Gå til innhold

Danmark og Sverige får Apple Pay - ikke Norge


Anbefalte innlegg

Det NFC chipen gjøre er å sende en forespørsel til telefonen om den kan åpne en app, og id til kasseapparatet NFC chipen er koblet til. Resterende kommunikasjon foregår via datakoblingen til telefonen. (Wi-fi eller LTE i MobilePay sitt tilfelle)

NFC brikken gjør det samme som QR koden du finner på disse betalingsplatene til MobilePay, oppretter kontakt mellom partene. Det er lettere å tappe telefonen til NFC brikken for så og komme rett til betalingsbildet i appen, fremfor å åpne appen, gå til betaling og så skanne QR koden.

 

Hvordan gjør Apple Pay det umulig å datamine?

Hvis jeg bruker et bankkort i butikken, så vet butikken kortnummeret som er brukt, men jeg vil antar at butikkene ikke har tilgang til et register som sier hvem som eier de forskjellige kortnr.

Når du betaler med Apple Pay så må du på ett eller annet vis kunne knytte din Apple ID mot betalingen.

Genererer Apple Pay tilfeldige koder mot butikken for dette.

Fullstendig anonym og usporbar blir du ikke, Apple og kortselskapene vet hvor og når du har handlet.

Jepp, helt ny og tilfeldig ID hver gang Apple Pay brukes. Butikken får ikke vite hvem du er, og kortselskapet får ikke vite hvor. Apple får ingen data om hva du har kjøpt, bare om hvor. Det finnes derfor ingen praktisk måte for noen å datamine på. I tillegg rundes både summer og tider av før noe lagres hos Apple, sånn at noen som i fremtiden får tak i data ikke kan regne seg tilbake til hva som ble kjøpt via eksakte priser.

 

Sammenlikn dette med Google, som ikke bare lagrer alt de kan, men som også samler inn kredittkortdata fra butikker utover der Android Pay brukes, og forskjellen blir ekstrem.

 

Når det gjelder NFC tror jeg problemet er nettopp mangel på interaktivitet og at man må benytte en tredje databærer. Pluss manglende range. Det er bare en gjetning, men veldig mye av det man trodde NFC skulle brukes til ser nå ut til å gå mot BT LE / 5, blir spennende å se fremover.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Apple Pay essensielt umulig kan ha alt informasjon alene som du sier, betyr ikke at det er umulig å spore hvis du bruker Apple pay. Apple vet ingenting om kort og slikt du bruker (vel sier de da :) ) siden de sender denne infoen til en bank som gir de en token tilbake. Så du har ingenting info lagret på iPhonen Apple eller hackere egentlig kan bruke til noe. Og når du betaler har fyren som mottar betalingen ingen anelse hvem du er eller hva du egentlig betaler med. Han får bare denne tokenen som den sender opp mot bankene hvor betalingen blir autorisert. Så Apple pay trenger ikke lagre noen eksakte tider eller beløper, fordi det har egentlig ingenting å si. 

 

 

Men kan du fortelle meg hvordan du ikke da kan få denne infoen fra bankene? De vet hvem du er (åpenbart) og de logger alle transaksjoner du gjør. Og en transaksjon har et mål, så de vet hvem du overførte penger til og når. Jeg sier ikke det er en veldig sikker metode, fordi det er det. Og faktisk en industristandard. Men umulig å spore? Anonym? Kanskje om du bare henter inn data fra Apple. 

 

Jeg leste i den ene artikkelen at de skrøt slik over at du kan gi tusenvis av hackere de tokene som er lagret på telefonen av Apple pay og de får ikke noe ut av det. Samtidig skriver de at det er en mastertable som linker tokens med faktiske kortnummer i bankenes nettverk. Nå åpenbart er det mye sikrere og om noen hacker seg så langt inn får de mye penger uansett, og som privatperson mister du neppe noe på det. Men så lenge det er elektronisk, så lenge det er et datasystem så kan det aldri være 100% sikkert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå blander du vel sammen security og privacy her?

 

Banken har nok mulighet til å mine mer enn de andre partene - men det har den uansett hva du bruker som ikke er cash. Det viktige for meg er at butikker og andre tredjeparter ikke får noe som helst, noe som er godt ivaretatt med Apple Pay.

 

Ikke et perfekt system (til det har man cash), men langt bedre enn Android Pay og andre alternativer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-376f9

Hva i svarte skal en med Apple Pay..???

