Gå til innhold

Viktigere at bilene blir selvkjørende enn elektriske


Anbefalte innlegg

Herregud, hva er det du ikke forstår? Tesla er ikke noe selvkjørende bil, det er ikke det denne artikkelen handler om. En tesla slik vi kjenner den i dag vill ikke nå nivå 5 som er en autonom bil.

Ja en tesla slik vi kjenner den i dag vill ikke nå nivå 5, føler jeg har sagt dette før?

 

La vær å kommenter ting du ikke har noe svar på istedet, jeg stilte spørsmål om dette i det hele tatt fungerer utenfor byområder. 

 

Men svare skal de...

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La vær å kommenter ting du ikke har noe svar på istedet, jeg stilte spørsmål om dette i det hele tatt fungerer utenfor byområder. 

Men svare skal de...

Ja jeg har svart deg, jeg har bedt deg lese definisjonen på nivå 5. Men gjør han det? Nei. Det er ganske utfyllende informasjon om bruksområder innenfor de forskjellige nivåene. Du blander epler og pærer. Det finnes ingen kommersielle autonome biler pr i dag, det er assistent systemer. De har dog autonome nivå for dette også for å skille de forskjellige. Så igjen oppfordrer jeg deg til p lese deg opp på spessielt nivå 5, som er en autonom bil/selvkjørende.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Slevkjørende et blindspor eller i beste fall 30 år for tidlig? Avansert assisstanse, med nødbrems, lane hold/ varsel osv ja takk. Selvkjørende, tror ikke det. Ta flytrafikken, hvorfor er ikke den uten piloter. Teknologien har vært tilgjengelig i årtier, forklaringen er psykologi. Det samme vil gjelde biler, busser osv. Når det gjelder AI er det jo helt patetisk det som finnes. Siri og hennes like forstår jo ikke et kvekk, med mindre du holder deg innenfor et meget begrenset språk og innhold. Jeg er ikke imponert av at hun klarer å stille vekkerklokken.

Enig med deg.

Jeg tror også at folk flest ikke ønsker dette, så hvorfor kommer det da, det lurer jeg på.

Er vi en saueflokk som blindt følger disse teknologi guruene som leder an i dette ville teknologikjøret i samfunnet?

Vi trenger levende mennesker som kjører busser og taxier som kan hjelpe til når det trengs med tunge kofferter og alt annet vi trenger hjelp til.

Mennesker trenger mennesker, det må vi ikke glemme,

Lenke til kommentar

Ja jeg har svart deg, jeg har bedt deg lese definisjonen på nivå 5. Men gjør han det? Nei. Det er ganske utfyllende informasjon om bruksområder innenfor de forskjellige nivåene. Du blander epler og pærer. Det finnes ingen kommersielle autonome biler pr i dag, det er assistent systemer. De har dog autonome nivå for dette også for å skille de forskjellige. Så igjen oppfordrer jeg deg til p lese deg opp på spessielt nivå 5, som er en autonom bil/selvkjørende.

 

Jeg vet veldig godt hva nivå 0 til 5 ER, med fare for å lage ekko i ett vakuum, så er fortsatt spørsmålet mitt om denne batterikassa vil klare å kjøre deg rundt på norske vinterveier i utkant Norge. Selv de uten fantasi skjønner at dette sannsynligvis vil fungere fint i storbyer hvor disse sannsynligvis også kommuniserer seg i mellom, i tillegg til kameraer, GPS, radarer, skilt, veimarkeringer.

 

 

På en nedsnødd vei uti bushen derimot, reduseres de fleste "hjelpemidlene" som en slik farkost har betraktelig, samtidig som den blir møtt med nye hinder på en smal vei som har knapt noe den kan navigere etter.

 

Som digresjon så ble en kjent norsk Professor med stor Sci-Fi interesse intervjuet for noen år siden av "fansen", og ett av spørsmålene var hvor den flyvende bilen ble av, som mange forventet skulle henge over oss etter år 2000. Svaret hans var like kjedelig som genialt - når man ser hvordan folk kjører i 2 dimensjoner, så har de iallefall ingenting i 3 dimensjoner å gjøre...

