Gå til innhold

FrP stiller krav til asylanter om 5 år for å lære norsk - eller miste alle NAV ytelser


Anbefalte innlegg

Det handler om å luke ut de som utnytter systemet. De som naver i 5 år. De som ikke vil integreres.

 

Hvordan vet du at de 15% som stryker har til hensikt å utnytte systemet? Det er en merkelig konklusjon.

 

Jeg vet om nordmenn som har navet i lang tid, jeg ser dem daglig, og det er jo ikke fordi de ikke kan norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det handler om å luke ut de som utnytter systemet. De som naver i 5 år. De som ikke vil integreres.

Hvordan vet du at de 15% som stryker har til hensikt å utnytte systemet? Det er en merkelig konklusjon.

 

Jeg vet om nordmenn som har navet i lang tid, jeg ser dem daglig, og det er jo ikke fordi de ikke kan norsk?

Nordmenn som naver, altså uberettiget lever på stønader fra Nav, må jo også miste disse.

Lenke til kommentar

En kollega av meg på min tidligere arbeidsplass var fra Litauen. Han hadde bodd i Norge i 2 år og pratet og skrev tilnærmet feilfritt norsk. Det eneste som "avslørte" han var en liten østeuropeisk "knekk" på enkelte ord.

 

Hvis han kunne lære seg tilnærmet feilfritt norsk, uten å kunne et kvekk norsk fra før, på 2 år- burde de fleste andre klare å lære seg grunnleggende norsk på 5 år. Så får man heller innføre særbehandling for de som av enkelte årsaker sliter med læreevne.

Lenke til kommentar

Les oppover i tråden.

 

Det finnes dessverre ingen fakta oppover i tråden, bare et "hylekor"

 

Jeg er ute etter hvorvidt det i heletatt eksisterer et problem med at folk ikke greier å bestå norsk-prøve, i løpet av 5 år og gjentatte muligheter. Er det urimelig å be om fakta/tall ?

 

Hadde x-parti foreslått "samer som vasker eller dusjer seg mindre enn to ganger i året bør kunne tvangs-vaskes av staten" ville det vel vært betimelig om noen sa, vent litt, er dette er reelt utbredt problem og kan dere dokumentere det?

 

Hvis ikke FRP eller de som hyler med, kan komme med et tall i sakens anledning, er alt dette bare mistenkeliggjøring og forsøk på å skape feilaktig inntrykk som blir hengene i lufta.

Lenke til kommentar

Dette er en ikke-sak da alle innvandrere får arbeidsavklaringspenger for å ta norskkurs med en gang de kommer til landet. Mengden som blir hjemsendt for å ikke lære norsk vil bli minimal. Saker som dette er vel hypet opp for å gi inntrykk av at de krefter som ønsker mindre innvandring skal få litt av viljen sin.. hvilket de selvsagt ikke gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tidsrommet burde være syv år. 

 

Faktum er vel at det ikke kan dras en bastant linje om dette. Jeg er tidvis borti polakker som har bodd/jobbet her i 8-10 år og ikke snakker et kvekk norsk, mens andre snakker noenlunde eller forstår essensen av samtalen.

 

Generelt kan man vel si at innvandrere som har viss engelskspråk-kunnskap, det være seg syrere eller polakker for dens saks skyld, lettere tilegner seg norsk språk. Og alder har selvsagt betydning.

 

Hvis FRP forlanger at en 55 år gammel kvinne som har levd hele livet på steppene i Somalia og stellet geiter, skal beherske norsk på linje men en 25 år gammel innvandrer med bredt sosialt nettverk i dagliglivet, er det selvsagt urimelig.

 

 

Det er jo ikke snakk om å forlange at de skal ligge på lik linje. Det er snakk om å sette et minimumskrav for hva man skal kunne etter 5 års trening. Hvis du i løpet av 5 år ikke har klart å lære deg grunnleggende norskkunnskaper, så fortjener du heller ikke å få økonomisk stønad lenger. Hvis man virkelig synes det er greit å nave i 5 år uten å orke å lære seg språket, så er man så lat at man ikke en gang klarer seg i verdens rikeste land.

 

...sååå.

 

Utvis alle som lider av depresjon, sosial angst og/eller selvmordstanker..?

 

...vi plukker ikke opp halvparten av våre egne engang.

 

Norge er ikke ansvarlig for alle mennesker med psykiske eller fysiske problemer i verden, det må være lov å ha visse krav. 5 år på å lære et språk du skal bo i og må kunne? Hvis du ikke greier det så er du ikke en nytte, enkelt og greit.

 

Merk: Her er det snakk om å lære basisferdigheter, ikke drive med diktanalyser å skrive noveller. 

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det handler om å luke ut de som utnytter systemet. De som naver i 5 år. De som ikke vil integreres.

 

Hvordan vet du at de 15% som stryker har til hensikt å utnytte systemet? Det er en merkelig konklusjon.

 

Jeg vet om nordmenn som har navet i lang tid, jeg ser dem daglig, og det er jo ikke fordi de ikke kan norsk?

 

 

Må bare skyte inn med at jeg ikke snakket om alle disse 15% du snakker om, men om de som lurer seg unna. Og hvis du tror det ikke er noen som lurer seg unna, så er det deg det feiler noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...