Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Alkotest på stedet brukes som bevis? (ingen blodprøve)


Saksa

Anbefalte innlegg

Hei, kan alkotest på stedet brukes som bevis i retten når det ikke er tatt blodprøve/utåndingsprøve?

Har søkt mye rundt men greier ikke å finne noen gode kilder
Noen som kan hjelpe?

Dette står i vegtrafikkloven: 
 

Dersom resultatet av alkotesten eller andre forhold gir grunn til å tro at fører av motorvogn har overtrådt bestemmelsene i § 22,
 kan politiet fremstille ham for utåndingsprøve, blodprøve og klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen. 

Også lurer jeg på om de testene som politiet bruker ute, viser alle disse milligram pr liter luft eller er det noen som viser promille(da tenker jeg på tallet som kommer opp på skjermen etter man har blåst)??

 
Endret av Saksa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan fint brukast som bevis, men vanligvis så tar ein blodprøve eller utåndingsprøve for å fastslå nøyaktig promille (ei stund etter kjøyringa).

 

I beste fall vil du kunne slå tvil om nøyaktigheita på alkoholtesten.

 

Politiets bevitning vil også bli brukt som bevis. Kanskje ikkje som bevis på at du var alkoholpåvirka, men i det minste som vitne på at du ikkje var skikka til å kjøyre på ein trygg måte jmf §21 i samme lov:

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Lenke til kommentar

Også lurer jeg på om de testene som politiet bruker ute, viser alle disse milligram pr liter luft eller er det noen som viser promille(da tenker jeg på tallet som kommer opp på skjermen etter man har blåst)??

 

Jeg vet at på noen av disse apparatene blir tallet i displayet delt på to for å få korrekt promille. Om dette gjelder alle vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Men de er ikke 100% så med en god advokat så kan en nok få de "dismissed"

Ett eller annet sier meg at din erfaring fra norske rettssaler er sterkt begrenset. Etter språket å dømme har du derimot sett altfor mange irrelevante amerikanske filmer.

 

Så det er feil det jeg skrev?

Lenke til kommentar

Men de er ikke 100% så med en god advokat så kan en nok få de "dismissed"

Ett eller annet sier meg at din erfaring fra norske rettssaler er sterkt begrenset. Etter språket å dømme har du derimot sett altfor mange irrelevante amerikanske filmer.

Så det er feil det jeg skrev?

 

Man kan så vidt jeg vet kreve blodprøve, men hvis promillen er passe høy så hjelper det lite da feilmarginen på blåsesaken er ganske lav og vil da være mer enn god nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...