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

 

Jeg vet veldig godt hva nivå 0 til 5 ER, med fare for å lage ekko i ett vakuum, så er fortsatt spørsmålet mitt om denne batterikassa vil klare å kjøre deg rundt på norske vinterveier i utkant Norge. Selv de uten fantasi skjønner at dette sannsynligvis vil fungere fint i storbyer hvor disse sannsynligvis også kommuniserer seg i mellom, i tillegg til kameraer, GPS, radarer, skilt, veimarkeringer.[/background]

På en nedsnødd vei uti bushen derimot, reduseres de fleste "hjelpemidlene" som en slik farkost har betraktelig, samtidig som den blir møtt med nye hinder på en smal vei som har knapt noe den kan navigere etter.

Som digresjon så ble en kjent norsk Professor med stor Sci-Fi interesse intervjuet for noen år siden av "fansen", og ett av spørsmålene var hvor den flyvende bilen ble av, som mange forventet skulle henge over oss etter år 2000. Svaret hans var like kjedelig som genialt - når man ser hvordan folk kjører i 2 dimensjoner, så har de iallefall ingenting i 3 dimensjoner å gjøre...

 

Så spørsmålet er egentlig om tesla vill nå nivå 5? Med den HW de kjører rundt med i dag, nei. Det kan du lese på hjemmesidene deres. Artikkelen vi diskuterer har dog ingenting med dette å gjøre.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Nei du som drar inn Tesla her, det jeg spør om har jeg nå gjentatt minst 3 ganger, så har trua at du skjønner det før fellesferien er over.

Det var strengttalt du som dro inn tesla i post 13 og nå refererte du til batterikassa eller hva det var, så er ikke helt lett å følge deg.., men ja, hadde du faktisk lest beskrivelsen av nivå 5 så hadde du skjønt at nettopp ja den skal tåle alle situasjoner, samt snø. Men dette vet du jo for du vet jo aaalt om nivåene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Da var det ryddet opp i groteskt store sitatpyramider. Jeg vil rette en bønn til de involverte, og be dere om i hvert fall å gjøre et forsøk i å holde unødig sitering unna innleggene deres. Det er fryktelig tungvint å lese de samme innleggene 15 ganger i sitater lange som et vondt år.

 

Kommentarer på moderering tas på PM.

Endret av Larzen_91
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er jeg eneste som ser for meg at dette kan fungere bra i storbyer som er brøytet, mens nedsnødde bygdeveier med halvknekte brøytestikker er det 100 % ubrukelig ?

 

En gradvis innføring frem til 2030 kan man vel si alle reide har startet, her er flere 1000 ute å kjører pr dags dato. Ruter har muligens 50 ute i løpet av året, og ja dei best eignede områder først.

Vi har blandt annet kollektivfeldt som kan frigis bare til autonom kjøring, og utvikles videre. Autovern i stål er jo nesten for en monorail å rekne, og kan brukes til å orientere seg.

ISO Conteineren som skipstrafikken introduserte på 40-50 tallet kan f.eks. komme i mindre utgave, som bagasje enhet når man er ute å reiser og netthandel boks.

 

Netthandel reduserer trafikken, frakt pris er en synlig kostnad. Å svirre runt i byn med kjøpt bil, autopasbrikke og halv tank øker trafikken da det er en mer skjult kostnad.

 

Er det noe industrien går etter er det penger, og dette får til og med oljeindustrien til å bleikne. Har en miljøgevinst som tilsvarer logistikkgevinsten. Men Bosch er neppe fremste kandidat, Google, Siemens og IKEA vil kunne gjøre det raskere og betre.

 

Tvil ikke, China har komt med jernbane til europa, og vil trigge utviklingen av høgeffektiv miljøvenlig transport. Kansje dei kommer med autonome feriekabiner på sine jernbanevågner så vi enkelt kan guides rund om på utvalgte destinasjoner med betaling i Youan.

