Gå til innhold

Hvilke skylagringstjenester benytter du og hvorfor?


Dr.B

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et emne som har blitt diskutert flere ganger tidligere, men bransjen står ikke i ro så jeg spør allikevel:

 

Hvilken nettsky bruker du? Hva mener du er bra og hva mener du er dårlig med den nettskyen?

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ser etter et sted å lagre bildene mine. Det vil være en online backup av bilder jeg også skal ha backup av på fysisk disk hjemme. Ingen av bildene er noe farlige at andre ser, men det er familiebilder osv som jeg ikke ønsker at skal spres rundt så alle kan se dem.

 

Det jeg er mest opptatt av er sikkerhet (tofaktorautentisering er et must), hvor enkelt og sikkert det er å gi lesetilgang til spesifikke brukere, hvilke backupløsninger skytjenesten har i tilfelle det skjer noe med deres egne datasentre og hvor brukervennlig det er. Pris er også viktig, men det er fullt mulig å betale for en dyrere tjeneste dersom den er vesentlig bedre.

 

Mine egne tanker så langt rundt tjenester jeg har prøvd er at

* OneDrive er enklest å bruke fordi man har mappene tilgjengelig på PC til enhver tid, løsningen er brukervennlig på "alle" plattformer og det er enkelt å dele mapper til spesifikke brukere med kun lesetilgang. Ulempen er prisen, at Microsoft-kontoer er mål for omtrent enhver hacker på planeten og at jeg ikke vet om jeg kan stole 100% på at Microsoft ikke deler dataene mine (ref aula hvor det står at de kan dele informasjon (hva er informasjon?) med partnerne sine).

* Jottacloud føles trygt fordi de har serverparken i Norge og de er billige på "ubegrenset" lagring, men løsningen er tungvindt (man må først synkronisere til Jottacloud før man må flytte filene til "arkivet" i nettleseren), jeg er usikker på backup-løsningen deres og man kan ikke dele med andre brukere uten å gi skrivetilgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker OneDrive.

 

Har Office 365 til 65,-/mnd, og da følger det med 1 TB.

Dette holder foreløpig lenge til mitt backupbehov for bilder og video (har brukt 350 GB til nå).

Enkelt å få tilgang til innhold fra ulike platformer om jeg ønsker det, samt å dele filer med familie.

 

Jeg hadde Jottacloud en stund, men det var en masse krøll, vanvittig treg opplasting, og da disken min med filene kræsjet var det ikke rett frem å fortsette med backup.

Prøvde å få tak i support, så at flere slet med det samme, endte med å hente filene ned til en ny disk (mappet på nøyaktig samme måte til maskinen som står og gjør backup), og endte opp med 700 GB i skyen, 2 av hver fil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google drive og Jotta.

 

Google til daglig bruk som synking mellom maskiner, telefon osv. Deling av filer for store for e-post.

 

Jotta til sikkerhetskopi. Gjør manuell synk her et par ganger i året. Min sikkerhet som alt går galt eller jeg får crypto på besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...