Gå til innhold

"falske" barn, og svindel av staten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart, men alle som pr. dags dato er voksne har jo også tidligere som barn selv mottatt det samme. Da er det litt søkt at nåværende barn er en så mye større utgift enn det man selv har vært i tidlige år? (selv om det klart var færre i barnehage tidligere med hjemmeværende mødre).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Brannfakkelen har tilsynelatende sluknet, men det går bra, vi ser godt i lyset av skjegget ditt som tok fyr da du skulle kaste den.

Er dette et argument?

 

Konsekvensen av en slik ordning kan med stor sannsynlighet anslås å bli sultende barn. Det er ikke en gang noe Liberalistene ønsker.

Dette er jo bare skråplansargumentasjon.

 

Så hvem tenker du da skal ta seg av de barnløse på sine eldre dager? 

Pleiehjemmet... slik som i dag? Eller prøver du å insinuere at det ikke vil bli født barn om man fjerner stønadsordningene?

 

Med den tankegangen så bør man jo som eldre barnløs klare seg alene også, selv om man er høyst pleietrengende?

Men det resonnementet så bør jo barnløse da også slippe å betale skatt. Da kan pengene som de barnløse sparer på å ikke betale for andre menneskers barn heller gå til de barnløses egen alderdom.

 

Det sier seg selv at et samfunn uten barn ikke vil fungerer godt over lang tid!

Så argumentasjonsrekken din er at mennesker vil slutte å få barn om stønadsordningene fjernes? 

Du ER klar over at det er over 7 milliarder mennesker på kloden, og flesteparten av de har blitt født i land UTEN sosialdemokratiske stønadsordninger? 

 

Med andre ord: Det å få barn har aldri vært et stort problem for menneskeheten.

 

(Det lille man får av stønader dekker jo uansett bare en brøkdel av kostnaden, så de som ikke får barn er vel strengt tatt de som snylter mest på staten når regnestykket til slutt skal gjøres opp).

De som ikke får barn sparer skattebetalerne for store summer, dette da staten ikke trenger å bruke penger på barnehageplass, helse, skole, utdanning, evt fengsel for de som blir kriminelle, osv, osv, osv. I tillegg så har man jo miljøgevinsten ved å ikke sette enda et menneske på en allerede overbefolket klode.

Så de barnløse bør vel faktisk belønnes.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Helt klart, men alle som pr. dags dato er voksne har jo også tidligere som barn selv mottatt det samme. Da er det litt søkt at nåværende barn er en så mye større utgift enn det man selv har vært i tidlige år? (selv om det klart var færre i barnehage tidligere med hjemmeværende mødre).

 

Vel, med tanke på at barnehageapparatet først ble bygget ut på 90- og 2000-tallet kan man vel si at hvis du er født på 70-tallet eller tidligere har du antagelig ikke gått i barnehage. Rett til videregående opplæring ble først innført i 1994, så i praksis for barnekull født etter 1978. Kontantstøtte fantes ikke før mot slutten av 90-tallet.

 

Så nei, hver generasjon voksne har ikke mottatt det samme som barn. I tillegg er det forskjell på livsløpsbetraktninger (hva en gitt person betaler i løpet av et liv vs. hva vedkommende får igjen) og punktmålsbetraktninger (hvilke grupper som tilgodeses med hvor mye i en gitt periode på f eks ett budsjettår).

 

 

Brannfakkelen har tilsynelatende sluknet, men det går bra, vi ser godt i lyset av skjegget ditt som tok fyr da du skulle kaste den.

Er dette et argument?

 

Nei, det er en karakteristikk av hvordan du valgte å karakterisere ditt argument.

 

 

Konsekvensen av en slik ordning kan med stor sannsynlighet anslås å bli sultende barn. Det er ikke en gang noe Liberalistene ønsker.

Dette er jo bare skråplansargumentasjon.

 

Jeg forstår deg slik at du mener at barn ikke vil sulte hvis man fjerner alle stønader til barn og barnefamilier. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, det er en karakteristikk av hvordan du valgte å karakterisere ditt argument.

 

Jeg forstår deg slik at du mener at barn ikke vil sulte hvis man fjerner alle stønader til barn og barnefamilier. Lykke til.

Som alltid like "konstruktiv" å forsøke å debattere med deg krikkert. Lykke til.

 

EDIT: 

Ser at jeg kan svare på det siste du skriver da dette er det eneste som likner litt på et argument. 

