Gå til innhold

Erfaringer med Altibox og TV løsning (lansert i 2017)


Anbefalte innlegg

Leste et sted at med nye Altibox TV kan man strømme innholdet i TV-pakka si til Android/iOS/nettleser både i og utenfor hjemmet, og med flere samtidige strømmer.

 

Noen som har Premier League og som har testa om dette gjelder fotballkanalene også?

 

I så fall lukter det spleiseavtale med kompiser av dette, fotball på TV har blitt altfor dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, nå på morra'n i dag (lørdag) driver TV'n og faller ut i hytt og pine. Tenkte bare jeg skulle nevne det så Plankeby'n ikke føler seg helt alene. :grin2:

Hva, mulig nedetid jeg ikke har fått med meg! Nå er ikke TV i bruk mer enn få timer hver dag. Noen ganger på dagtid pga turnusjobb. Nedetid på onsdag 11. var dagtid.

TV tjenesten var også noe ustabil fredag kveld.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå skal vi endelig få byttet ut vår FMG hjemmesentral, den har vært trøblete i meget lang tid, nå falt hele 5G nettet ut flere ganger.
Fikk beskjed om at vi får tilsendt nyeste sentral, altså Zyxel.
Har denne noen fordeler kontra FMG sentralen? Det ser svært likt ut, liker at FMG sentralen har porter under og ikke bak.

Ble lovet en ny sentral i april, den ble aldri sendt. Spurte nå om de kunne se i sin logg hvorfor den ikke ble sendt. Fikks svar at de så jeg ble lovet ny sentral i april, dette ble deretter avslått internt etterpå. Her burde Altibox ha rutine på å varsle kunden, om at det allikevel ikke sendes ny sentral. Nå som 5G signalet brått blir helt borte og bare dukker opp etter en full reset, så ble det toppen av tull med vår FMG. Er spent på om dette endelig kan gi stabil TV og nettopplevelse.

Behovet er ikke å få nyeste sentral.
Håper den støtter Altibox sin wifi utvider.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå prøvd TV med Altibox en tid, og jeg er vanvittig skuffet.

Har prøvd 3 forskjellige tunere - altså samme type; den som er i bruk nå, og som har tilgang til ukesarkiv og skybaserte opptak.

 

Tuneren var rask til å begynne med, men har etterhvert blitt sein og reagerer tregt på kommandoer.

Flere av de direkte snarveiene som var på forrige utgave - de med harddisk - er borte; hvilket betyr flere tastetrykk.

 

Tv-guiden har vært helt på viddene i det siste i forhold til mine preferanser, hvilket er motorsport på Viasport-kanalene. Har ikke kunnet stole på opptak i det hele tatt den siste tiden.

 

De skybaserte opptakene fungerer svært dårlig for meg, og det er fordi at det åpenbart er forskjell på datamengde/bitrate eller FPS fra direktesendinger til opptak. Hvis en bil kommer inn raskt fra siden inn i bildet, så er dette perfekt på live-sendingene - men på opptakene ser den samme bilen ut som en udefinerbar fargeklatt som kommer hakkende inn i bildet. Vanvittig irriterende, og helt ubrukelig. 

 

For meg har overgangen vært mange steg bakover i forhold til det jeg hadde før.

Derfor undersøker jeg for å finne andre løsninger, sånn at jeg kan hive denne dritten i søpla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, noen nyheter fra R&D kjelleren i Altibox!

1. Det kommer snart en vesentlig større SW oppdatering som bytter fra Android 5.1 til 7.0. 

Så for de som klager på rar billedbehandling, washed out colours, rare skygger, så har denne nå mulighet til å slå av billedprocessoren i Q22. Sjekk vedlegg.

2. Ila neste år så blir det gjort en vesentlig oppgradering av headend slik at en mengde optimaliseringer kan utføres:

a. Man går over til 10bit kilder der det er tilgjengelig (for live kanaler og xVOD)

b. Man bruker i større grad VBR for encodingen (Constant quality encoding)

c. Man drar i større grad nytte av HEVC som codec til fordel over AVC

4. All interlaced 1080i50/576i50 content, vil bli oppkonvertert til 1080p50/576p50, istedet for 1080p25/576p25 som vil føre til bedre flyt i bilde for alle opptak når det er mye bevegelse (sport, action etc)

5. Man beholder alle dolby 5.1 tracks videre inn i opptak i skyen 

2019-11-14 16.34.46.jpg

Endret av dragmore88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (På 14.11.2019 den 16.40):

hei, noen nyheter fra R&D kjelleren i Altibox!

1. Det kommer snart en vesentlig større SW oppdatering som bytter fra Android 5.1 til 7.0. 

Så for de som klager på rar billedbehandling, washed out colours, rare skygger, så har denne nå mulighet til å slå av billedprocessoren i Q22. Sjekk vedlegg.

2. Ila neste år så blir det gjort en vesentlig oppgradering av headend slik at en mengde optimaliseringer kan utføres:

a. Man går over til 10bit kilder der det er tilgjengelig (for live kanaler og xVOD)

b. Man bruker i større grad VBR for encodingen (Constant quality encoding)

c. Man drar i større grad nytte av HEVC som codec til fordel over AVC

4. All interlaced 1080i50/576i50 content, vil bli oppkonvertert til 1080p50/576p50, istedet for 1080p25/576p25 som vil føre til bedre flyt i bilde for alle opptak når det er mye bevegelse (sport, action etc)

5. Man beholder alle dolby 5.1 tracks videre inn i opptak i skyen 

2019-11-14 16.34.46.jpg

Da får man virkelig håpe at dette bidrar til å løse problemene med bildet. 