 

EU vil bli nødt til å få dei enkelte nasjonalstater til å samarbeide skattemessig som følge av den økonomiske størrelse dette har. Det vil smerte kolosalt, men vil vere helt avgjørendes for "å ha peng".

Og løer og låver som ikke er i bruk kan brukes til lagring og vedlikehold av utstyr som kan fungere uten elektronikk. Om man får HV og Sivilforsvaret til å sammarbeide betre enn Poletiet og Militærets insatsgrupper gjør.

 

For en lysendes fremtid Veteran-bil-maskin klubber har.......

Gratis årsavgift, forsikring og drivstoffdepot er en mulighet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En selvkjørende fossilbil har lavere utslipp en en tilsvarende bil kjørt av en person. Du ser dem hele tida på motorveien. Kjører opp i ræva på bilen foran, bremser, bremser igjen, bremser for mye, taper avstand, gir mer gass, opp i ræva og så videre.

Lenke til kommentar

Jeg skal høre med en av Tesla eierene jeg kjenner om de har testet dette om vinteren.

 

Vet veldig godt hvordan disse systemene er bygget opp, men jeg tror fortsatt med dagens teknologi så kommer neppe en Tesla til å kjøre rundt oppe i Øst-Telemark på nedsnødde veier, for GPS har for stor feilmargin, kameraene ser ikke en dritt i det norske Winter Wonderland, og radarteknologien dekker større arealer, noe som gjør at jeg tviler sterkt på at den klarer å gjøre noen nytte på en smal vei. Den har altså ingen markering på veien den kan lese, ingen skilt å forholde seg til, og det er heller ikke så mye køkjøring utenfor storbyene så den kan henge seg på bilen foran.

 

Fakta er at om premissene dine stemmer, så kan ikke folk kjøre der heller. Ser man ingenting så er det eneste man kan gjøre å parkere. Innen få år så vil en datamaskin kjøre bedre enn ett menneske i *alle* situasjoner.

 

Det menneskene vil være best på lengst er å forstå kompliserte situasjoner, som kroppspråk. Det datamaskinene i dag utklasser menneskene på til størst grad er reaksjonstid. Ett tidspunkt i nær fremtid vil styrkene og svakhetene til datamaskinene være totalt sett bedre enn styrkene og svakhetene til menneskene, og datamaskinene vil være gode nok for å rulle ut selvkjøring i stor skala. Kort tid etter dette vil det bli forbudt for mennesker å operere bilene selv på offentlig vei, ettersom datamaskinene har blitt noen hundre prosent bedre og menneskene har ikke blitt noe bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal høre med en av Tesla eierene jeg kjenner om de har testet dette om vinteren.

 

Vet veldig godt hvordan disse systemene er bygget opp, men jeg tror fortsatt med dagens teknologi så kommer neppe en Tesla til å kjøre rundt oppe i Øst-Telemark på nedsnødde veier, for GPS har for stor feilmargin, kameraene ser ikke en dritt i det norske Winter Wonderland, og radarteknologien dekker større arealer, noe som gjør at jeg tviler sterkt på at den klarer å gjøre noen nytte på en smal vei. Den har altså ingen markering på veien den kan lese, ingen skilt å forholde seg til, og det er heller ikke så mye køkjøring utenfor storbyene så den kan henge seg på bilen foran.

Fakta er at om premissene dine stemmer, så kan ikke folk kjøre der heller. Ser man ingenting så er det eneste man kan gjøre å parkere. Innen få år så vil en datamaskin kjøre bedre enn ett menneske i *alle* situasjoner.

 

Det menneskene vil være best på lengst er å forstå kompliserte situasjoner, som kroppspråk. Det datamaskinene i dag utklasser menneskene på til størst grad er reaksjonstid. Ett tidspunkt i nær fremtid vil styrkene og svakhetene til datamaskinene være totalt sett bedre enn styrkene og svakhetene til menneskene, og datamaskinene vil være gode nok for å rulle ut selvkjøring i stor skala. Kort tid etter dette vil det bli forbudt for mennesker å operere bilene selv på offentlig vei, ettersom datamaskinene har blitt noen hundre prosent bedre og menneskene har ikke blitt noe bedre.

