Gå til innhold

Danmark og Sverige får Apple Pay - ikke Norge


Anbefalte innlegg

Vet at MobilePay har en blåtannløsning, men den fungerte heller dårlig. Fikk det vel til å fungere på Rema 1000 ved Grønland, de fleste andre steder gir deg ikke valget engang. De henviste meg enten til scanning av QR-koden, ellers så visste de ikke om MobilePay i det hele og store..

 

At de har en NFC-basert løsning har jeg ikke fått med meg. Regner med at den ikke er tilgjengelig på iOS uansett da bruk av NFC ikke har hatt noen API som utviklere kan benytte seg av. Men dette forandrer seg vel nå med iOS 11 om jeg ikke tar helt feil.

 

Akkurat hvem som tilbyr løsningen bryr meg fint lite. Så lenge kommunikasjonen er trygg og sikker, jeg kan enkelt kan autentisere kjøp via fingeravtrykk og jeg slipper å måtte åpne opp og grave meg med i diverse apper osv.. Vipps er jo temmelig kronglete, og det samme har MobilePay vært så langt. Om det føles mer kronglete enn å bruke kortet så er det jo temmelig dødfødt, og det burde jo være mulig å få til en løsning som er langt mer sexy enn som så.

 

Blåtann løsningen er et forsøk på å få det til å fungere på Apple telefoner hvor NFC er låst. Om den fungerer vet jeg lite om, for på Windows 10 telefon bruker den NFC.

Tap telefonen, tast pin, trykk godkjenn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo litt mer oppegående ut, godt Apple åpner opp NFC i iOS 11 så kanskje MobilePay kan fungere på samme måte der. Vil jo uansett ha Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay i Norge da det er internasjonale løsninger. MobilePay vil jo aldri fungere utenfor Norge og jeg er ofte utenfor landegrensene. 

Lenke til kommentar

Det høres jo litt mer oppegående ut, godt Apple åpner opp NFC i iOS 11 så kanskje MobilePay kan fungere på samme måte der. Vil jo uansett ha Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay i Norge da det er internasjonale løsninger. MobilePay vil jo aldri fungere utenfor Norge og jeg er ofte utenfor landegrensene. 

 

MobilePay ble startet av Den DanskeBank i Danmark, og er pr i dag tilgjengelig i Norge, Danmark og Finland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lettlurte folk som vil fjerne kontanter, er jo helt håpløst.

 

Jeg føler meg ikke lettlurt fordi at jeg ønsker å bli kvitt kontanter og ser ikke at det er håpløst i det hele tatt!

Det er flere grunner til at jeg ønsker å bli kvitt kontanter. En grunn er at jeg blir lett irritert når jeg nå og da ser at et par av kammeratene mine blafrer med seddelbunker som de har tjent på svartarbeid. Føles urettferdig ut at noen kan skaffer seg flere tusen kroner i måneden uten at de betaler skatt av det. Annen kriminalitet som f.eks. tigging og prostitusjon blir vel også sterkt redusert hvis man ikke lengre har kontanter?

Jeg syns bankene først kan begynne å fjerne 1000, 500 og 200 lappene siden det vil gjøre det vanskeligere for de kriminelle å omsette høye beløp.

 

Gleder meg STORT til at papirpengene forsvinner! J

 

Ps. Håper også at «banditt valutaen» Bitcoin forsvinner (eller at man får styr på den slik at den ikke så lett kan brukes til kriminelle virksomheter).

Lenke til kommentar

Det er lett å si at vi bare burde ha internasjonale løsninger og bruke MC/Visa for betalingsløsninger, og ikke noe norsk. Og det er mange folk fra Norge som irriterer seg når de drar til andre steder i Europa og de ikke vil ta kortet fordi de enten vil ha lokalt kort eller kontanter. Vel, det finnes en veldig god grunn til det, som alle burde være opptatt av. Som mange har påpekt her så er ikke betalingsløsninger gratis. Og hvis den restauranten må sende 2% av hver transaksjon fra et Visa kort til USA, så kommer de ikke bare til å ta det tapet. Så enten sier de nei, fordi de vil ikke tjene nok på det. Ellers som i Norge vil bare prisen være høyere. Og så betaler du en viss prosentandel til et selskap i USA hver gang du drar kortet. Så hvorfor skulle land i Europa være så veldig ivrige etter å sende en prosentandel av alle transaksjoner til USA? Økonomisk sett ikke det smarteste en kan gjøre. 