Noe jeg ikke nevnte er brukervennligheten på selve boksen, som jeg langt fra er fornøyd med. Mange av snarveiene er forsvunnet fra fjernkontrollen ift. forrige boks, hvilket resulterer i irriterende mange flere tastetrykk. I tillegg er den blitt vanvittig treg, og min mistanke er at den virker å bli tregere etter hvor mange opptak man har gjort. Jeg har to bokser, og begge oppfører seg helt likt på dette området.

Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (9 minutter siden):

hei, fint om du har mulighet til å beskrive litt mer strukturert hva du ikke er fornøyd med når det gjelder selve brukergrensesnittet. 

Tregheten er noe vi jakter på, men jeg kan bekrefte at det ikke har noe med hvor mange opptak man har. 

Bl.a. så var det direkteknapper til både opptak og TV-guide før. Dette er nå "gjemt" under Altibox- eller OK-knappen, der man må bla seg dit man vil. Sletting av opptak krever også flere tastetrykk, da dette lett ble gjort med fargeknappene - som nå er borte. Disse hadde også andre snarveier.

Greit også å vite at det jobbes med boksen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

er det bare meg eller går det ikke ann å endre sprpk på tv filmer osv? har endra språk i menyen, men enda spiller den av på engelsk, er litt kjekt å ha animerte filmer på norsk innimellom (a)

canal digital kunne dette lett, åbedre streame funksjon å igrunn, enheten min kunne ikke streame til tv via altiboks appen, men canal digital appen funka fint!

Endret av raastad
Lenke til kommentar

Har fått i hus de nye q22 dekoderne og de er
faktisk dårligere nå enn med de gamle motorola dekoderne jeg hadde før. Er veldig synlig i hjemmekinoen når bilde blåses opp på lerrete.
Bilde er uskarpt, detaljer forsvinner og feil i fargene, er veldig synlig at bilde strømmes.
Når en bruker funksjonen å bla seg tilbake da faller bildekvaliteten enda mer og i kinoen blir det så dårlig at denne funksjonen ikke kan brukes.

Har sjekket alt av innstillinger så feiler ligger ikke der! 
Så håper virkelig en framtidig oppdatering kan bedre bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av oppdateringen til Android 7 i hht. tidligere innlegg her?

I dag trodde brått vår dekoder at den var utenfor Norge. Fikk opp "Virker kun i Norge". 

Et tips for litt mer stabil dekoder er å koble på et tidsur, hvor man stiller tidsur til å koble ut strøm i 10 minutter to netter i uken.

Endret av plankeby
Stavefeil
Lenke til kommentar
On 12/29/2019 at 2:01 PM, Saar said:

Har fått i hus de nye q22 dekoderne og de er
faktisk dårligere nå enn med de gamle motorola dekoderne jeg hadde før. Er veldig synlig i hjemmekinoen når bilde blåses opp på lerrete.
Bilde er uskarpt, detaljer forsvinner og feil i fargene, er veldig synlig at bilde strømmes.
Når en bruker funksjonen å bla seg tilbake da faller bildekvaliteten enda mer og i kinoen blir det så dårlig at denne funksjonen ikke kan brukes.

Har sjekket alt av innstillinger så feiler ligger ikke der! 
Så håper virkelig en framtidig oppdatering kan bedre bildekvaliteten.

hei, har du noe mer info på dette? Er dette lineær tv, eller opptak? Hvilke kanaler?

Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Hvor blir det av oppdateringen til Android 7 i hht. tidligere innlegg her?

I dag trodde brått vår dekoder at den var utenfor Norge. Fikk opp "Virker kun i Norge". 

Et tips for litt mer stabil dekoder er å koble på et tidsur, hvor man stiller tidsur til å koble ut strøm i 10 minutter to netter i uken.

hei, vi er i sluttestingen av den nye Android 7 versjonen. Tipper du ser den på boksen din ila jan/feb

Lenke til kommentar
dragmore88 skrev (På 2.1.2020 den 19.48):

hei, har du noe mer info på dette? Er dette lineær tv, eller opptak? Hvilke kanaler?

Er lineær tv, opptak er enda verre.

jeg ser for det meste på tv2 sport/premier league og viasport kanalene. Og det var skarpere og mer behagelig bilde med den gamle  tv løsningen. Nå er det mer på nivå med tv sumo streaming kvalitet. Håper inderlig at oppgradering til 7.0 bedrebildekvaliteten

Lenke til kommentar
On 1/2/2020 at 7:48 PM, dragmore88 said:

hei, vi er i sluttestingen av den nye Android 7 versjonen. Tipper du ser den på boksen din ila jan/feb

Jeg fikk Android 7 i desember på dekoderen, alt er blitt merkbart tregere. Det mest irriterende er når jeg navigerer, så er det forsinkelse som gjør at jeg trykker feil.

Endret av Skabbetuss
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk Andriod 7 nå i januar. Trolig så handler ikke oppdateringen bare om det som ligger i Android plattformen, men trolig også andre optimaliseringer.

Merker en stor forbedring ved avspilling av opptak, fra treg respons til raskere respons.

Forøvrig er det merkelig at det ikke lagres opptaksbuffer i skyen fra NRK. Dvs. at man ikke kan hoppe tilbake til tidligere program på dagen på NRK. Altibox henvise rf da til NRK appen, men der er ikke dagens program tilgjengelig umiddelbart.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...