Gå til innhold

TEST: AMD Ryzen Threadripper 1950X og 1920X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en CPU som har lite relevans for den vanlig bruker og gamer.

Dette er vel ganske åpenbart...? Er gaming i fokus har man mye billigere Ryzen 5, Ryzen 7, i5 og i7 å velge mellom.

Om maksimal oppnåelig  FPS er målet uten hensyn til noe annet er vel fortsatt i7 7700K til en tredjedel av prisen det beste valget.

Lenke til kommentar

 

AMD vs Intel.

64 PCI-E lanes vs 44

Hello AMD

Bye Intel

 

I hvilke situasjoner har man bruk for 64 PCI-E lanes?

Epyc er ikke ment som noen mainstream maskin på samme måte som opteron aldri var ment som det eller xeon er det i dag. I stedet for å kjøre både i9 og xeon som intel gjør ser det ut som epyc blir både HEDT(high end desk top) og server platformen til amd og da er det mange bruksområder hvor flere pcie lanes kan være aktuelt. Til HEDT så er det ikke så mange som har bruk for 64 pcie lanes, til serverbruk derimot så er det flere tilfeller hvor dette kommer til sin nytte. Rendering farms, ai, lagring med høy ytelse blandt annet

 

Hvis du vil har litt tid til overs så kan du ta en titt på denne videoen :)https://youtu.be/tXjvoNta_1Y

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke 1920x og 1950x bruker henholdsvis 3+3+3+3 og 4+4+4+4 kjerner, men heller 6+6 og 8+8. Tror det ble bekreftet av AMD at to av "modulene" i hver Threadripper prosessor er deaktivert.

Ja, det kan se ut som to av brikkene er deaktivert/dummyer. Trodde først det 4+4+4+4 jeg også, men siden EPYC er 32-core så gir det mening mtp på produksjonen av Threadripper, og legger til rette for 32-core på HEDT snart. Det er litt gromt egentlig :D

 

Hvorfor ikke se på hva AMD selv skriver:

post-2011-0-28262300-1502401275_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Minner på at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone, som beskrevet i forumets retningslinjer. Flere innlegg er fjernet fra tråden.

 

Reaksjoner/kommentarer på moderering skal ikke postes her i tråden, men kan sendes til meg via Personlig Melding(PM).

 

Lenke til kommentar

 

 

Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke 1920x og 1950x bruker henholdsvis 3+3+3+3 og 4+4+4+4 kjerner, men heller 6+6 og 8+8. Tror det ble bekreftet av AMD at to av "modulene" i hver Threadripper prosessor er deaktivert.

Ja, det kan se ut som to av brikkene er deaktivert/dummyer. Trodde først det 4+4+4+4 jeg også, men siden EPYC er 32-core så gir det mening mtp på produksjonen av Threadripper, og legger til rette for 32-core på HEDT snart. Det er litt gromt egentlig :D

 

Hvorfor ikke se på hva AMD selv skriver:

attachicon.gifTR_Topo.png

 

Det du linker til sier at TR bruker to stk 8-kjerner =) Epyc bruker fire stk 8-kjerner, men på TR som også har "4-stk". Så er de to andre  bare dummies pga. visst ikke så hadde du fått ujevnt trykk siden den er så stor så "lokket" på prosessoren hadde bøyd seg med bare 2 stk under panseret + slik slipper de å laget enda en socket siden Epyc/TR er lik størrelse. 

 

Her er bilde av en Ryzen 8-kjerner: 2 stk av de 8-kjener som under blir likt som linken din. Står jo Die 0 og 1 der og. 

 

2cfpH5mh.jpg

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vel ingen i sin rette sinnsstemning som kjøper en slik CPU til spill bruk? 

Det virker som de som er mest aktive på hardware-delen av forumet, både kjøper og bruker slike CPU'er for å spille.

Ihvertfall for å poste resultat fra spill/memory-tester.

Og det er vel ikke rart dersom det tross alt er slik bruk som er viktigst for disse.

 

For min del er slike CPU'er *altfor* dyre for å forsvare innkjøp, det være seg fra Intel eller AMD.

 

Dog, enhver hw-entusiast bør vel ha en rigg basert på TR i "samlingen" sin?

Jeg har utvilsomt lyst på en slik rigg, men det var det med prioriteringer da. :(

 

Tipper også TR vil dukke opp på toppen i diverse benchmarks etterhvert 

Lenke til kommentar

 

 

 

AMD vs Intel.

64 PCI-E lanes vs 44

Hello AMD

Bye Intel

 

I hvilke situasjoner har man bruk for 64 PCI-E lanes?

På folding vil det være nytting.

 

 

På hvilken måte?

 

2x 1080 er 8x8x. Pci-e bus på nesten 100%. Ett kort er ca 43%. Og mere ppd,

Kunne hatt alle på 16x, men ville da kostet flesk på hw og strøm. Ps har 12.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

i9-7900X ser ut til å være et bedre kjøp. Threadripper viser seg å være best kun i et veldig lite nisjesegment....

 

Ja, for 10 kjerner til 11K er absolutt ikke nisjesegment, nei...

 

På tide med realitetssjekk.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Nok en CPU som har lite relevans for den vanlig bruker og gamer.

ja, man kjøper jo ikke denne for bare gaming, men hvis du skal streame, redigere video, rendre 3d modeler osv så er jo threadripper perfekt

 

åsså virker det som tek.no har lavere resultater en masse andre omtaler på nett, hvorfor 2666 ram, infinity fabric digger jo rask minne?

 

Blender1.png

Corona.png

Endret av wiak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke 1920x og 1950x bruker henholdsvis 3+3+3+3 og 4+4+4+4 kjerner, men heller 6+6 og 8+8. Tror det ble bekreftet av AMD at to av "modulene" i hver Threadripper prosessor er deaktivert.

 

Det stemmer,

2 av ccx'ene er bare dummy core's.

De nye Server cpuene EPyC har alle 4 aktivert og er igrunn Threadripper X2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...