Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Slik jeg har forstått det så er det minerne som holder Bitcoin-nettverket gående. Hva skjer den dagen alle Bitcoin 21 millioner Bitcoin er generert og det ikke lenger er noen mining-aktivitet?

 

2. IOTA er ikke basert på blockchain, men noe som kalles tangle. Hvilke fordeler og eventuelle ulemper har tangle i forhold til blockchain? Kan tangle gjøre blockchain overflødig? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

(...)

1: Det er vel estimert at siste Bitcoin vil bli minet rundt år 2100 eller noe sånt, så hvis verdien fortsetter å vokse inn i himmelen ( :roll:) så vil det lønne seg å mine i nesten et århundre til. Men, transaksjonskostnader går også til minerne, så hvis disse holder så dyre som de er nå for tiden så vil det jo være penger å hente også der.

 

2: Tangle vil ikke kunne gjøre alle blockchain-cryptos overflødige siden støtten for smart contracts er heller dårlig, men IOTA havner vel i direkte konkurranse med en del cryptos der ute. Jeg forstår det slik at IOTA er ment å kunne fungere som en dagligdags valuta, med lave transaksjonskostnader og med god skalerbarhet, men per i dag kan man vel anse IOTA som et eksperiment som er heller uprøvd og med mange potensielle sikkerhetshull.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har i de siste dagene fått øynene opp for digital valuta og da spesielt bitcoin og ethereum. Jeg har nå satt opp en bruker  på coinbase og er egentlig klar for å handle. Det jeg lurer på er om noen har synspunkter på når det kan være smart å kjøpe seg inn. Skjønner selvfølgelig at dette ikke har noen fasit, men er interesant å høre fra folk med mer peiling enn det jeg har selv.

 

Har tenkt å sette inn 10.000NOK i første omgang, men usikker på om jeg skal legge penger i både ETH og BTC. Har vært inne på tanken om en 50/50 fordeling. Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har i de siste dagene fått øynene opp for digital valuta og da spesielt bitcoin og ethereum. Jeg har nå satt opp en bruker  på coinbase og er egentlig klar for å handle. Det jeg lurer på er om noen har synspunkter på når det kan være smart å kjøpe seg inn. Skjønner selvfølgelig at dette ikke har noen fasit, men er interesant å høre fra folk med mer peiling enn det jeg har selv.

 

Har tenkt å sette inn 10.000NOK i første omgang, men usikker på om jeg skal legge penger i både ETH og BTC. Har vært inne på tanken om en 50/50 fordeling. Noen synspunkter på dette?

Buy low sell high. BTC er sikrere imo. Evt kan du ta 10% i LTC, 20% i ETH og resten i BTC. Men vi er jo antagelig i en boble atm, så bare vær forberedt på at det kan synke kraftig etterhvert. Hvis du forventer en stor avkastning må du være forberedt på å vente 5 år min.

Lenke til kommentar

 

Hei alle sammen. Jeg har i de siste dagene fått øynene opp for digital valuta og da spesielt bitcoin og ethereum. Jeg har nå satt opp en bruker  på coinbase og er egentlig klar for å handle. Det jeg lurer på er om noen har synspunkter på når det kan være smart å kjøpe seg inn. Skjønner selvfølgelig at dette ikke har noen fasit, men er interesant å høre fra folk med mer peiling enn det jeg har selv.

 

Har tenkt å sette inn 10.000NOK i første omgang, men usikker på om jeg skal legge penger i både ETH og BTC. Har vært inne på tanken om en 50/50 fordeling. Noen synspunkter på dette?

Buy low sell high. BTC er sikrere imo. Evt kan du ta 10% i LTC, 20% i ETH og resten i BTC. Men vi er jo antagelig i en boble atm, så bare vær forberedt på at det kan synke kraftig etterhvert. Hvis du forventer en stor avkastning må du være forberedt på å vente 5 år min.

 

Takk for svar! Jeg er ute etter høy avkastning over tid med dette (5-10år++). Kommer ikke til å selge for noen tusen i profit på noe tidspunkt, dette er penger jeg har råd til å tape. Jeg formulerte meg litt dårlig i forrige innlegg. Det jeg lurer på er om det er noen utsikter for kraftig fall i nær framtid hvor det vil være billig å kjøpe seg inn. (igjen, skjønner at dette blir spekulasjoner og uten fasit) Det jeg frykter er å vente for lenge og at boblen "aldri" sprekker.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har i de siste dagene fått øynene opp for digital valuta og da spesielt bitcoin og ethereum. Jeg har nå satt opp en bruker  på coinbase og er egentlig klar for å handle. Det jeg lurer på er om noen har synspunkter på når det kan være smart å kjøpe seg inn. Skjønner selvfølgelig at dette ikke har noen fasit, men er interesant å høre fra folk med mer peiling enn det jeg har selv.

 

Har tenkt å sette inn 10.000NOK i første omgang, men usikker på om jeg skal legge penger i både ETH og BTC. Har vært inne på tanken om en 50/50 fordeling. Noen synspunkter på dette?

