Gå til innhold

Farlig elektrisk støt, når er det alvorlig?


Anbefalte innlegg

 

Problemet med statistikk er at den sjelden er rett

Mange dødsfall blir sikkert skrevet som f.eks hjerteinfarkt, men årsaken kan være at en fikk strøm i seg

Det heter seg at når en får strøm i seg så skal en alltid til kontroll med en gang da det kan forstyrre hjerterytmen

Hvor mange tror du årlig blir drept av elektrisk sjokk? Over 20?

 

Blir bare synsing, men det skal man ikke se bort ifra

Man får støt og noen dager etterpå får man hjerteinfarkt og skaden blir da notert som hjerteinfarkt uten at det blir trukket noen sammenheng

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

I boligrom er man såpass isolert mot jord at selv om man tar direkte på 220V og får et kraftig støt så er det vanligvis ikke dødelig.

 

Mellom fase og jord har du på vanlige norske nett 127 volt - det er ubehagelig, men knapt vondt, og du skal nok ha en fryktelig spesielt setting før det er farlig. I hus med 400 Volt anlegg vil du ha 230 V mellom fase og jord - den kjenner du godt, og det skal godt gjøres å få en slik uten å finne opp et par nye banneord - men likevel er det verste at du skvetter så jævlig at du er høy på adrenalin en halvtime.

At det vanligvis ikke er dødelig er en grei underdrivelse. Når jeg gikk elektro grunnkurs en gang i forrige årtusen pleide vi bare å kjenne etter med en finger om det var strøm på anlegget. Vi pleide ikke å dø spesielt ofte.

 

Hvordan føles strømsjokk ut? 

 

Er det sånn at man alltid kjenner det, eller kan man ha fått et seriøst strømsjokk uten noen symptomer?

Lenke til kommentar

 

 

Problemet med statistikk er at den sjelden er rett

Mange dødsfall blir sikkert skrevet som f.eks hjerteinfarkt, men årsaken kan være at en fikk strøm i seg

Det heter seg at når en får strøm i seg så skal en alltid til kontroll med en gang da det kan forstyrre hjerterytmen

Hvor mange tror du årlig blir drept av elektrisk sjokk? Over 20?

 

Blir bare synsing, men det skal man ikke se bort ifra

Man får støt og noen dager etterpå får man hjerteinfarkt og skaden blir da notert som hjerteinfarkt uten at det blir trukket noen sammenheng

 

Er det klare symptomer på slike støt da? Eller kan jeg feks ha fått enormt med støt uten noen symptomer?

Lenke til kommentar

 

 

 

I boligrom er man såpass isolert mot jord at selv om man tar direkte på 220V og får et kraftig støt så er det vanligvis ikke dødelig.

 

Mellom fase og jord har du på vanlige norske nett 127 volt - det er ubehagelig, men knapt vondt, og du skal nok ha en fryktelig spesielt setting før det er farlig. I hus med 400 Volt anlegg vil du ha 230 V mellom fase og jord - den kjenner du godt, og det skal godt gjøres å få en slik uten å finne opp et par nye banneord - men likevel er det verste at du skvetter så jævlig at du er høy på adrenalin en halvtime.

At det vanligvis ikke er dødelig er en grei underdrivelse. Når jeg gikk elektro grunnkurs en gang i forrige årtusen pleide vi bare å kjenne etter med en finger om det var strøm på anlegget. Vi pleide ikke å dø spesielt ofte.

 

Hvordan føles strømsjokk ut? 

 

Er det sånn at man alltid kjenner det, eller kan man ha fått et seriøst strømsjokk uten noen symptomer?

 

Du kjenner det - det er det ingen tvil om. Det er et sted midt i mellom å stikke seg på noe spisst, og bli skremt skikkelig.

Du hopper til - drar til deg armen fortere enn du trodde var mulig og lurer på hva som skjedde, siden det som sagt er mer plagsomt at du skvetter som jævlig en at det egentlig gjør vondt.