 

Så når du drar utenlandsk kan du ha andre metoder å betale for der, det er jo en selvfølge. Men i Norge så synes jeg det er bra vi bruker en norsk løsning, slik at vi ikke sender en strøm med penger til USA uten at det er noen reel grunn. 

 

Ellers ser jeg ikke hva vi skal med Apple pay, eller Samsung pay for den del. Det er produsent spesifikt. Ikke akkurat veldig praktisk, er det vel? I Kina er det knyttet til den sosiale media appen alle bruker derimot. Nå det er det jeg kaller praktisk. Det vil si at absolutt alle kan bruke den. Hva folk ser i slike plattform spesifikke apper ser jeg ikke. Skal på kino, sender mld på iMessage gruppen. Åjå, halvparten av vennene mine fikk ikke den meldingen. Dra på kino, sier at de kan betale tilbake biletten via Apple pay. Åja, halparten kan ikke bruke Apple pay. 

 

 

For ikke å snakke om tilknytning til lokale tjenester i Norge. Vi kan få alle våre kvitteringer online, med all info nå. Hvorfor kan ikke disse kvitteringene da bare dukke opp som regninger istedenfor? Som blir trukket automatisk etter x antall dager? Coop sin app er ganske ekstensiv hvis du melder deg inn på alt. Du scanner mobilen, som en hvilken som helst vare, og får opp alle tilbud og rabatter og din % andel, knyttet til ditt navn. Hvorfor kan ikke Vipps knyttes til appen og? Så etter du har scannet varene dine, så kan du scanne mobilen for tilbud, rabatter, % og betale? Hvem vet? Men jeg vet hvertfall at det ikke er like sannsynlig at alle disse norske tingene vil knyttes til internasjonoale selskaper. Men en norsk tjeneste kan fint integreres med stat og bedrifter i Norge. Og ikke minst i forhold til sikkerhet. Hvis vi får lovgivning om at alt må lagres på servere i Norge så står vi og mye bedre stilt til å sikkert ivareta informasjonen som blir samlet inn. Ikke akkurat 100% sikkert, men bedre enn å sende alt frivillig til USA hvertfall. 

 

Og mer utvikling og arbeidsplasser i Norge. På teknologi, hvor vi kan konkurrere også med høye lønninger. Hvorfor sende noe slikt ut av landet, når vi kan lage selv? Det er jo garantert teknologi som blir viktig. Og i Skandinavia er vi rimelig høyt oppe i kortbruk og rimelig langt nede i kontantbruk. Et veldig bra sted å utvikle digitale løsninger for alle andre land som kommer et par år eller tiår etter oss i utviklingen. Eksempelvis USA. 

 

Men en ting er sikkert. Etter oljen er vekke, så kommer det ikke til å fungere så bra å bare bruke en internasjonal løsning noen andre har lagd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at vi her på berget, vi nordmenn som liker å finne opp hjulet på nytt, vil ha kontroll og alle tjenester lokalt (les: BankAxept), og forsøker etter beste evne å presse ut Visa/MasterCard.

Hva fører dette til? Ingen sær-norske løsninger vil fungere utenfor grensene, og er det noe vi nordmenn er flinke til er det jo nettopp å reise!

 

Så Vipps kan ikke ta "over" noe.

Særnorsk er ikke så sært som du vil ha det til. Mobilbetalingsløsninger i Skandinavia er nå fullstendig delt etter landegrensene. I Danmark er det MobilePay som gjelder. Svenskene har Swish, og her i Norge har Vipps fått full kontroll. MobilePay vil sikkert hevde at det er "just a flesh wound", men skriften er nok på veggen for dem her i landet.

 

Det spennende nå er om Swish, MobilePay og Vipps vil klare å etablere et samarbeid for å motstå Apple og andre internasjonale aktører. Vil en av dem kanskje kjøpe de andre?

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om Dankort i Danmark samarbeider med Apple Pay. Da bør det være mulig for BankAxept i Norge også, noe som vil være det beste for alle parter.

ApplePay lanserer ikke med Dankort i Danmark.

 

Forøvrig er vennebetaling i iOS 11 kun for USA. Ikke alle land med ApplePay slik Tek.no hevder i artikkelen.

Lenke til kommentar

Jepp, en vanlig kortavtale med en vanlig norsk bank inkluderer ikke mulighet for betaling med VISA, Master, Diners, American Express osv. Det er tjenester du må bestille utenom, fra tredjepartstilbydere som Bamboora, Teller, mfl. Og gebyrene er høye, normalt rundt 2% per transaksjon +månedlige faste summer.

