Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Videre setter jeg spørsmålstegn ved at dere oppgir et nedbrent lagerbygg som bedriftsadresse.

Det er ihvertfall veldig lett og legge ut usannheter på forum plasser, det kan man trygt si.

 

 

Å møte opp og hente selv er rimelig uaktuelt altså.....

 

Uansett, mailen gikk rett i søpla etter en svært kjapp titt på sidene deres. Man må jo være rimelig blokkert for å bruke en krone hos en "butikk" som ikke oppgir noen som helst firmainfo på sidene sine, bortsett fra en mailadresse.

Da har du sikkert ikke vært innom siden dag 1. Alt er i orden nå

 

Hva slags forum er dette egentlig?

 

Handler det om å sverte enkelt aktører i markedet eller damping og dampeutstyr?

 

 

For det første, så er det ulovlig å sende folk reklame (eller "nyhetsbrev" som dere kaller det), uten at folk aktivt ber om det.

For det andre er det ingen som har skrevet seg opp på listen deres. Folk vil vite hvor dere har fått navn, postadresse og epostadresse fra.

For det tredje, så er dere pliktet til å oppgi organisasjonsnummer på nettsidene deres, samt kontaktinformasjon. En epostadresse er ikke nok.

For det fjerde, så skal retur- og reklamasjonsinformasjon være lett tilgjengelig på nettsidene deres. Dette mangler.

Du har tydeligvis svaret på alt, så her er det jo liten grunn til og argumentere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Videre setter jeg spørsmålstegn ved at dere oppgir et nedbrent lagerbygg som bedriftsadresse.

Det er ihvertfall veldig lett og legge ut usannheter på forum plasser, det kan man trygt si.

 

Du er klar over at det er plassen som kommer opp når man søker opp adressen du selv har lagt ut på sidene dine?

 

Edit:

Jeg ser nå at retur- og reklamasjonsinfo er tilgjengelig på sidene dine. Da er ikke det et problem lenger. Nå mangler bare resten.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til juice? Er lei av å kjøpe juice i hytt og pine for så og sitte igjen med fult av juice jeg ikke syns smaker så godt.

Har en baby beast tank med SMOK-RBA Coil på 0.28 ohm, er veldig fan av beard vape sin #32, utenom den så har jeg ikke noen spesielle favoritter. 

 

Hva en foretrekker varierer vel fra person til person, men om noen har noen tips så tas det i mot med stor takk.

Lenke til kommentar

Info!!!

OM DAMPEFABRIKKEN - advarsel blir stående.

NDS har tatt kontakt med Dampefabrikken etter at de la ut sine synspunkt om advarselen fra NDS. I svaret vi fikk kom det ikke frem noen nye opplysninger som ville kunne endre vårt syn på forhandler.

NDS er ingen utøvende myndighet vedrørende lovbrudd, men en forbrukerorganisasjon som ivaretar sine medlemmers interesser.

Vi ønsker å beskytte våre medlemmer fra mulig svindel.

Dampefabrikken beskriver seg selv som en nettbutikk med lager i Norge for e-sigaretter, tilbehør og dampevæske.

Det er ikke oppgitt navn på kontaktperson, daglig leder eller tilholdssted utover en norsk adresse som ved enkelt søk viser seg å tilhøre et industriområde med containere til utleie. Det oppgis en e-postadresse som er eneste kontaktpunkt. Skulle adressen endres står en uten mulighet til å få tak i forhandler.

Vi anser dette som brudd på Markedsføringslovens § 8. Villedende utelatelse.

«En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte».

Ved oppfordring til kjøp regnes følgende opplysninger som vesentlige:

«opplysninger om den næringsdrivendes geografiske adresse og identitet, og om relevant geografisk adresse og identitet til den næringsdrivende som vedkommende opptrer på vegne av».

Når Dampefabrikken som nyoppstartet bedrift sender ut e-post til store deler av dampemiljøet er dette brudd på markedsføringsloven.

§ 15. "I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller talemaskin".

De skriver selv at de er etablert offshore samtidig som norsk adresse oppgis, noe som medfører skepsis til om en som kunde handler fra Norge eller et annet land.

