Gå til innhold

[LØST] Bør helseorganisasjoner gi barn gratis prevensjon?


  

11 stemmer

  1. 1. Bør helseorganisasjoner gi prevensjon til barn?

    • Ja
      8
    • Nei
      3


Anbefalte innlegg

Jeg vil tøre å påstå at det blir færre ungdomsgraviditeter hvis det er lettere å få tak i prevensjon selv om det kan hende at fler har sex. 

 

Det handler ikke om at det skal være vanskelig å få tak i prevensjon. Det er lett og det vil det fortsette å være. Hvis du allerede har bestemt deg for å ha sex så er prevensjon svært tilgjengelig. Dette handler om at man ikke trenger å markedsføre sex mot de som enda ikke vurderer å ha det. Folk finner tids nok ut av dette uansett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller ha gratiskondomer og viktig informasjon til uinnvidd ungdom, enn en slik ekkel kristenmoralisering som TS legger opp til. Så får man hindret en del HIV-spredning. Og mye annet ekkelt av kjønnsykdommer som kan ødelegge kroppen om man ikke får medisin raskt nok. Klamydia, Syfilis, HPV med flere.

 

 

 

Det handler ikke om kristendom, det handler om minarkisme/konservatisme og sivilisasjon. Det er ikke noe galt med seksualopplysning og kondomer, men det er virkelig ikke staten sin oppgave. 

 

Hvis du tror markedsføring av sex mot barn bidrar til mindre spredning av kjønnssykdommer tar du skammelig feil. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Å markedsføre prevensjon er ikke det samme som å markedsføre sex. Tror nok ikke du er klar over hvordan samfunnet vi lever i fungerer og hvordan tilstanden er. Har du bodd under en stein de siste 15 årene?

 

Vi burde forby klær som er "sexuelle". Miniskjørt, trange bukser og tank-top fører til at folk har sex. Veltrente kropper er ikke bra så det må bli ulovlig for unge å trene.

 

Edit; @VR-katten et hakk over.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil heller ha gratiskondomer og viktig informasjon til uinnvidd ungdom, enn en slik ekkel kristenmoralisering som TS legger opp til. Så får man hindret en del HIV-spredning. Og mye annet ekkelt av kjønnsykdommer som kan ødelegge kroppen om man ikke får medisin raskt nok. Klamydia, Syfilis, HPV med flere.

 

 

 

Det handler ikke om kristendom, det handler om minarkisme/konservatisme og sivilisasjon. Det er ikke noe galt med seksualopplysning og kondomer, men det er virkelig ikke staten sin oppgave. 

 

Hvis du tror markedsføring av sex mot barn bidrar til mindre spredning av kjønnssykdommer tar du skammelig feil. 

 

 

Hvem skal da trø til, foruten staten?

 

Kristne organisasjoner skal gi ut gratiskondomer da?

Lenke til kommentar

 

Staten belønner det. Det skal ikke være sånn. Folk begynner tidlig nok som de gjør. Trenger ikke markedsføre sex mer enn vi allerede gjør. 

 

Vi har masse markedsføring for gratis kondomer. Skal vi gjøre noe så må vi først og fremst forby sexgreier i mediene. Blir rimelig mange TV-serier og reklamer vi må forby da. Med andre ord så er et sterkt sensurert samfunn det du ønsker?

 

 

I know, og den markedsføringen er ikke bra. Folk finner tidlig nok ut av det, vi trenger ikke markedsføre dette mot dem. 

 

Jeg ønsker ikke et sensurert samfunn, men jeg synes den ekstreme seksualiseringen er en uting. Det er likevel et privat ansvar. Man kan ikke forby reklamer og musikkvideoer som spiller på sex fordi dette (som du sier) er i strid med ytringsfriheten. Man kan derimot si nei til at staten skal markedsføre sex mot barn i skolen og andre steder. 

Lenke til kommentar

Tilgjengeligheten på hva? Prevensjon? Det heller hadde liten innvirkning for meg personlig ihvertfall.

 

AtW

 

Ikke meg heller, men noen er litt dårlige til å planlegge og dermed har de ikke pillene de trenger, når de ønsker å ha sex.

 

Ønsker vi færre uønskete barn, så er det lurere å øke tilgjengligheten til p-piller. Det kunne også redusert arbeidsmengden for legene. 

Lenke til kommentar

Ungdom finner ut av det meste via internett i dag. Tinder og greier også. Da må du forby internett også for å stoppe et ustanselig tog VR-katten.

