Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er fødsel smertefullt?


Floffen;^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smertefullt iflg madammen men smerten blir døyvet av drugz + barnet som kommer.

 

Det var ingen skriking eller gråting under min sønns fødsel og hver gang fødselsriene startet spurte jeg om hun ville gjøre dette en gang til og hver gang svarte hun 'ja'.

 

Hun var i "aktiv" fødsel i 12 timer og ønsket en fødsel uten smertelindring men i de siste timene ga hun opp og fikk epidural. Bildene før og etter epidural bærer preg av veldig forskjellig stemning :p

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man har vonde rier lenge før man evnt får noe for smertene. Får du epidural forsvinner ikke smertene, men de fjerner toppen av smertene. I tillegg har man vondt der nede lenge etter fødsel også. Hvor lenge kommer Ann på om man regner eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du vet hvordan spinalbedøvelse f.eks. fungerer.

 

Ble operert i armed med lokalbedøvelse en gang, og lå med et sånt grønt papir foran ansiktet så jeg ikke skulle se noe. Var rimelig nervøs pga lokakbedøvelsen for å si det mildt, og etter en stund spurte jeg om de skulle begynne snart. Sykesøsteren så rart på meg og prøvde å la være å le, og sa de var halvferdige. Det sier jo sitt hvor bra bedøvelse fungerer i dag. :p Har av naturlige årsaker som at jeg er mann aldri gått gjennom en fødsel selv, men tror ikke alt du ser på film, tv osv om smertefull fødsel er uten grunn. Men samtidig er det nok så mye bedøvelse i dag at det burde være overkommelig for de fleste. I verste fall har vi jo keisersnitt. Burde ikke føle noe da.

Lenke til kommentar

Jo, men såvidt jeg forstår det så skal kroppen få jobbe uhindret med å levere ungen og derfor er det begrenset med hvordan kroppen kan bedøves.

 

Jeg har hatt lokalbedøvelse mange ganger men jeg tror overhode ikke det er det samme. Nå går jeg over i ren spekulasjon men jeg antar det blir plassert i ryggen for å redusere kroppens evne til å kommunisere smertene kontra lokalbedøvelse som vi får som slår helt ut det aktuelle området.

 

Hadde man gjort det samme under fødsel så hadde vel smertene forsvunnet helt men kroppen hadde heller ikke gjort noe for å presse barnet ut.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er fødsler alltid smertefulle, men smerten tolkes på forskjellige måter. Det er på en måte enklere å tolerere smerten når det handler om din snart fødte sønn/datter! Det er en fantastisk periode som flere mammaer ikke ville vært foruten, på en måte... Men ja, det er smertefult, og svært imponerende hvor sterke alle mammaer er.

 

Epidural lindrer smertene som regel i form av mildere smertetopper og kortere rier. Siste fødselfase (hvor babyen kommer ut) kan oppleves mer smertefult da disse nervene i mindre grad lindres av epiduralen. En fødespinal oppfører seg noe likt som en fødeepidural.

 

Lystgass gis, som regel i en blanding med 30% oksygen. Dette kan inhaleres ifm. rier. Morfin gis som regel ikke rett før mulig fødsel da dette også vil påvirke barnet.

 

Lykke til!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Nei. Kvinnens kjønnsorganer er laget for å føde barn. Det gjør vondt i generell forstand, men den smerten døyves ved lystgass og morfin, og ved det faktum at du har skapt et menneske. Det er det mest respekfulle, ærefulle og hederlige du kan gjøre i livet ditt, over all karriere og alt annet du i det heletatt har mulighet til å foreta deg.

Endret av 0004
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Kvinnens kjønnsorganer er laget for å føde barn. Det gjør vondt i generell forstand, men den smerten døyves ved lystgass og morfin, og ved det faktum at du har skapt et menneske. Det er det mest respekfulle, ærefulle og hederlige du kan gjøre i livet ditt, over all karriere og alt annet du i det heletatt har mulighet til å foreta deg.