Muligens for at turister skal kunne betale. Norske nordmenn i Norge har allerede bankaxept, Vipps er på vei inn for fullt,og Apple Pay kan muligens ha noe for seg, avhengig av hvilken provisjon butikkene må ut med til Apple. 

Lenke til kommentar

 

Hva i svarte skal en med Apple Pay..???

Muligens for at turister skal kunne betale. Norske nordmenn i Norge har allerede bankaxept, Vipps er på vei inn for fullt,og Apple Pay kan muligens ha noe for seg, avhengig av hvilken provisjon butikkene må ut med til Apple. 

 

 

Ja, dessverre er Vipps på vei inn for fullt. Vipps er vel kanskje den største trusselen mot kontanter og derfor styrer jeg langt unna. Synd ikke folk flest skjønner konsekvensene av et kontantløst samfunn.

Endret av Hallgeir Jensen
Lenke til kommentar

Vipps er inn for fult fordi nordmenn ikke vil bruke kontanter. Det er folket som gjør Norge til kort og mobilbetalingssamfunn, og bra er det!

 

Eh.....så du mener altså det bra at kontantene forsvinner?? I så fall bør du sette deg inn i hvilke konsekvenser det vil få. Forøvrig kommer folks dalende kontantbruk heller av at bankene gjør det de kan for å fjerne kontantene. Legger ned minibanker, slutter med kontanter i filialene, gebyr på minibankuttak og innskudd i innskudds automater, pusher på med Vipps m.m.

Lenke til kommentar

 

 

Hva i svarte skal en med Apple Pay..???

Muligens for at turister skal kunne betale. Norske nordmenn i Norge har allerede bankaxept, Vipps er på vei inn for fullt,og Apple Pay kan muligens ha noe for seg, avhengig av hvilken provisjon butikkene må ut med til Apple. 

 

 

Ja, dessverre er Vipps på vei inn for fullt. Vipps er vel kanskje den største trusselen mot kontanter og derfor styrer jeg langt unna. Synd ikke folk flest skjønner konsekvensene av et kontantløst samfunn.

 

 

 

 

Vipps er inn for fult fordi nordmenn ikke vil bruke kontanter. Det er folket som gjør Norge til kort og mobilbetalingssamfunn, og bra er det!

 

Eh.....så du mener altså det bra at kontantene forsvinner?? I så fall bør du sette deg inn i hvilke konsekvenser det vil få. Forøvrig kommer folks dalende kontantbruk heller av at bankene gjør det de kan for å fjerne kontantene. Legger ned minibanker, slutter med kontanter i filialene, gebyr på minibankuttak og innskudd i innskudds automater, pusher på med Vipps m.m.

 

 

 

Dette er eksempel på de verste argumentene jeg ser og hører. Fortell oss heller hva slags konsekvenser dette får etter din mening. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg solgte en telefon på mandag, og fikk oppgjør i kontanter. Resultatet er at jeg nå har en haug med møkkete, fillete papirsedler i lomma, som jeg må ta opp og telle for å finne ut hvor mye penger jeg har. Pengene ligger i lomma, for lommebok har jeg ikke lenger. Hva skal jeg med en svær klump i lomma, når jeg kan legge bankkortet i mobiletuiet?

 

Hvis du skal betale litt større beløp med kontanter, blir det unntakstilstand i kassa, fordi personalet ikke kan telle, ikke kan regne og dessuten ikke aner hvor penga skal legges.

 

Det virkelige problemet kom først da jeg skulle gi penger til en iOslo-selger. Du skal tenke deg nøye om før du tar frem en seddelbunke i Oslo sentrum. Heldigvis tar flere og flere gateselgere Vipps.

 

Sparebank1 har en innskuddsautomat i Oslo sentrum. Jeg kunne jo ha brukt den til å sette pengene inn på konto, men automaten er plassert i samme lokale som det henger en del folk som... jeg ikke vil beskrive fordi jeg kan bli kalt rasist. Takk, bankene, for at jeg slipper kontanter.

Lenke til kommentar

Jeg solgte en telefon på mandag, og fikk oppgjør i kontanter. Resultatet er at jeg nå har en haug med møkkete, fillete papirsedler i lomma, som jeg må ta opp og telle for å finne ut hvor mye penger jeg har. Pengene ligger i lomma, for lommebok har jeg ikke lenger. Hva skal jeg med en svær klump i lomma, når jeg kan legge bankkortet i mobiletuiet?