 

Det er riktig, jeg mener at barn i Norge ikke vil sulte i noe større grad enn det de gjør i dag dersom man gradvis bygger ned stønadsordningene.

Men om man over natten fjerner alle stønadsordringer så ja, da er det nok mange som vil sulte.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sjøløver får i mindre grad konstruktiv debatt enn andre. Som inntrengere i alle andre debatter med de sære synspunktene deres fortjener dere ikke mer enn dere får.

Du bidrar overhodet ikke til å få til en konstruktiv debatt. I stedet for å svare på argumenter på en voksen måte så tyr du heller til ad hominem og appeal to emotion. Men det går bra, forventer meg ikke noe stort når det kommer til deg. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Brannfakkelen har tilsynelatende sluknet, men det går bra, vi ser godt i lyset av skjegget ditt som tok fyr da du skulle kaste den.

 

Konsekvensen av en slik ordning kan med stor sannsynlighet anslås å bli sultende barn. Det er ikke en gang noe Liberalistene ønsker.

 

Tviler på at vi vil få barn som reelt sulter. Vi har andre sosiale rettigheter i Norge som bør forhindre dette.

Men hvis man fjerner støtteordningene spesifikt knyttet til det å få barn, vil man nok få noe barnefattigdom ved at enkelte familier ikke vil ha nok til å forsørge seg godt. Men dette har man også i dag...

 

Selv om samfunnet "trenger barn", er det som det blir påpekt ikke noe generelt problem. Verden sliter med overbefolkning, og i Norge vil det alltid kunne løses med innvandring. (Dog med de negative konsekvensene og utgiftene dette medfører).

 

Prinspippielt er faktisk jeg litt enig.

Jeg mener man primært bør støtte barnefamilier indirekte via lav/ingen avgift på barnehage og skole og tilsvarende tiltak som er med på å utdanne barn og unge. 

Men ren direkte pengestøtte til underhold av barn bør begrenses så mye som mulig. De aller fleste bør i utgangspunktet klare seg uten noen form for støtte for sine barn.

 

Har selv barn, og det er ikke SÅ dyrt å ha barn. Vi har to gjennomsnittlige inntekter, og lever veldig bra på det. 

Og i Norge er det jo litt pussig at det faktisk er de som er mest fattige som oftest får flest barn. Det burde jo egentlig være motsatt...

Dette tyder på meg på at støtteordningene til barn ofte er litt for generøse.

 

F.eks. synes jeg at man ikke burde ha barnetrygd for barn nummer 3, i hvert fall nummer 4+. Selv om jeg i utgangspunktet er for valgfrihet, er jeg også (nølende) motstander av kontantstøtte. Staten bør i størst mulig grad tilrettelegge for at flest mulig skal jobbe. Å gi ut penger for å være hjemme, når alternative er jobb, er jeg motstander av.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke positiv innstilt til å øke mengden data som lagres om folk, og er ellers ikke så redd for at fattigfolksvindling skal være det som tar knekken på landet. Gitt at det er små mengder penger det er snakk om, sammenlignet med skattekutt og skattesvindel jfr. rikfolk.

 

Men jeg tror dette problemet kan håndteres med noe jeg ellers er for; farskapstest for alle nye barn og påståtte fedre. Så lenge vi mener at biologien skal avgjøre hvem som er økonomisk ansvarlig for et barn, så ser jeg ingen grunn til å ikke avklare det ved første mulighet. Det vil være mer effektivt å gjøre det rutinemessig, og ingen trenger å anklage noen for noe, det er bare noe som skjer. Deretter så trenger vi bare å lagre at det er fastlagt genetisk farskap, ingenting mer enn det.

 

Vi vet hvem som er moren når hun gir fødsel på sykehuset. Vi kan evt. innføre morskapstest i tillegg, for de som kommer inn med et barn uten at det er åpenbart at de har født det. Trenger fortsatt ikke å lagre DNA etter å ha fullført testene.

 

DNA er for øvrig ikke et bevis for at noen har begått en kriminell handling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke positiv innstilt til å øke mengden data som lagres om folk, og er ellers ikke så redd for at fattigfolksvindling skal være det som tar knekken på landet. Gitt at det er små mengder penger det er snakk om, sammenlignet med skattekutt og skattesvindel jfr. rikfolk.

