Gå til innhold

Telia har økt prisen på datapakker til mobilt bredbånd med 400 prosent


Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis veldig vanskelig for enkelte å godta at om man bor på bygda så får man ikke nødvendigvis den samme kvaliteten på alle tjenestene som om man bor mer sentralt.

På den andre siden er 5 Mbit nok til at man kan streame i høy kvalitet fra Netflix i følge en kollega av meg som kun kan få 5 Mbit. Det er derimot ikke nok til at 3 personer skal ha 3 forskjellige streamer i høy kvalitet. Jeg skal tippe at dette er den samme ene personen som var sinna over dette på Tek/Diskusjon.no forumet for mange mnd siden når denne nyheten kom. Likevel var nyheten om at man kunne spare opp mobil data ("rollover") positiv for det overveldende flertallet. Jeg tviler på at det er 1000 kunder fordelt på alle operatørene i Norge som er truffet av denne problemstillingen. Mange foreldre i samme stilling hadde IKKE kjøpt mobilt bredbånd til 1600-2000 kr mnd, men holdt seg til 5 Mbit fast linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var du som dro frem standard bredbånd inn i diskusjonen, så da fulgte jeg bare opp med å dra inn det eneste brukbare alternativet, nemlig fiber.

 

Problemet er at det ikke finnes fiber der jeg bor. Det kommer neppe til å komme fiber hit, heller.

 

På samme måte som man i mange bygninger ikke har mulighet til å installere vedfyring, har jeg og mange andre ingen mulighet til å installere fiber. Så fiber er ikke relevant.

 

Men her er et viktig poeng: Det var ikke meg som dro inn standard bredbånd, det var Netcom/Telia som gjorde det. Det var de som sa at dette skulle være konkurransedyktig bredbåndsprodukt. Jeg har forholdt meg til det.

 

Om noen kan komme opp med en genuint god grunn, fra forbrukerens ståsted, til at prisen skal endres så dramatisk på et produkt som har eksistert og funket greit siden 2015, så er det en annen sak. Men hvis den eneste argumentasjonen folk har er at man bør flytte til et sted med fiber eller gå tilbake til en dårligere løsning fordi man har vært så dum å bosette seg på bygda, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man engasjerer seg. Jeg sier ikke "flytt til bygda" når folk i Oslo klager over rushtidsavgift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mistenker at prisendringen har mer å gjøre med data rollover enn EU roaming. Kjøper man 80 GB for 200 kroner når produktet har rollover, så vil jo den ekstra dataen teoretisk holde i noen måneder.

 

Så for å forhindre at kundene sparer noen kroner på et tiltak som presenteres som kundevennlig, skrur man prisen opp voldsomt, og reduserer datamengden sånn at ikke datapakkene kan spille noen nevneverdig rolle i fremtidige måneders dataregnskap.

Endret av Joachim_F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4 ganger så dyrt vil si en 300% økning. ;)

 

Eller ikke. Økes en pris fra 199 til 796 tilsvarer dette en 400% økning. Merk at 1% av gammel pris er 1,99. Med din matematikk og 300% økning blir resultatet 597. 400% blir 796. Dette er ungdomskolenivå, alvorlig talt.

Hei,

 

Det er helt korrekt at dette er ungdomsskolenivå hvis noe koster 100kr, og prisene øker med 10% så blir totalen på 110 akkurat som at en økning på 300% når grunnlaget er 199 blir 796. Økningen er på 597. Men grunnlag+ økning= total. 4x så høy pris= 3x økning.

 

Ikke veldig vanskelig. Helt enig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mange har kommentert før meg, men "imponert" over at Tek ikke lar en person som faktisk forstår prosentbegrepet lese gjennom en slik artikkel. Er jo egentlig gankse enkelt:

100% økning medfører fordobling av prisen

200% økning medfører tredobling av prisen

300% økning medfører firedobling av prisen

Siden prisen her i praksis er firedoblet, er det selvsagt 300% økning.

Lenke til kommentar

 

4 ganger så dyrt vil si en 300% økning. ;)

 

Eller ikke. Økes en pris fra 199 til 796 tilsvarer dette en 400% økning. Merk at 1% av gammel pris er 1,99. Med din matematikk og 300% økning blir resultatet 597. 400% blir 796. Dette er ungdomskolenivå, alvorlig talt.

Må være pinlig for deg at du ikke behersker matte som etter eget utsagn er ungdomsskolenivå. En økning fra 199 til 796 er 4 ganger høyere pris, ja. Men det er en økning på 300%. (Orginalpris 100% + prisøkning 300% = Ny pris 400%)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så bruk wifi...er det så vanskelig å planlegge litt !!