 

Ungdom utforsker ting som selv enkelte voksne blir flaue av. Så spennvidden er stor. Og dersom man tror at ungdom er rene og kjønnsykdomsfrie, så kan man ta seg en bolle. Det er nettopp ungdom som ikke har god nok seksualundervisning fra enten foreldre, eller skole, helsesøster, fastlege eller hvor man enn får denne. Via vennene sine? Det er de som forstår hvordan de kan forhindre kjønnsykdommer.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil heller ha gratiskondomer og viktig informasjon til uinnvidd ungdom, enn en slik ekkel kristenmoralisering som TS legger opp til. Så får man hindret en del HIV-spredning. Og mye annet ekkelt av kjønnsykdommer som kan ødelegge kroppen om man ikke får medisin raskt nok. Klamydia, Syfilis, HPV med flere.

 

 

 

Det handler ikke om kristendom, det handler om minarkisme/konservatisme og sivilisasjon. Det er ikke noe galt med seksualopplysning og kondomer, men det er virkelig ikke staten sin oppgave. 

 

Hvis du tror markedsføring av sex mot barn bidrar til mindre spredning av kjønnssykdommer tar du skammelig feil. 

 

 

Hvem skal da trø til, foruten staten?

 

Kristne organisasjoner skal gi ut gratiskondomer da?

 

 

Foreldre kan kjøpe det hvis de ønsker det. Hvis ikke får man kjøpt både i fysiske butikker og på nett. 

Lenke til kommentar

Som sagt kan foreldre velge å gi det til barna sine, eller barna kan bruke sparepengene sine på det. Men det skal ikke subsidieres av staten. Folk begynner tidlig nok å ha sex uansett. Trenger ikke senke terskelen mer enn nødvendig.

Så de som ikke vil/kan/tør spørre foreldrene sine og ikke har penger å skal være uten?

Er det virkelig den beste løsningen?

 

Gratis prevensjon er ikke markedsføring av sex.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Staten belønner det. Det skal ikke være sånn. Folk begynner tidlig nok som de gjør. Trenger ikke markedsføre sex mer enn vi allerede gjør. 

 

Vi har masse markedsføring for gratis kondomer. Skal vi gjøre noe så må vi først og fremst forby sexgreier i mediene. Blir rimelig mange TV-serier og reklamer vi må forby da. Med andre ord så er et sterkt sensurert samfunn det du ønsker?

 

I know, og den markedsføringen er ikke bra. Folk finner tidlig nok ut av det, vi trenger ikke markedsføre dette mot dem. 

 

Jeg ønsker ikke et sensurert samfunn, men jeg synes den ekstreme seksualiseringen er en uting. Det er likevel et privat ansvar. Man kan ikke forby reklamer og musikkvideoer som spiller på sex fordi dette (som du sier) er i strid med ytringsfriheten. Man kan derimot si nei til at staten skal markedsføre sex mot barn i skolen og andre steder.

 

Forstår du virkelig ikke hva greia er? Det er vanlig at folk debuterer i ung alder alerede. Problemet er at de fleste ikke bruker prevensjon og det er dumt. Hvis gratis kondomer blir mer vanlig så vil det bare føre til at unge bruker prevensjon i større grad. Det er faktisk statens ansvar å ta tak i ting i samfunnet og jeg vil si at staten har et ansvar for sikker sex blandt unge. Det er langt ifra alle som har råd til kondomer på butikken.

 

Hvis ikke staten tar ansvar hvem skal gjøre det da? Det er ikke bedre om foreldre kjøper kondomer til barna i ung alder da det tilsier at foreldrene vil at barnet skal ha sex og det betyr mer enn hvis staten tilbyr gratis kondomer.

 

Logikken din er feil mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tilgjengeligheten på hva? Prevensjon? Det heller hadde liten innvirkning for meg personlig ihvertfall.

 

AtW

 

Ikke meg heller, men noen er litt dårlige til å planlegge og dermed har de ikke pillene de trenger, når de ønsker å ha sex.

 

Ønsker vi færre uønskete barn, så er det lurere å øke tilgjengligheten til p-piller. Det kunne også redusert arbeidsmengden for legene. 

 

 

Hadde nå P-pillen vært en harmløs pille, som ikke kan gi blodpropp og slikt, så ja. Men sånn ting er i dag, så må en lege være den som distribuerer medisin.

 

Kondom har nok også sine svakheter, men de er da harmløse i forhold.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vil heller ha gratiskondomer og viktig informasjon til uinnvidd ungdom, enn en slik ekkel kristenmoralisering som TS legger opp til. Så får man hindret en del HIV-spredning. Og mye annet ekkelt av kjønnsykdommer som kan ødelegge kroppen om man ikke får medisin raskt nok. Klamydia, Syfilis, HPV med flere.