 

I Norge har vi stort sett aldri ekstra gebyr for bruk av kredittkort så når du kjøper noe til tusen kroner og bruker kreditt istedet for debit (Bankaxept) så får butikken bare 980 kroner. Multipliser det med antall kjøp i året og summen blir etterhvert betydelig. Med mer bruk av betalingsløsninger via kreditt så blir garantert prisene høyere i butikk, ingen driver veldedighet.

 

Bankaxept skal vi være svært glade for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nfc er en stor blindgate til dette. For banalt, for lite sikkert, for tregt. Fint for å merke produkter og sånt der prisen på chippen er kritisk, men neppe til betaling.

 

Gi det noen år, og BT LE tar over.

 

Forøvrig er det ingen her som nevner den virkelig store fordelen ved Apple Pay - nemlig st Apple gjør data mining helt umulig for butikkene. Man er rett og slett fullstendig anonym og usporbar. Det er iallfall noe jeg setter stor pris på!

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nfc er en stor blindgate til dette. For banalt, for lite sikkert, for tregt. Fint for å merke produkter og sånt der prisen på chippen er kritisk, men neppe til betaling.

 

Gi det noen år, og BT LE tar over.

 

Forøvrig er det ingen her som nevner den virkelig store fordelen ved Apple Pay - nemlig st Apple gjør data mining helt umulig for butikkene. Man er rett og slett fullstendig anonym og usporbar. Det er iallfall noe jeg setter stor pris på!

 

Det NFC chipen gjøre er å sende en forespørsel til telefonen om den kan åpne en app, og id til kasseapparatet NFC chipen er koblet til. Resterende kommunikasjon foregår via datakoblingen til telefonen. (Wi-fi eller LTE i MobilePay sitt tilfelle)

NFC brikken gjør det samme som QR koden du finner på disse betalingsplatene til MobilePay, oppretter kontakt mellom partene. Det er lettere å tappe telefonen til NFC brikken for så og komme rett til betalingsbildet i appen, fremfor å åpne appen, gå til betaling og så skanne QR koden.

 

Hvordan gjør Apple Pay det umulig å datamine?

Hvis jeg bruker et bankkort i butikken, så vet butikken kortnummeret som er brukt, men jeg vil antar at butikkene ikke har tilgang til et register som sier hvem som eier de forskjellige kortnr.

Når du betaler med Apple Pay så må du på ett eller annet vis kunne knytte din Apple ID mot betalingen.

Genererer Apple Pay tilfeldige koder mot butikken for dette.

Fullstendig anonym og usporbar blir du ikke, Apple og kortselskapene vet hvor og når du har handlet.

Lenke til kommentar

Vel, det som er aller viktigst er at tjenesten faktisk tas i bruk. Til privat bruk brukes allerede Vipps overalt i Norge. Så er det butikkdelen da. Tingen er, Apple pay eller noe annet internasjonalt vil ikke være billigere enn en norsk løsning. Så prisen for å bruke noe slikt vil være ganske høy. Hvorfor skal butikker ol. gå med på det, om de kan ta i bruk en løsning som koster dem, og dermed kunden mindre penger? I tillegg så er igjen Apple langt ifra hele markedet. Så de må uansett ha en annen løsning også. 

 

Uansett forstår jeg ikke poenget med å hverken tappe penger til utlandet for ingen god grunn eller å splitte betaling. Eneste prinsippet med mobilbetaling er at det skal være enkelt. Det var derfor bankene samlet seg rundt Vipps som eneste løsning. Fordi det er ikke enkelt å ha masse løsninger for en ting. Apple vil bare gjøre det bra for sitt økosystem og kunder, ikke bra for alle.

 

 

Og forresten, hvis det er elektronisk så er det ikke fullstendig anonymt og ikke fullstendig usporbart. Det er bare naivt å tro. Og hvorfor skal all denne dataen være så anonym? Det blir utrolig mye vanskeligere å begå lovbrudd i forhold til skatt ol om alle betalinger må gå digitalt. Og hvis det går gjennom norske tjenester vil det være tilgjengelig for skattemyndigheter og påtalemyndigheter for etterforskning. Hvis du bruker en annen tjeneste er det kanskje "anonymt" for den norske stat. Men data er data, og de har nødvendigvis all data på deg. Du har en ID, du betaler inn penger til Apple via andre kort, som igjen har identitet. Og jeg vil bare si det at hvis du ikke stoler på at din egen stat har data fra deg så har du store problemer, for det har de. Og folk som seriøst ikke vil sporet bruker kontanter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...