Lenke til kommentar

Alle som har fått strøm i seg har kjent det

Du kan ta på strømgjerdet til bonden, som er nokså ufarlig så finner du ut hvordan det er, men så må du gange det mange ganger for å finne ut hvordan det er å få støt fra 230v

Vil ikke anbefale noen å stikke en gaffel i kontakten

Strømgjerde har jeg bare tatt på en gang, og slik jeg husker det var det betydelig verre enn 230V. Det var direkt vondt. 

På vanlig 230 er den verste skaden jeg har fått et stygt sår i albuen, siden jeg dro til meg armen så fort/hardt når jeg fikk støt at jeg slo albuen hardt i en murvegg. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

I boligrom er man såpass isolert mot jord at selv om man tar direkte på 220V og får et kraftig støt så er det vanligvis ikke dødelig.

 

Mellom fase og jord har du på vanlige norske nett 127 volt - det er ubehagelig, men knapt vondt, og du skal nok ha en fryktelig spesielt setting før det er farlig. I hus med 400 Volt anlegg vil du ha 230 V mellom fase og jord - den kjenner du godt, og det skal godt gjøres å få en slik uten å finne opp et par nye banneord - men likevel er det verste at du skvetter så jævlig at du er høy på adrenalin en halvtime.

At det vanligvis ikke er dødelig er en grei underdrivelse. Når jeg gikk elektro grunnkurs en gang i forrige årtusen pleide vi bare å kjenne etter med en finger om det var strøm på anlegget. Vi pleide ikke å dø spesielt ofte.

 

Hvordan føles strømsjokk ut? 

 

Er det sånn at man alltid kjenner det, eller kan man ha fått et seriøst strømsjokk uten noen symptomer?

 

Du kjenner det - det er det ingen tvil om. Det er et sted midt i mellom å stikke seg på noe spisst, og bli skremt skikkelig.

Du hopper til - drar til deg armen fortere enn du trodde var mulig og lurer på hva som skjedde, siden det som sagt er mer plagsomt at du skvetter som jævlig en at det egentlig gjør vondt.

 

Men hvorfor er det strøm på klær? Vet ikke om du forstår hva jeg mener. Men du har vel tatt på en jakke/genser, og så har det kommet en ubehag stikk?

Lenke til kommentar

 

En helt annen form for støt som er helt ufarlig

Hva slags støt er det? Aldri skjønt det. 

Statisk elektrisitet er jo også elektrisitet, og forskjellen ligger stort sett i at hva nå enn det er som gir deg et støt, blir utladet der og da, gjerne i løpet av noen millisekunder (tipper jeg), slik at det går over med en gang.

Tenk på det som noe batteridrevet som går tomt med en gang du tar på det.

 

Lyn er i grunn akkurat det samme i stor målestokk, men i motsetning til en liten kropp, er en sky stor, og kan holde på en svært kraftig ladning du helst ikke vil treffes av.

Lenke til kommentar

 

 

En helt annen form for støt som er helt ufarlig

Hva slags støt er det? Aldri skjønt det. 

Statisk elektrisitet er jo også elektrisitet, og forskjellen ligger stort sett i at hva nå enn det er som gir deg et støt, blir utladet der og da, gjerne i løpet av noen millisekunder (tipper jeg), slik at det går over med en gang.

Tenk på det som noe batteridrevet som går tomt med en gang du tar på det.

 

Lyn er i grunn akkurat det samme i stor målestokk, men i motsetning til en liten kropp, er en sky stor, og kan holde på en svært kraftig ladning du helst ikke vil treffes av.

 

Men hvor skadelig kan det støtet fra klær være? Hva er det fornoe?

Lenke til kommentar

Det er ikke spenningen (Volt (U)) som er farligst, men strømmen (Ampere (I)) som går gjennom deg.

