Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 10 starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei
Beklager et litt langt innlegg.

Jeg har over gjennomsnittet datakunnskaper, men nå står jeg skikkelig fast her.

Faren min har en halvveis tilårskommen Asus K35S med Windows 10 (opprinnelig var det vel windows 7)

Forrige uke var jeg bortreist, og han fikk en oppdatering på pc'en som han åpenbart ikke skjønte stort av, for det hadde kommet beskjeder om at det var noe feil og han hadde trykket i vei, hvorpå det hadde kommet opp noe installasjonsgreier, valg av språk og greier mente han. Dette fikk jeg ikke vite før i dag.

I dag ringte han meg og sa at det var noe med bootdevice og greier når han slo på maskinen.

Jeg dro til de og fant følgende;
- Det var sort dos-skjerm med tekst om at det ikke var funnet noe bootdevice. Eneste mulighet var å trykke på av/på-knappen
- Windows startet så opp, men påsto at ntoskrnl manglet
- Jeg lastet ned Windows 10 til en usb, og prøvde å kjøre de forskjellige alternativene der inne i tillegg til bootrec/RebuildBcd, bootrec/fixMbr, bootrec/fixboot, bootrec/RebuildBcd og bootrec/ScanOs uten hell, maskinen ville ikke starte i Windows.
- Derimot oppdaget jeg at det åpenbart ligger to installasjoner av Windows 10 inne på maskinen, så ett eller annet rart har faderen klart å gjøre.
- Maskinen vekslet mellom å påstå at det ikke finnes noe bootdevice, og at ntosrkrnl manglet.
- Gikk jeg inn i BIOS påstod den plutselig at det ikke var noen harddisk.

 

Plutselig startet Windows 10 opp i den forstand at jeg kan velge mellom de to installasjonene
- Den første viser så en sort bakgrunn og musen (som jeg kan bevege uten at noe mer skjer)
- Den andre viser at maskinen oppdaterer på 75% og restarter seg, og restarter seg og restarter seg i det uendelige

 

Jeg har forsøkt å kjøre reparasjon på oppstarten av de to, uten hell.
Jeg vet ikke hvem som er installert sist, og da heller ikke hvem av de jeg kan kjøre systemgjennoppretting av fra USB-stikken

Er det noen der ute som har noen tips eller kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Prøver å komme inn på diskene med Linux Mint USB, men får beskjed om at jeg ikke klarer å mounte diskene. 

 

nå er jeg på reise (utenlands) så jeg har ikke linux her, men dette burde gå greit... sett i /mnt  eller /media?

 

Har lastet ned Linux Mint på en usb-stikk, og kjører derifra men får beskjed om at den ikke klare å mounte diskene av forskjellige årsaker

Lenke til kommentar

 

 

Prøver å komme inn på diskene med Linux Mint USB, men får beskjed om at jeg ikke klarer å mounte diskene. 

 

nå er jeg på reise (utenlands) så jeg har ikke linux her, men dette burde gå greit... sett i /mnt  eller /media?

 

Har lastet ned Linux Mint på en usb-stikk, og kjører derifra men får beskjed om at den ikke klare å mounte diskene av forskjellige årsaker

 

 

jeg husker ikke men du skulle i teorien det for siste linux mint har ntfs støtte som standard, hvis det da ikke er kryptert disk han har windows på ... du får 100% sikkert svar på dette, du kan og prøve i gnu/linux her på forumet

 

høres ut som det kan være bitlocker som står bak

Endret av marius77
Lenke til kommentar

- Får ikke Windows til å funke.
- Har forsøkt å komme inn på diskene med Linux Mint bootbar USB, men kommer ikke inn på diskene da de virker låst
- Har laget en bootbar usbdisk med Windows 8, men den finner ikke diskene på maskinen selvsagt.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet høres dette mer ut som problemer med hardware enn noe annet.

 

Da bør man gjøre det enkelt, få startet opp Linux distro med verktøy som du kan kjøre fra USB / DVD og begynn å feilsøke, greier du å laste inn bør du sjekke harddiskene ( sjekk S.M.A.R.T) , ser de friske og raske ut ( husk å sjekk med produsentens sine verdier ) så berger man det man kan av viktig data og sletter hele dritten.

 

Min erfaring etter ganske så mange timer med et lignende problem er at både MBR er såpass ødelagt at til og med en Bootsect ikke lenger fungerer som det skall eller andre deler av Oset er korrupt. Det kan la seg reparere, men har man som sagt en del eldre ting liggende fra Windows 7 og før BØR man fjerne alt og få lagt inn en ren Windows 10 innstallasjon da det er mye grums som forvirrer W10 som blir liggende igjen dessverre. 

Så med andre ord, BERG viktig informasjon, SLETT hele disken, Formater og partisjoner riktig så bør man snart være oppe igjen.

 

Husk selvsagt at det kan være et døende hovedkort som gir deg problemer og dette er ofte langt verre å finne ut av...

Endret av 097100106111101
Lenke til kommentar

Fått ut harddisken og fått koblet den til min egen maskin via usb.
Disken er partisjonert i to, og jeg har fått hentet ut det jeg trenger fra d: delen
Så er det c: sin tur; må inn under Brukere (users) og inn i mappen til profilen, men da blir det helt stopp pga rettigheter. Prøver å tilegne meg disse, men halvveis ut i prosessen blir disken borte fra maskinen min og alt må starte på nytt med samme resultat.
Nå kjører jeg en skanning av disken for feil, men det tar jo vinter, bøtter og vår.

Frustrert, nei da ...

Lenke til kommentar

Det beste er å slippe protokoll konvertering mellom usb og sata .Best å kople til disken internt direkte med native interface 1:1.

Mange usb bridge løsninger som er upålitelige . Kan tyde på noe slikt da du mistet all "kontakt" og måtte begynne på nytt.

Nå har jeg ikke mulighet for å koble til 1:1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...