Gå til innhold

Reinkarnasjon fra et naturalistisk perspektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ditt subjektive referansepunkt til virkeligheten forsvinner ved din død ja, men ikke virkeligheten

Noen filosofer spekulerer vel i at nettopp det er virkeligheten.

Men det er litt umulig å fastslå.

 

 

#JustSolipsismThings

 

 

Skjønner hvor du vil, men jeg tenker ikke helt i den retningen. Jeg tenker at ting eksisterer, men jeg må "validere" det ved å observere det med bevisstheten min. Uten min bevissthet eksisterer ikke du, og vice versa dersom du har en bevissthet, men det vet ikke jeg da, for det er helt ut av scope fra mitt referansepunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skjønner hvor du vil, men jeg tenker ikke helt i den retningen. Jeg tenker at ting eksisterer, men jeg må "validere" det ved å observere det med bevisstheten min.

 

Eksisterer tingene før du har validert dem eller begynner de først å eksistere i det du observerer gitt ting?

Er tingen der så du har mulighet til å observere den, eller observerer du tingen og derfor er det mulig at den er der?

 

Uten min bevissthet eksisterer ikke du, og vice versa dersom du har en bevissthet, men det vet ikke jeg da, for det er helt ut av scope fra mitt referansepunkt.

 

 

Dette er som tatt ut av Rene Descartes ekstreme skeptisisme. Han kom frem til at det eneste man kan være helt sikker på at eksisterer er en selv.

 

Solipsism also lies at the heart of Descartes' view that the individual understands all psychological concepts (thinking, willing, perceiving, etc) by analogy with his or her own mental states (i.e. by abstraction from inner experience). Descartes' method of Cartesian Skepticism led him to doubt the existence of the world he perceived, and in his famous formulation "Cogito Ergo Sum" ("I think therefore I am") he retreated to the only thing he could not doubt, his own conscious self.

 

Types of Solipsism

  • Metaphysical Solipsism is a type of Idealism which maintains that the individual self of an individual is the whole of reality, and that the external world and other persons are representations of that self and have no independent existence.
  • Epistemological Solipsism is a type of Idealism according to which only the directly accessible mental contents of an individual can be known. The existence of an external world is regarded as an unresolvable question or an unnecessary hypothesis, rather than actually false.
  • Methodological Solipsism is the epistemological thesis that the individual self and its mental states are the sole possible or proper starting point for philosophical construction. Therefore, all other truths must be founded on indisputable facts about an individual's own consciousness, and someone's beliefs about, say, water have absolutely nothing to do with the substance water in the outside world, but are determined internally.

 

http://www.philosophybasics.com/branch_solipsism.html

 

Lenke til kommentar

edgelord. jeg vet eksakt hva du mener, "hvordan kan jeg verifiserer at ting jeg ser idag finnes hvis jeg aldri ble født?" hvis jeg aldri ble født i andre universer, finnes det andre universer med folk da? litt paradoksalt men jeg tror virkeligheten er praradoks fordi ifølge dobbelt spltt eksperimentet så har dem funnet ut at ved å observerer så påvirker man hvordan partikkler aka grunnstenene av virkeligheten oppfører

Lenke til kommentar

edgelord. jeg vet eksakt hva du mener, "hvordan kan jeg verifiserer at ting jeg ser idag finnes hvis jeg aldri ble født?" hvis jeg aldri ble født i andre universer, finnes det andre universer med folk da? litt paradoksalt men jeg tror virkeligheten er praradoks fordi ifølge dobbelt spltt eksperimentet så har dem funnet ut at ved å observerer så påvirker man hvordan partikkler aka grunnstenene av virkeligheten oppfører

Nøyaktig hva menes med «observere» i denne sammenhengen? (Hint: Ikke det du tror.)

Lenke til kommentar

imlek kan du heller svarer på spørsmålene mine først, hva du tror? før du stiller nye spørsmåler

 

"hvordan kan jeg verifiserer at ting jeg ser idag finnes hvis jeg aldri ble født?" hvis jeg aldri ble født i andre universer, finnes det andre universer med folk da?