 

Strømmen forårsakes av motstanden (Ohm ®) og spenningen. I = U/R. Alle som har fått "støt" vet at du "skvetter" kraftig vekk fra det strømførende. Da er støtet kortvarig og sannsynligvis ikke farlig. Ta likevel kontakt med lege.

 

Blir du hengende fast ved at muskulaturen låser seg så blir det farlig! En strømstyrke på 20 mA er nok til at du blir hengende fast og da starter det en elektrolyse i kroppen din. Det kan være dødelig hvis du ikke fjernes fra det som gir deg støt eller at spenningen slås av ved en bryter. Du mister bevisstheten og sannsynligvis stopper både hjertet og åndedrettet. Startes ikke CPR ligger du tynnt an.

 

Kroppen har en motstand ® på ca. 5-6000 Ohm. Ved 230 V går det da ca. 50 mA gjennom deg. Nok til at du blir hengende fast dersom ikke kroppens automatiske reaksjon, hoppe og danse og veive med armer og bein, fjerner deg fra problemet.

 

Får du støt fra et bilbatteri (12 V) er strømmen 0,2 mA og det kjenner du knapt.

 

Får du støt fra en høyspent kabel f.eks. 20 000 V blir strømmen 4 A i utgangspunktet, men øker raskt! Da dør du hvis ikke du er heldig, og huden din tar fyr. Siden flammer leder strøm så går strømmen bare i de ytterste hudlag. Du dør som sagt kanskje ikke, men du får alvorlige brannsår.

 

Dette er forenklet, og mye er utelatt med vilje, jeg vil ikke forklare hvordan du kan ta på en uisolert kabel med en spenning på flere tusen volt - uten å få støt.

Endret av CiaroScuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

En helt annen form for støt som er helt ufarlig

Hva slags støt er det? Aldri skjønt det. 

Statisk elektrisitet er jo også elektrisitet, og forskjellen ligger stort sett i at hva nå enn det er som gir deg et støt, blir utladet der og da, gjerne i løpet av noen millisekunder (tipper jeg), slik at det går over med en gang.

Tenk på det som noe batteridrevet som går tomt med en gang du tar på det.

 

Lyn er i grunn akkurat det samme i stor målestokk, men i motsetning til en liten kropp, er en sky stor, og kan holde på en svært kraftig ladning du helst ikke vil treffes av.

 

Men hvor skadelig kan det støtet fra klær være? Hva er det fornoe?

 

Statisk elektrisitet. Høy spenning, men nesten ingen ladning og meget høy indre motstand i kilden f.eks. en genser. Støtet blir ekstremt kortvarig. Faren ligger i at du kan miste balansen - hvis du er linedanser.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En helt annen form for støt som er helt ufarlig

Hva slags støt er det? Aldri skjønt det. 

Statisk elektrisitet er jo også elektrisitet, og forskjellen ligger stort sett i at hva nå enn det er som gir deg et støt, blir utladet der og da, gjerne i løpet av noen millisekunder (tipper jeg), slik at det går over med en gang.

Tenk på det som noe batteridrevet som går tomt med en gang du tar på det.

 

Lyn er i grunn akkurat det samme i stor målestokk, men i motsetning til en liten kropp, er en sky stor, og kan holde på en svært kraftig ladning du helst ikke vil treffes av.

 

Men hvor skadelig kan det støtet fra klær være? Hva er det fornoe?

 

Statisk elektrisitet. Høy spenning, men nesten ingen ladning og meget høy indre motstand i kilden f.eks. en genser. Støtet blir ekstremt kortvarig. Faren ligger i at du kan miste balansen - hvis du er linedanser.

 

Finnes det noen som har blitt drept ved støt fra genser/jakke?

Lenke til kommentar

 

 

Det er liten sjanse for å dø av elektriske støt, faktisk så er det dobbelt så stor sjanse for å bli drept av en ku...

Hva med hjertestans?

 

Det dør alle av, og mest vanlige folkesykdommene har brutale tall.

 

Ikke hjerteinfrakt. Men hjertestans, altså bare at det stopper opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...