Det er i utgangspunktet loven i det aktuelle landet du kjøper fra som regulerer kjøpet. Det bør derfor formidles tydelig hvilket land en som kunde handler fra.

På nettsiden henviser de under vilkår til forbrukerkjøpsloven. Norske forbrukerlover gjelder kun i Norge.

De skriver at de har lager i Norge men er ikke registrert i enhetsregisteret og har ikke organisasjonsnummer.

De påberoper seg at de etablerer seg for å kunne møte det nye lovverket, og at nettopp DE har funnet løsningen for å kunne «serve» dampemiljøet i Norge, men opplysninger om at lovverket iverksettes fra mai stemmer ikke og TPD(Tobakksproduktdirektivet)omtales som FDP og TDP.

I tillegg linker de til en artikkel skrevet av tidligere NDS leder, som omtales som nåværende leder til tross for hans avgang våren 2016.

Språkformen på hjemmeside og blogg bidrar ikke til ytterligere tillitt. Trygg e-Handel er en godkjenningsordning for nettbutikker. De omtaler stave og språkfeil samt manglende opplysninger som to av tegnene på en useriøs eller falsk nettbutikk.

Spam, eller uønsket post, koster samfunnet store ressurser og dreier seg om bedrageri. Den store mengden e-postmottagere i dampemiljøet som mottok den opprinnelige e-posten fra en nyoppstartet forhandler reagerte med irritasjon og stilte seg spørrende til hvordan forhandler har fått tak i e-post adressene. Forhandler har avgitt forskjellige begrunnelser og endret svarstrategi gjentatte ganger.

De har ikke gjort noen endringer i sin markedsføringsstrategi og advarselen blir derfor foreløpig stående.

Kilder:

https://dampefabrikken.com/

https://dampefabrikken.com/blogs/blogg/velkommen

https://nettvett.no/rettigheter-ved-netthandel/

https://w2.brreg.no/…/treffliste.jsp;jsessionid=AJpd-Q9Uwgs…

https://www.tryggehandel.no/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Å møte opp og hente selv er rimelig uaktuelt altså.....

 

Uansett, mailen gikk rett i søpla etter en svært kjapp titt på sidene deres. Man må jo være rimelig blokkert for å bruke en krone hos en "butikk" som ikke oppgir noen som helst firmainfo på sidene sine, bortsett fra en mailadresse.

Da har du sikkert ikke vært innom siden dag 1. Alt er i orden nå

 

Jeg var selvsagt innom den dagen mailen kom, men hvilken dag det var i websidens eksistens vet jeg ikke.  Om alt nå er på stell trekker jeg selvsagt den kritikken tilbake, selv om jeg synes det er både svakt og betenkelig at ikke all relevant informasjon er på plass når en slik mail sendes ut.

 

 

 

Det er ihvertfall veldig lett og legge ut usannheter på forum plasser, det kan man trygt si.

Ja og siden du nevner usannheter; hvor kommer kundelisten med bostedsadresse fra? Å påstå at den kommer fra en spørreundersøkelse er blankt løgn!

 

 

Jeg lurer på det samme, siden jeg aldri har deltatt i en esigg-relatert spørreundersøkelse.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lyst til å bry deg om ohm og watt, så kan du heller gå for to av disse:

https://www.nosmoke.no/eleaf-icare-e-sigarett-sett.html

Dette er et automatisk set, som fyrer når du suger på den. Den justerer strømmen på egenhånd. Alt du trenger å gjøre er å fylle e-væske når den er tom, og bytte fordamperhode når det er brukt opp (smaker lite eller brent).

Lades med vanlig micro-usb, men har veldig lite batterikapasitet så du burde ha to (ha gjerne forskjellige smaker i hver).

 

Og du må ha noen av disse https://www.nosmoke.no/eleaf-icare-ic-1-1-ohm-coil.html (følger med to sammen med modden). Ingen anelse hvor lenge de varer ved moderat bruk.

 

Når det gjelder nikotinmengde ved 1,1 ohm (som er hva dette kittet bruker), så vil jeg tro at 12 mg tilsvarer Prince/Marlboro.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...