Kan du slutte å spre om deg med fundamentale misoppfatninger om kvantemekanikk?

 

Hva angår ditt spørsmål så skjønner jeg nok ikke helt hva du spør etter. Hvis du mener hvordan vi evt. kan verifisere multivers så vil jeg tro a) empiriske undersøkelser av måter forskjellige univers påvirker hverandre, eller b) verifisere modeller som har multivers som en prediksjon.

Lenke til kommentar

ok jeg skal slutte å spre misoppfatninger om kvantefysikk, men jeg synes du skal be alle forskere i verden om det samme fordi kvantefysikk er noe som ingen i verden som forstår fordi folk vil finne ut om matter har en fast eller løst form derfor driver folk med eksperimenter, men greit jeg respekterer ditt ønske.

Jeg aner ikke hva det er du prøver å si her. Kunne du prøve igjen, for eksempel ved å plassere et par punktum på relevante steder?

Lenke til kommentar

Ditt subjektive referansepunkt til virkeligheten forsvinner ved din død ja, men ikke virkeligheten. Spørsmålet blir vel om, og i så fall hva ved, ditt "jeg" overlever din hjernes død.

 

Denne kroppen har ikke rukket å bli førti engang og allerede er "jeg" på gyngende grunn. "Jeg" fremstår mere og mere som en tankekonstruksjon knyttet til den enkelte organismens livsløp. Når denne organismen går i oppløsning vil "jeg" knyttet til akkurat denne formen, miste all sin relevans, og det virker urimelig å anta at den skulle leve videre. Den generelle ideen "jeg" vil nok leve videre så lenge det finns mennesker i verden med tankevirksomhet lik vår nåværende, og alltid forme seg etter den enkelte organismen. Mange av de særegne tankene og perspektivene og tendensene til den enkelte organismen vil nok også leve videre, slik mange av dem også eksisterte før den enkelte organismen, og dette føres videre både gjennom genetikk og kultur. Hva med bevisstheten om å eksistere? Det virker nærliggende å anta at noe slikt finnes så lenge det finnes levende vesener og at dette ikke skapes inni den enkelte organismen. Det kan være noe som skjer i møtet mellom organismen og omverdenen, som jo er hele grunnlaget for at organismen kan eksistere i første omgang, den må eksistere innenfor et økosystem som må eksistere i et solsystem som må eksistere i et univers osv... Alt dette er mer eller mindre gjetning såklart. Men dette med at "jeg " fremstår som en tankekonstruksjon virker forholdsvis greit å legge merke til. Litt sånn som "tid" og "ting" formes av hvordan det tenkes om det. Dette er i hvert fall et perspektiv som på "meg" virker forholdsvis fornuftig akkurat nå. Fra dette perspektivet vil en viss form for reinkarnasjon, riktignok en ganske så flytende variant, være å regne som en naturlig del av livets gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

noxhaven, relevansen med partikkel eksperimenter er å forstå hvordan virkelige verden er bygget opp

 

Utfra det du har skrevet i denne tråden har jeg en teori om at du er en partikkel bestående av mindre partikler bestående av mindre partikler...i tillegg til at du er en bølge bestående av mindre bølger bestående av mindre bølger...og at dette er ikke engang hele historien. Egentlig er hele greia ganske imponerende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

edgelord. jeg vet eksakt hva du mener, "hvordan kan jeg verifiserer at ting jeg ser idag finnes hvis jeg aldri ble født?" hvis jeg aldri ble født i andre universer, finnes det andre universer med folk da? litt paradoksalt men jeg tror virkeligheten er praradoks fordi ifølge dobbelt spltt eksperimentet så har dem funnet ut at ved å observerer så påvirker man hvordan partikkler aka grunnstenene av virkeligheten oppfører

Nøyaktig hva menes med «observere» i denne sammenhengen? (Hint: Ikke det du tror.)

