Gå til innhold

Er ATI Radeon så bra som vi vil ha det til?


John Kr

Anbefalte innlegg

Leser mange sterke meninger om hva som er bra/dårlig i denne topicen, men finner ikke mye fakta. Har vanskelig for å godta at PowerColor og Sapphire er så mye dårligere enn f.eks Hercules eller "orginal ATI", fordi du har lest flere topicer om feil på førstnevnte på noen forum.

 

Noe av grunnen er vel at de billigste kortene er det anntagelivis solgt mange flere av.

 

Før det kommer fakta på bordet synes jeg denne diskusjonen er lite interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden du bragte fram det at me berre ser de med problemer så vil eg påpeike at eg aldri har hatt verken driverproblemer, varmeproblemer eller vifteproblemer med mitt Radeon 9700 non-pro, så det er gode kort, men det skal vist ha vært problemer med viftene på 9800 kortene etter det eg har lest.

 

Og det med driverproblemer....har aldri sett snurten av det, eg har alltid avinstallert de gamel driverene på korrekt måte og fjernet alt, restartet, installert på nytt osv...De fleste tilfellene med driverproblemer er brukeren sin inkompetanse, eg har lest mange som har hatt problemer med drivere til Ati kortene, og det løser seg vanligvis etter at de blir forklart hvordan det skal gjerast.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke alle kort produsentene er feil frie, men man skal huske på at det er noe som heter kompabilitets problemer. Dette fenomenet finner man på alle data komponenter,noe passer sammen og noe ikke,slik er nå det. Jeg selv opplevd å måtte bytte helt nye AGP kort,å det viste seg å være problemer mellom HK og AGP kortet. Så folkens ikke slakt noen uten grunn!

Lenke til kommentar

Har hatt 3 radeon kort, først et 8500, så et 9500 pro og nå et 9700np. Har aldri hatt problemer med noen av disse bortsett fra i call og dutypå 9700np. Men slo av Fw og det funka glatt. Det er en grunn til at de billigste kortene har mest feil. De selger mest, og vil derfor få flere kort med feil på. I tillegg så er sikkert vifteløsningene dårligere på enkelte av de billige kortene. I tillegg er det enkelte maskinvare konfigurasjoner som fungerer dårlig ilag. På mitt gamle hk så låste serious sam 2 og wolfenstein enemy territory seg hele tiden. Etter at jeg bytte til asus a7n8x-deluxe har det vært nada probs. Og jeg har oppgradert driverne etterhvert som de har kommet og foretatt en komplet avinstallering av de gamle.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig med den John Kr. Litt dårlige vifter på noen PowerColor-kort er det eneste jeg egentlig har merket meg. Og dessuten glemmer du helt en meget viktig faktor: Det er disse kortene som er i skuddet for tiden, dvs. at den store mengden av kort som blir kjøpt er nettopp ATi-kort. Da er det helt naturlig at trådene i forumet omhandler nettopp disse.

Lenke til kommentar
Hercules = PBA

PowerColor = BBA

Sapphire = PBA, tidligare BBA

ASUS = PBA

Resten = BBA

Alle Radeon kort som blir solgt av en annen produsent enn ATi er "PBA".

Powercolor produserer sine egne kort, borsett fra dem og noen få andre produsenter så kommer de aller fleste radeon kortene fra Sapphire sine samlebånd.

 

Etter det jeg vet.

Lenke til kommentar

-akkurat kjøpt et Sapphire Radeon 9800 pro AIW med et BBA kllistremerke på, hva skal man tro om det da?

 

Jeg tipper at flere av disse skjermkortprodusentene produserer hos samme fabrikker - ATI inkludert - og at hva som er BBA og PBA handler litt om hvor mye det enkelte merke er villig til å betale i lisensiering til ATI for det enkelte kortmodell. Andre ting som spiller inn er sikkert at de fra kort til kort samarbeider om produksjonen basert på hvilken kapasitet de har til en hver tid. Dette gjør at det er bortimot umulig å definere hva som "egentlig" er built by ati.

 

Ati vil selvfølgelig ha oss til å tro at deres kort er best og sikrest, det er jo de kortene de tjener mest på. Allikevel tror jeg de kjøper produksjon ved nøyaktig de samme fabrikkene som de andre, og da blir jo forskjellen hvilke komponenter de velger fra kort til kort, ikke annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...