 

Hvis du skal betale litt større beløp med kontanter, blir det unntakstilstand i kassa, fordi personalet ikke kan telle, ikke kan regne og dessuten ikke aner hvor penga skal legges.

 

Det virkelige problemet kom først da jeg skulle gi penger til en iOslo-selger. Du skal tenke deg nøye om før du tar frem en seddelbunke i Oslo sentrum. Heldigvis tar flere og flere gateselgere Vipps.

 

Sparebank1 har en innskuddsautomat i Oslo sentrum. Jeg kunne jo ha brukt den til å sette pengene inn på konto, men automaten er plassert i samme lokale som det henger en del folk som... jeg ikke vil beskrive fordi jeg kan bli kalt rasist. Takk, bankene, for at jeg slipper kontanter.

 

Hehe....du ser ingen problemer med et kontantløst samfunn? I så fall bør du bruke noen timer på å lese deg litt opp. Start på www.jatilkontanter.no

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva i svarte skal en med Apple Pay..???

Muligens for at turister skal kunne betale. Norske nordmenn i Norge har allerede bankaxept, Vipps er på vei inn for fullt,og Apple Pay kan muligens ha noe for seg, avhengig av hvilken provisjon butikkene må ut med til Apple. 

 

 

Ja, dessverre er Vipps på vei inn for fullt. Vipps er vel kanskje den største trusselen mot kontanter og derfor styrer jeg langt unna. Synd ikke folk flest skjønner konsekvensene av et kontantløst samfunn.

 

 

 

 

Vipps er inn for fult fordi nordmenn ikke vil bruke kontanter. Det er folket som gjør Norge til kort og mobilbetalingssamfunn, og bra er det!

 

Eh.....så du mener altså det bra at kontantene forsvinner?? I så fall bør du sette deg inn i hvilke konsekvenser det vil få. Forøvrig kommer folks dalende kontantbruk heller av at bankene gjør det de kan for å fjerne kontantene. Legger ned minibanker, slutter med kontanter i filialene, gebyr på minibankuttak og innskudd i innskudds automater, pusher på med Vipps m.m.

 

 

 

Dette er eksempel på de verste argumentene jeg ser og hører. Fortell oss heller hva slags konsekvenser dette får etter din mening. 

 

 

 

Drar på jobb nå, skal svare mer senere i dag. Men ta en titt på denne så lenge: https://steigan.no/2016/02/02/bankenes-krig-mot-kontanter/ og les de artiklene som ligger på jatilkontanter.no

Endret av Hallgeir Jensen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har akkurat vært inne på www.jatilkontanter.no. De som ønsker kan støtte denne organisasjonen økonomisk. Via bankgiro, PayPal eller VISA. Hva??? Tar de ikke kontanter?

 

Men for å svare Hallgeir Jensen: for meg kontanter bare plunder og heft.

 

En liten historie: for ca 15 år siden ble jeg tatt ut til ekstra kontroll i sikkerhetssjekken på Gardermoen. Røntgenmaskinen hadde oppdaget et svart hull i sekken min, et objekt som var ugjennomtrengelig for røntgenstråler. Hva det var? 2500 kroner i skillemynt.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært inne på www.jatilkontanter.no. De som ønsker kan støtte denne organisasjonen økonomisk. Via bankgiro, PayPal eller VISA. Hva??? Tar de ikke kontanter?

 

Men for å svare Hallgeir Jensen: for meg kontanter bare plunder og heft.

 

En liten historie: for ca 15 år siden ble jeg tatt ut til ekstra kontroll i sikkerhetssjekken på Gardermoen. Røntgenmaskinen hadde oppdaget et svart hull i sekken min, et objekt som var ugjennomtrengelig for røntgenstråler. Hva det var? 2500 kroner i skillemynt.

 

Er på jobb nå, men tar et kort svar på det du nevner om Ja Til Kontanter. På deres Facebook gruppe har det spørsmålet blitt stilt sikkert 100 ganger, og svaret er at du gjerne må betale medlemskap eller donere med kontanter, men da må du møte opp fysisk på deres adresse. Hva skulle de ellers gjort mener du, kjørt land og strand rundt for å samle inn penger?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...