 

Hvis panpsykisme (eller lignende) er sant er det definitivt snakk om observasjon.

Lenke til kommentar

post-416335-0-28053900-1516656599_thumb.png

*alle som bor i norge har sett slike før men har dere tenkt på hvorfor kongler har så fine symmetriske former, hvandan lages disse formene?

 

post-416335-0-93117400-1516666769_thumb.jpg

 

post-416335-0-42016600-1516656621_thumb.jpg

 

*det finnes utrolige mye spiraler i naturen, eller som fag folk innenfor arkitekt kaller for "det gylne snitt"

post-416335-0-39200700-1516666790_thumb.jpg

 

*hos innsekter

post-416335-0-13204400-1517083219_thumb.jpg

 

*hos dyr

post-416335-0-03753500-1517082968_thumb.jpg

 

*alle dyr som har pels har spiraler

post-416335-0-13102500-1517083780_thumb.jpg

 

*men også dyr uten pels

post-416335-0-65879700-1516666783_thumb.jpg

post-416335-0-25220600-1516656646.jpg

 

*mennesker er en del av naturen og det er naturlig at det finnes spiraler i oss alle, denne gutten har 2 spiraler på hode

post-416335-0-04227000-1516656702_thumb.jpg

post-416335-0-23948400-1516656690.jpg

post-416335-0-07274200-1517084371_thumb.jpg

 

*og vi mennesker er en del av verden

post-416335-0-30335300-1516656720_thumb.jpg

post-416335-0-82341400-1516656709_thumb.jpg

Endret av Anonimofied
  • Liker 2
Lenke til kommentar

attachicon.gifkongle.png

 

alle som bor i norge har sett slike før men har dere tenkt på hvorfor kongler har så fine symmetriske former, hvandan lages disse formene?

 

attachicon.gif18f8wuwuhxnf2jpg.jpg

 

attachicon.gif18f8dby4a8s7njpg.jpg

 

det finnes utrolige mye spiraler i naturen

 

attachicon.gif518280423.jpg

spesilet i planter

 

attachicon.gif18f8fvb8rc1jujpg.jpg

men også hos dyr

 

attachicon.gif59c3cae6feeded7e60ebea5731e96e4b--fibonacci-in-nature-fibonacci-code.jpg

 

alt vil bli en spiral, eller som fag folk innenfor arkitekt kaller for "det gylne snitt"

 

attachicon.gif4532869.jpg

 

attachicon.giftumblr_inline_nbdav8bsFm1sfw4o8.jpg

 

siden mennesker er en del av naturen så er det naturlig at det finnes spiraler i oss, som denne gutten har 2 spiraler på hode

 

attachicon.gif18f8hbfn5ag1yjpg.jpg

 

og vi mennesker er en del av verden

 

attachicon.gif18f8x3mkekfexjpg.jpg

 

 

Leser "From bachteria to Bach and back: the evolution of minds" av Dennett hvor mye av dette tas opp. Det er ingen tvil om at det er en enorm intelligens i naturen. Dennett bruker uttrykket "competence without comprehension" og "free floating rationale" om veldig intelligente systemer som har vokst frem "bottom up" uten noen klar plan fra start om hva sluttresultatet vil bli. Mange intelligente strukturer oppstår som en co-evolution der bevisste designprosesser tenkt ut av noen, går sammen med prosesser der mye overlates til tilfeldighetene og naturlig utvalg som drar fordeler av feedback-mekanismer fra miljøet, slik at det er en semi-bevisst prosess som skjer. Kulturen og deling av informasjon gjennom internett er en av måtene naturen skaper mer intelligente strukturer raskt, "Deep learning" algoritmer er også eksempel på en intelligent utviklingsform som kombinerer bevisst menneskelig design med naturlig utvalg og tilfeldigheter. Det kunstige er en del av virkeligheten kan vi godt si, kunst og kultur og design, og bidrar til å gjøre virkeligheten mer mangfoldig og interessant.

Endret av Mindwheeel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...