 

Rolls-Royce i Goodwood har en person  som har en unik jobb er - han maler coachline på bilene, eller kontraststripen langs siden på bilene.

 

De har aldri klart å finne en robotløsning som gjør en like bra jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rolls-Royce i Goodwood har en person  som har en unik jobb er - han maler coachline på bilene, eller kontraststripen langs siden på bilene.

 

De har aldri klart å finne en robotløsning som gjør en like bra jobb.

Det er vel riktigere å si at de ikke har brydd seg med å lage en robot for dette. Enten er det billigere å ha en fyr som gjør det, eller så er det en gimmick.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal høre med en av Tesla eierene jeg kjenner om de har testet dette om vinteren.

 

Vet veldig godt hvordan disse systemene er bygget opp, men jeg tror fortsatt med dagens teknologi så kommer neppe en Tesla til å kjøre rundt oppe i Øst-Telemark på nedsnødde veier, for GPS har for stor feilmargin, kameraene ser ikke en dritt i det norske Winter Wonderland, og radarteknologien dekker større arealer, noe som gjør at jeg tviler sterkt på at den klarer å gjøre noen nytte på en smal vei. Den har altså ingen markering på veien den kan lese, ingen skilt å forholde seg til, og det er heller ikke så mye køkjøring utenfor storbyene så den kan henge seg på bilen foran.

Fakta er at om premissene dine stemmer, så kan ikke folk kjøre der heller. Ser man ingenting så er det eneste man kan gjøre å parkere. Innen få år så vil en datamaskin kjøre bedre enn ett menneske i *alle* situasjoner.

 

Det menneskene vil være best på lengst er å forstå kompliserte situasjoner, som kroppspråk. Det datamaskinene i dag utklasser menneskene på til størst grad er reaksjonstid. Ett tidspunkt i nær fremtid vil styrkene og svakhetene til datamaskinene være totalt sett bedre enn styrkene og svakhetene til menneskene, og datamaskinene vil være gode nok for å rulle ut selvkjøring i stor skala. Kort tid etter dette vil det bli forbudt for mennesker å operere bilene selv på offentlig vei, ettersom datamaskinene har blitt noen hundre prosent bedre og menneskene har ikke blitt noe bedre.

Rolls-Royce i Goodwood har en person som har en unik jobb er - han maler coachline på bilene, eller kontraststripen langs siden på bilene.

 

De har aldri klart å finne en robotløsning som gjør en like bra jobb.

Men det er ingen som sier at roboter er bedre til alt i dag?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rolls-Royce i Goodwood har en person  som har en unik jobb er - han maler coachline på bilene, eller kontraststripen langs siden på bilene.

 

De har aldri klart å finne en robotløsning som gjør en like bra jobb.

Det er vel riktigere å si at de ikke har brydd seg med å lage en robot for dette. Enten er det billigere å ha en fyr som gjør det, eller så er det en gimmick.

 

Tror ikke så mye av det du skriver har noe relevans eller tyngde egentlig. Jeg kan også bruke tida kun på å motsi ting jeg ikke kan noe som helst om.

 

 

 

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

Lenke til kommentar

For å sette punktum i krangelen om noen autonome biler vil kunne kjøre på norske vinterveier, vil jeg si en ting. Utfordringen ligger i instrumentering og deteksjon av puddersnedekte (eller fokksnedekte) grøftekanter. Selv trente menneskeøyner sliter her. Program for håndtering er ikke problemet, men heller deteksjon.

Derfor blir autonome biler ubrukelig på norske vinterveier.

Du setter ikke punktum bare fordi du kommer med en antakelig feilaktig påstand. Sensorer har mye bedre forhold for å kunne detektere en grøftekant enn oss, fordi man kan velge en type bølger der kanten er tydelig. AtW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...