 

BTC og ETH er veldig forskjellige. Du bør lese deg opp om dem og selv gjøre deg opp en mening om hva du liker og hva du vil kjøpe. Når det beste kjøpstidspunkt så er det anyone's guess. Det kan gå rett til månen fra nåværende nivå, eller det kan gå langt ned. Hvis du vil minimere risiko kan du kjøpe deg inn med DCA (dollar cost averaging).

 

Anonymous poster hash: ab7ca...840

Lenke til kommentar

 

 

Hei alle sammen. Jeg har i de siste dagene fått øynene opp for digital valuta og da spesielt bitcoin og ethereum. Jeg har nå satt opp en bruker  på coinbase og er egentlig klar for å handle. Det jeg lurer på er om noen har synspunkter på når det kan være smart å kjøpe seg inn. Skjønner selvfølgelig at dette ikke har noen fasit, men er interesant å høre fra folk med mer peiling enn det jeg har selv.

 

Har tenkt å sette inn 10.000NOK i første omgang, men usikker på om jeg skal legge penger i både ETH og BTC. Har vært inne på tanken om en 50/50 fordeling. Noen synspunkter på dette?

Buy low sell high. BTC er sikrere imo. Evt kan du ta 10% i LTC, 20% i ETH og resten i BTC. Men vi er jo antagelig i en boble atm, så bare vær forberedt på at det kan synke kraftig etterhvert. Hvis du forventer en stor avkastning må du være forberedt på å vente 5 år min.

 

Takk for svar! Jeg er ute etter høy avkastning over tid med dette (5-10år++). Kommer ikke til å selge for noen tusen i profit på noe tidspunkt, dette er penger jeg har råd til å tape. Jeg formulerte meg litt dårlig i forrige innlegg. Det jeg lurer på er om det er noen utsikter for kraftig fall i nær framtid hvor det vil være billig å kjøpe seg inn. (igjen, skjønner at dette blir spekulasjoner og uten fasit) Det jeg frykter er å vente for lenge og at boblen "aldri" sprekker.

 

Jeg kan tippe at den kan gå ned til $2-3000 innen et par uker eller så, og så gå gradvis opp igjen. Men dette er såklart umulig å si nøyaktig. Du kan investere litt av gangen, f.eks 2000 kr/uka i 5 uker.

 

Det kan gå opp til $10k i morgen pga. politisk ustabilitet. Umulig å si. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Kjøpte nettopp ETH for 1000NOK mest for moroskyld. Kjøpte gjennom coinbase, hvordan kan jeg sikre de på en enkel og trygg måte? Litt usikker på dette med wallet.

 

Hva tror dere om nyhetene fra Kina i dag? 

Personlig bruker jeg Exodus wallet inntil jeg får kjøpt en hardware wallet.

 

Kina nyhetene er en hump i veien. Man kan ikke stoppe den teknologiske utviklingen uansett hvor mye man vil.  

Cryptomarkedet har gått på en liten smell nå, men jo lavere de faller, jo bedre "entry points" får vi.

Lenke til kommentar

 

 

Hva tror dere om Dentacoin? Lurt å kjøpe nå eller vente?

 

Anonymous poster hash: ab7ca...840

 

Hold deg langt unna ICOs. Omtrent garantert scam. 

 

Ethereum startet med en ICO. OmiseGO (OMG) likeså. "Omtrent garantert scam" er å ta hardt i, men man kan vel anta at de fleste av disse ender opp med å bli svært kraftig overpriset med market caps på flerfoldige titalls/hundrevis av millioner dollar (prøv å sammenlign med andre ting som er verdt 1 mrd NOK). En ICO som ikke består av noe annet enn en whitepaper med vage idéer ville jeg nok ha styrt unna, men ofte er det en gjeng utviklere med et allerede (delvis) fungerende produkt som starter en ICO for å få inn penger til videre utvikling, og da kan det hende prosjektet blir vellykket og vil tjene penger i fremtiden.

 

ICOs er risikabelt, men så har man mulighet til å tjene gode penger også. Dette funker på samme vis i "den virkelige verden"; man gir penger til gründere som ønsker å realisere sine prosjekter i håp om at man skal få svært god avkastning på investeringen sin. Man gir ikke penger til folk som sier "gi meg tredje millioner dollars så finner jeg kanskje på noe". Det er lov å bruke hodet. Gjør man litt research så kan man finne ICOs (eller startups) som faktisk har potensiale til å bli verdt noe og som ikke bare er en fancy nettside med masse hype rundt. Forhøyet risiko kan man ikke unngå, men man kan enkelt luke bort de mest illeluktende ICO-ene.

 

Personlig har jeg ikke investert i noen ICOs, men det er enten bare fordi jeg har vært for treig eller fordi opplegget rundt betaling var for knotete (og på kinesisk!). Jeg har dog vært ganske tidlig ute på markedet for en håndfull andre tokens, men med relativt lave summer fordi det er grenser for hvor mye risiko jeg orker å ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...