Gå til innhold

Viktigere at bilene blir selvkjørende enn elektriske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

Kameraer er bedre enn menneskeøyer, altså er det ikke noe problem med sensorer. Der utfordringen har ligget er å prosessere dataene bedre og raskere enn menneskehjernen. Dette er noe som forbedres sånn ca med Moore's law. Fortsatt har ikke datamaskinene blitt gode nok, men vi får vente 2 år og se om det har endret seg. Om de ikke har blitt gode nok om 2 år, så hjelper det kanskje å vente 4 år. Eller kanskje 6 år, da vil prosesseringskraften ha åttedoblet seg.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

Kameraer er bedre enn menneskeøyer, altså er det ikke noe problem med sensorer. Der utfordringen har ligget er å prosessere dataene bedre og raskere enn menneskehjernen. Dette er noe som forbedres sånn ca med Moore's law. Fortsatt har ikke datamaskinene blitt gode nok, men vi får vente 2 år og se om det har endret seg. Om de ikke har blitt gode nok om 2 år, så hjelper det kanskje å vente 4 år. Eller kanskje 6 år, da vil prosesseringskraften ha åttedoblet seg.

 

Kameraer bedre enn menneskeøyer ? Aner ikke hvor du får dette fra, men en tur til optikeren er kanskje lurt.

 

Sist jeg sjekket så klarer hverken en datamaskin eller ett kamera å tenke særlig mye.

Lenke til kommentar

 

 

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

Kameraer er bedre enn menneskeøyer, altså er det ikke noe problem med sensorer. Der utfordringen har ligget er å prosessere dataene bedre og raskere enn menneskehjernen. Dette er noe som forbedres sånn ca med Moore's law. Fortsatt har ikke datamaskinene blitt gode nok, men vi får vente 2 år og se om det har endret seg. Om de ikke har blitt gode nok om 2 år, så hjelper det kanskje å vente 4 år. Eller kanskje 6 år, da vil prosesseringskraften ha åttedoblet seg.

 

Kameraer bedre enn menneskeøyer ? Aner ikke hvor du får dette fra, men en tur til optikeren er kanskje lurt.

 

Sist jeg sjekket så klarer hverken en datamaskin eller ett kamera å tenke særlig mye.

 

 

Spørs hva man mener. Et kamera er gjerne optisk bedre enn et øye, men det er ikke her menneskesynets fordel ligger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selvkjørende transport ( fra f.eks. netthandel) kan nok redusere  kjørte kilometer.

Men hvis jeg skal tilkalle en bil, selvkjørende eller dagens taxi, må den  kjøre fram og tilbake til meg, istedet for at den står parkert til jeg skal bruke den og er ferdig. Altså mer kjøring. (Smårep og stell/vasking tar jeg på fritiden; altså ikke et eget arbeidslag som tar den jobben. Også resursbesparende.)

Lenke til kommentar

Selvkjørende transport ( fra f.eks. netthandel) kan nok redusere  kjørte kilometer.

Men hvis jeg skal tilkalle en bil, selvkjørende eller dagens taxi, må den  kjøre fram og tilbake til meg, istedet for at den står parkert til jeg skal bruke den og er ferdig. Altså mer kjøring. (Smårep og stell/vasking tar jeg på fritiden; altså ikke et eget arbeidslag som tar den jobben. Også resursbesparende.)

 

Det vill nok bli mer poppis med samkjøring, som en buss du kan rekvirere hjem. 

Lenke til kommentar

Kameraer bedre enn menneskeøyer ? Aner ikke hvor du får dette fra, men en tur til optikeren er kanskje lurt.

Nå sa jeg ingenting om prisen på kameraet, men:

 

- Ett kamera kan ha variabel zoom, det har ikke ett øye.

- Ett kamera kan se infrarødt lys, det kan ikke ett øye.

- Ett kamera kan se 20.000 bilder i sekundet, ett øye makses ut rundt 70 bilder i sekundet.

- Øyet/hjernen er stort sett makset ut med 4K oppløsning på en TV, altså 8 megapixler, ett kamera kan ha over 50 megapixler. (Her er det forsåvidt hjernen som begrenser mest. Masse data må forkastes da det ikke er kapasitet til å behandle den.)

- Man kan benytte 20+ kameraer, men hjernen støtter kun to øyer.

- Osv.

 

Nå er det ikke ett enkelt kamera som har *alle* de beste egenskapene, men man kan velge egenskapene til kameraene utifra behovet. Og begrensningene ligger ikke i teknologien, det ligger i prisen.

Sist jeg sjekket så klarer hverken en datamaskin eller ett kamera å tenke særlig mye.

Man trenger egentlig ikke tenke for å kjøre bil. Man trenger bare behandle data. Det er en datamaskin veldig god til, uten at det kanskje er veldig overraskende.
Lenke til kommentar

 

- Ett kamera kan se 20.000 bilder i sekundet, ett øye makses ut rundt 70 bilder i sekundet.

- Øyet/hjernen er stort sett makset ut med 4K oppløsning på en TV, altså 8 megapixler, ett kamera kan ha over 50 megapixler. (Her er det forsåvidt hjernen som begrenser mest. Masse data må forkastes da det ikke er kapasitet til å behandle den.)

 

 

Synet kan behandle og se forskjell på både mer enn 70 bilder i sekundet og vesentlig mer enn 4K.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tror ikke så mye av det du skriver har noe relevans eller tyngde egentlig. Jeg kan også bruke tida kun på å motsi ting jeg ikke kan noe som helst om.

Utifra videoen ser man jo at det er en gimmick. Folk setter pris på at ting er håndlagde, selv om roboter kan utføre oppgaven raskere og bedre.

 

Nå er en stor del av det Rolls-Royce og Bentley driver med håndlaget, det er det som gjør at det koster og kundene betaler gjerne for noe som ikke er masseprodusert in China.

Lenke til kommentar

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

 

Deteksjon kan man implementere med f.eks. sensorer i veibanen eller veimerkingen for at vi skal kunne "se" gjennom snø og is, og ikke minst enda bedre analyse av de dataene som samles opp av så mange sensorer og kameraer man trenger.

 

Her må altså bil, vei og annen infrastruktur jobbe sammen, og jeg tviler ikke et sekund på at man vil komme dit at vårt syn vil komme til kort mot teknologien som må implementeres for å nå nivå 5 også i mer fjerne strøk.

 

Spørsmålet er mer på hvor lang tid det trengs for å få dette samspillet godt nok, til hvilken kost og om man får både myndigheter og enkeltmenneskene til å akseptere og omfavne denne endringen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Allerede i dag brukes GPS for å finne igjen veien under 4 meter snø (snøfresere). Så en behøver ikke se grøfta. En vet innen ca innen 10 cm hvor veient er og kjøretøyet er. I fremida vil informasjon fra GPS og bilens ulike sensorer samarbeide. Ved bruk av mønstergjenkjenning vil bilen vite nøyaktig hva den har foran seg, menneske, dyr, alder, prognose på bevegelse, prognose på sinnstilstand (edru, full etc). Karter med veier vil være oppdaterte til nærmeste time. Autonome kjøretøyer vil bevege seg alle steder sammen med mennesker og ikkeautonome kjøretøyer. Når en kommer så langt er ikke godt å si, men vi kommer dit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...