Veldig fint det du skriver etter første punktum, det er jeg helt enig i! Dog er det to ting jeg er uenig i: Fødsler er som regel smertefulle, og morfin gis meg bekjent ikke som rutine dersom det er få timer igjen til mulig fødsel, og det er jo da smertene kommer.. Da er epiduralanalgesi\-smertelindring bedre dersom den fødende kan få dette.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Nei. Kvinnens kjønnsorganer er laget for å føde barn. Det gjør vondt i generell forstand, men den smerten døyves ved lystgass og morfin, og ved det faktum at du har skapt et menneske. Det er det mest respekfulle, ærefulle og hederlige du kan gjøre i livet ditt, over all karriere og alt annet du i det heletatt har mulighet til å foreta deg.

 

Ikke si dette til en feminist ;)

 

Men ja, litt rart at fødsler skal gjøre vondt når det er det som driver arten videre. Sikkert mange som har valgt å ikke få barn fordi de frykter smertene. 

Lenke til kommentar

Er fødsel like smertefullt som det høres ut som?

Nei. Ikke i det hele tatt. Å skvise et hode på størrelse med en liten melon ut av et lite hull er nok bare deilig. Tenk deg å drite en melon f.eks. Så skal man selvsagt også skvise ut skudrene og resten av kroppen. Gjennomsnittlige barneskuldre står det om på internett, de er rundt 12CM. Å skvise 12cm i vidvinkel ut av et lite hull er nok ikke så ille. Du kan jo tenke deg å drite en gaffel, i horizontal retning.

 

Vel. Det er iallefall slik jeg forestiller meg som mann at en fødsel kan være. Glem heller ikke at fødsler kan vare svært lenge. F.eks kan du ha gaffelen horisontalt inne i rumephullet i flere timer før den nesten skvises ut.

Lenke til kommentar

 

Er fødsel like smertefullt som det høres ut som?

Nei. Ikke i det hele tatt. Å skvise et hode på størrelse med en liten melon ut av et lite hull er nok bare deilig. Tenk deg å drite en melon f.eks. Så skal man selvsagt også skvise ut skudrene og resten av kroppen. Gjennomsnittlige barneskuldre står det om på internett, de er rundt 12CM. Å skvise 12cm i vidvinkel ut av et lite hull er nok ikke så ille. Du kan jo tenke deg å drite en gaffel, i horizontal retning.

 

Vel. Det er iallefall slik jeg forestiller meg som mann at en fødsel kan være. Glem heller ikke at fødsler kan vare svært lenge. F.eks kan du ha gaffelen horisontalt inne i rumephullet i flere timer før den nesten skvises ut.

 

Men nå er du også mann, eller en liten gutt mener jeg, og din analåpning kan kun sammenlignes med en kvinnes analåpning. Hvorfor kan kvinner føde barn etter barn, og hvorfor ønsker de å føde mer enn ett barn når de må vite hvordan det er? Fordi det er så skrekkelig vondt, vondere enn noe man kan forestille seg? Neppe.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Men nå er du også mann, eller en liten gutt mener jeg, og din analåpning kan kun sammenlignes med en kvinnes analåpning. Din penis derimot kan ikke sammenlignes med en kvinnes fødselskanal.

Vel, siden du skal snakke om penis kan du vel forestille deg hvordan det hadde vært å skvise begge ballene ut gjennom penisen?

 

Jeg tror det hadde vært omtrent så vondt å føde.

Lenke til kommentar

 

Men nå er du også mann, eller en liten gutt mener jeg, og din analåpning kan kun sammenlignes med en kvinnes analåpning. Din penis derimot kan ikke sammenlignes med en kvinnes fødselskanal.

Vel, siden du skal snakke om penis kan du vel forestille deg hvordan det hadde vært å skvise begge ballene ut gjennom penisen?

 

Jeg tror det hadde vært omtrent så vondt å føde.

 

Som sagt, hvorfor velger kvinner å få mer enn ett barn da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...