 

Men jeg tror dette problemet kan håndteres med noe jeg ellers er for; farskapstest for alle nye barn og påståtte fedre. Så lenge vi mener at biologien skal avgjøre hvem som er økonomisk ansvarlig for et barn, så ser jeg ingen grunn til å ikke avklare det ved første mulighet. Det vil være mer effektivt å gjøre det rutinemessig, og ingen trenger å anklage noen for noe, det er bare noe som skjer. Deretter så trenger vi bare å lagre at det er fastlagt genetisk farskap, ingenting mer enn det.

 

Vi vet hvem som er moren når hun gir fødsel på sykehuset. Vi kan evt. innføre morskapstest i tillegg, for de som kommer inn med et barn uten at det er åpenbart at de har født det. Trenger fortsatt ikke å lagre DNA etter å ha fullført testene.

 

DNA er for øvrig ikke et bevis for at noen har begått en kriminell handling.

Dette er jo en interessant debatt:

"Skal alle barn med foreldre tvangstestes for å kartlegge slektsskap"?

 

Dette vil jo avdekke om mor lyver om hvem som er faren, og generelt det riktige slektskapet til barnet osv, men er det riktig å med tvang kartlegge slektsskapet?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

 

Tråden åpnes igjen.

 

Minner om førstetråd, hvor trådstarter etterlyser hvorvidt dette er teknisk mulig pr. i dag. Ønsker man en diskusjon rundt hvordan det liberalistiske system eventuelt kan løse denne problemstillingen foreslår jeg at man tar det i en egen tråd. I denne tråden slik førstetråd er formulert kan dette tolkes som avsporing.

 

Fjernet tre innlegg. Kommentarer på moderering tas på PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forandrer DNA seg med alder, eller forblir DNA det samme hele livet?

 

Kan et menneske gjenskapes ved hjelp av lagret DNA?

 

Kan et menneske gjenskapes ved hjelp av lagret DNA data?

 

Kan DNA data konverteres tilbake til organisk DNA?

 

Alle gis et personnummer ved fødselen. Hvorfor er det uakseptabelt at en DNA prøve lagres i en database?

Lenke til kommentar

Jeg kom tilfeldigvis over en historie ett eller annet sted, om hvordan man muligens kunne svindle norske (eller svenske?) myndigheter for barnebidrag. Dette skal viss nok ha vært ett problem i enkelte innvandrer-miljøer, hvor det var temmelig vanskelig å følge opp barn og ungdommer på en ordentlig måte..

 

Metoden gikk visst ut på at dersom en kvinne fødte ett barn. Så kunne andre kvinner i hennes omgangskrets (både familie, og flere venniner) låne dette nyfødte barnet kort tid etter at det var født. Så går disse andre kvinnene til for eksempel sykehus eller noe, hvor de påstår at det nyfødte barnet er deres. Men at barnet deres har blitt født andre steder enn ved fødestue / sykehus. Kanskje at den nyfødte har blitt født hjemme, eller i bilen på vei til sykehuset.

 

Iallefall så kunne visst flere familier få registrert at de nylig har født ett barn, selv om de egentlig ikke hasde gjort det. Men de kan uansett få utbetalt for eksempel nedkomst-stønad, barnetillegg, og forskjellige økonomiske stønader, for flere barn de egentlig ikke har.

 

De sender uansett ikke barna sine til barnehagen, for da ville de ha gått glipp av kontantstøtte. Etterhvert som barna egentlig skulle ha begynt ved en barneskole, så kan foreldrene påstå at de har sendt barna til hjemlandet for å få undervisning ved en eller annen skole der. Så foreldrene kan viss nok fortsette å motta økonomisk støtte, for barn de egentlig ikke har. Selv om det aldri blir plukket opp, at barna egentlig ikke finnes...

 

Men er dette noe som faktisk kunne ha fungert i praksis, eller har myndighetene noen mulighet til å plukke opp slike svindel-forsøk?

Jeg kan tenke meg at dette er ulovelig verden rundt. I tillegg er det svart vanskelig å vite hvordan dette vil fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint. Bare å si at man hadde hjemmefødsel, og at man sender ungen ut av landet for undervisning.

 

At barnløse menn i full jobb skal tvinges til å finnansiere hele resten av samfunnet er helt hull i hodet. Fjern all barnestøtte nå! Og skattelette for lån, bolig, fagforening, ekteskap, ol. burde også fjernes. Det er ingen rettferdighet i at de som tar lån, gifter seg, ol. skal finnansieres av de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...