 

Ditlefsen nevner at "I dag rekker ikke 200GB særlig langt da vi hjemme streamer mye Netflix, NRK nett TV, TV2 sumo osv.", Nedlastning av spill er sikkert ikke noe han gjør hver dag. Det å planlegge at familien skal se på Netflix, NRK nett TV, TV2 sumo osv. på Burger King eller ett storsenter kan bli problematisk for de fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

4 ganger så dyrt vil si en 300% økning. ;)

 

Eller ikke. Økes en pris fra 199 til 796 tilsvarer dette en 400% økning. Merk at 1% av gammel pris er 1,99. Med din matematikk og 300% økning blir resultatet 597. 400% blir 796. Dette er ungdomskolenivå, alvorlig talt.

((796-199)/199)*100%=300% økning ;)

Lenke til kommentar

 

Var du som dro frem standard bredbånd inn i diskusjonen, så da fulgte jeg bare opp med å dra inn det eneste brukbare alternativet, nemlig fiber.

 

Problemet er at det ikke finnes fiber der jeg bor. Det kommer neppe til å komme fiber hit, heller.

 

På samme måte som man i mange bygninger ikke har mulighet til å installere vedfyring, har jeg og mange andre ingen mulighet til å installere fiber. Så fiber er ikke relevant.

 

Men her er et viktig poeng: Det var ikke meg som dro inn standard bredbånd, det var Netcom/Telia som gjorde det. Det var de som sa at dette skulle være konkurransedyktig bredbåndsprodukt. Jeg har forholdt meg til det.

 

Om noen kan komme opp med en genuint god grunn, fra forbrukerens ståsted, til at prisen skal endres så dramatisk på et produkt som har eksistert og funket greit siden 2015, så er det en annen sak. Men hvis den eneste argumentasjonen folk har er at man bør flytte til et sted med fiber eller gå tilbake til en dårligere løsning fordi man har vært så dum å bosette seg på bygda, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor man engasjerer seg. Jeg sier ikke "flytt til bygda" når folk i Oslo klager over rushtidsavgift.

Bor på bygda med fiber jeg. Kommuner rundt her jeg bor bygges det ut fiber i stor skala, bl.a såkalt dugnadsfiber.

 

Går man sammen mange nok så er fiber ingen umulighet, man trenger langt i fra å bo i noen by.

 

Sier ikke at alle dermed kan få det, men muligheten tror jeg ligger der for mange om man gjør en liten innsats selv.

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Med de nye dataprisene vil det koste 600 kroner å kjøpe data nok til å laste ned Grand Theft Auto V fra Steam. Virkelig et reelt alternativ til standard bredbånd dette, ja.

 

Fremtida er Fiber, ikke mobilt bredbånd, det er noe man bruker på hytta.

 

Personlig helt utenkelig å bosette seg på en plass uten fiber.

Så bra det er personlig da..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med de nye dataprisene vil det koste 600 kroner å kjøpe data nok til å laste ned Grand Theft Auto V fra Steam. Virkelig et reelt alternativ til standard bredbånd dette, ja.

 

Fremtida er Fiber, ikke mobilt bredbånd, det er noe man bruker på hytta.

 

Personlig helt utenkelig å bosette seg på en plass uten fiber.

 

Problemet er at det er veldig mange steder i Norge der det aldri vil være aktuelt å bygge ut fiber. Derimot har nå de fleste steder 4G og ved for eksempel å ha en ubegrenset datakvote med 10Mbps hastighetsbegrensing og eventuelt ekstra betaling for høyere hastighet burde det ikke være et kapasitetsproblem.

Jeg kan ikke forstå hvordan ingen i Norge tilbyr dette da jeg tror markedet ville vært enormt. Jeg har selv fiber, men for de med valget mellom ustabilt og tregt ADSL eller ubrukelig liten datakvote med mobilt bredbånd ville ubegrenset data vært en enorm oppgradering og git  for de fleste en fullverdig internet opplevelse med mulighet for full-HD Netflix,,YouTube, nedlasting osv uten bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig får man mobilt bredbånd med ubegrenset(!) datakvote for 399kr/måned i Sverige. Selv med dobbelt månedsavgift ville jeg tro at noe tilsvarende hadde vært veldig aktuelt for mange i Norge. https://www.net1.se/privat/net1-uppkoppling/steg-1-privat/

 

Spanske Movistar har det samme for husstander som ikke har mulighet for ADSL eller Fiber, koster 38€/mnd for opp til 20Mbit hastighet og ubegrenset datakvote. :  http://www.movistar.es/particulares/internet/adsl-fibra-optica/movistar-internet-radio/

Lenke til kommentar

4 ganger så dyrt vil si en 300% økning. ;)

 

Jeg ville nå gått for 4 gangeren og kalt det for 400 %. Det samsvarer ihvertfall bedre enn å skrive 300 % i prosentregnelogikk. Du har et nytt beløp som er 400 % av det gamle beløpet, enkelt og greit !!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har akkurat vært innom en tråd om utregning av feriepenger, og ser at den har en ting felles med denne tråden: hvordan er det mulig å lages å mye kluss ut av noe som er såååå enkelt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...