 

 

 

Det handler ikke om kristendom, det handler om minarkisme/konservatisme og sivilisasjon. Det er ikke noe galt med seksualopplysning og kondomer, men det er virkelig ikke staten sin oppgave. 

 

Hvis du tror markedsføring av sex mot barn bidrar til mindre spredning av kjønnssykdommer tar du skammelig feil. 

 

 

Hvem skal da trø til, foruten staten?

 

Kristne organisasjoner skal gi ut gratiskondomer da?

 

 

Foreldre kan kjøpe det hvis de ønsker det. Hvis ikke får man kjøpt både i fysiske butikker og på nett. 

 

 

Poenget er jo å ikke invitere foreldre inn i hvor og når en skal ha sex. Er et idiotisk forslag. Selvsagt kan foreldre uforpliktende legge en neve kondomer på gutte-/jenterommet.

 

Men barnet skal ikke måtte spør foreldren etter sånt. Det blir en barriere tabumessig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde nå P-pillen vært en harmløs pille, som ikke kan gi blodpropp og slikt, så ja. Men sånn ting er i dag, så må en lege være den som distribuerer medisin.

 

Kondom har nok også sine svakheter, men de er da harmløse i forhold.

 

Jeg er enig, men det trenger ikke å være en lege i et legekontor. Man trenger ikke å tenke så firkantet.

 

Det vi trenger er apotekleger, sånn at du kan få medisiner på dagen.

Lenke til kommentar

Selvsagt så vil vel ofte en lege kunne skrive ut med "gaffel" alt av piller. Men den har faglig kompetanse, for å kunne sjekke om det er høyere risiko for blodpropp i din familie f.eks.

 

Enig i at en lege på et mer tilgjengelig sted kunne gjort samme greie. Eller en velutdannet P-pille spesialist som er spesialsykepleier for den saks skyld. Eller en velutdannet farmasøyt med spesialisering i blodpropp og alt som har med P-pillen å gjøre.

 

Disse spesialistene vil kunne henvise personer de finner det passende til en klinikk for enda grundigere oppfølging om nødvendig.

 

Noen pasienter får også alternative prevensjonsmidler som har høy sikkerhet. F.eks. spiral som ikke egner seg for alle, men ganske mange kan ha det som et alternativ til P-pille om lege finner ut at det egner seg. Og flere alternativer som en ikke behøver å finredegjør for.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Som sagt kan foreldre velge å gi det til barna sine, eller barna kan bruke sparepengene sine på det. Men det skal ikke subsidieres av staten. Folk begynner tidlig nok å ha sex uansett. Trenger ikke senke terskelen mer enn nødvendig.

Så de som ikke vil/kan/tør spørre foreldrene sine og ikke har penger å skal være uten?

Er det virkelig den beste løsningen?

 

Gratis prevensjon er ikke markedsføring av sex.

 

 

Alle har råd til det. Start et privat kondomfond for fattige hvis du er redd for at folk ikke skal ha en femtilapp til en pakke kondomer. 

Lenke til kommentar

Det er vanlig at folk debuterer i ung alder alerede. Problemet er at de fleste ikke bruker prevensjon og det er dumt. Hvis gratis kondomer blir mer vanlig så vil det bare føre til at unge bruker prevensjon i større grad

 

 

Som en følge av markedsføringen. Gratis kondomer finnes allerede i dag, og kjønnssykdommer og tidlige graviditeter florerer likevel. Det var annerledes på 50-tallet. Senere debut, færre partnere og mer stabile familier. Staten skal ikke ha noe med sex å gjøre. Staten skal holdes utenfor soverommet er det noe som heter. 

Lenke til kommentar

Det er et tabu å kjøpe en pakke kondomer også i butikk. Selv om det er enklere om du må reise til et fremmed sted.

 

En ungdomsskolelærer vi hadde sa at de solgte det hos barberen i gamledager. Og at dette var en svært pinefull og flau ting å kjøpe. Da er det egentlig bedre at noen som er innstillet på det, faktisk gir ungdommen kondomer, uten at de må igjennom dette tabubelagte.

 

Selvtilliten hjelper med alderen. Men man behøver noen som kan vise vei. Og det gir anledning for å fortelle ungdom at de ikke skal føle seg presset til sex, men at det bør være en ting som begge parter må være interesserte i. Jeg synes den muligheten er mye finere å ha, enn denne moraliseringen som tråden la opp til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...