Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du tjener jo på lavere spenning. Enten med lavere temp og lavere strømforbruk, eller ved å øke frekvensen på samme spenning.

 

Jeg trenger 1.130V for 4600 for at det skal være helt stabilt. Men da er tempen kun 56-58'C maks under folding@nacl.

 

Kaldt, yter bra og trekker lite - Det liår vi.

 

Så sjekk om du f.eks kan kjøre din på 1.050V. For da kan du sende meg den. :-P

 

Min stock VID er 1.046V. Da er ikke en økning på ca 0.085V mye for 600mhz+ høyere hastighet. 

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4600 1.15 passerte 5 minutter prime95 26.6 (Small FFTs) og 5 minutter Intel Extreme Tuning Utility. Datt også med ca 5 grader fra 1.2 til 1.15.

 

Noen poeng å teste noe lavere volt enn 1.15 på 4600?

 

Sier ikke at dette er skikkelig stabilt. Må ta skikkelig test en annen dag. Har ikke tid i kveld.

Sett mange 7800x som er stabile på 1.15 @ 4600 mhz. Klokt valg å la den være slik :) Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

4600 1.15 passerte 5 minutter prime95 26.6 (Small FFTs) og 5 minutter Intel Extreme Tuning Utility. Datt også med ca 5 grader fra 1.2 til 1.15.

 

Noen poeng å teste noe lavere volt enn 1.15 på 4600?

 

Sier ikke at dette er skikkelig stabilt. Må ta skikkelig test en annen dag. Har ikke tid i kveld.

Sett mange 7800x som er stabile på 1.15 @ 4600 mhz. Klokt valg å la den være slik :)

 

Regner med den er god ja. Hvis den passerer lengre tester så kan jeg jo alltids ta den ned til 1.1 og teste det også :)

Lenke til kommentar

 

magnusavr : Dropp Prime95. Kjør 2 timer med Asus Realbench sin stresstest (32GB RAM valgt der). Temps blir ganske likt med max temp man kan oppnå i Battlefield 1. (~5C forskjell kanskje.)

Skal gjøre det. Men det følger ikke med noe snik asus software/servicer med realbench?

 

 

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, lurer på når det er greit å sende inn en cpu. Intel har tydeligvis gjort en crappy jobb med påføring av TIM, for to kjerner er mye varmere enn resten. Må kjøre de 2 på nesten stock, 0.07v og 400mhz lavere enn de andre - og fortsatt er de 4-5 grader varmere enn resten. Dette minner om et "hull" i TIM'en rett over disse 2 kjernene. 

Tok en nærmere titt på cpu'en og det er latterlig mye lim rundt IHS'en. Er nok mye verre å delidde SK-X enn tidligere modeller fra Intel. 

Lenke til kommentar

 

 

magnusavr : Dropp Prime95. Kjør 2 timer med Asus Realbench sin stresstest (32GB RAM valgt der). Temps blir ganske likt med max temp man kan oppnå i Battlefield 1. (~5C forskjell kanskje.)

Skal gjøre det. Men det følger ikke med noe snik asus software/servicer med realbench?

Nei.

Realbench er tydelig bra til stabilitet test. Feila 1.15-1.175 tester nå 1.185.

 

Vurderer å gå ned til 4500 pga temp i realbench på ca 80C.

 

Realbench sin handbrake bruker vel ikke noen form for avx?

Lenke til kommentar

Handbrake-testen er jo egentlig bare relevant hvis du faktisk bruker PC til å encode videofiler, jeg trenger ikke å bruke Realbench av den grunn. Klokk PCen din og gjør det du skulle gjøre i stedet, kræsjer den så kan du gå ned på klokken din eventuelt :)

Jeg bruker FPU-testen til AIDA64 for å sjekke temp og resten av testingen er realworld testing. Eneste var vel sist da jeg måtte "bevise" en stabil 8-timers test her på forumet fordi ingen trodde en BW-E kunne nå 4.5GHz :p 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Da kjører du jo ikke mainstream vel? Og i verstefall så kan man jo bare klokke ned et bittelite hakk til 4.3GHz, om slike ting er viktig? Ser ikke problemet :)

EDIT: Altså, det kommer vel an på bruken da? Jeg mener, gjør man slike super-viktige ting på en standardmaskin som jo dette egentlig er, så fair enough - man tar forholdsregler. Men hvis man sitter å gamer, bencher og ellers bare koser seg så er det jo ikke noe i veien for å gunne på litt vel? Så kan man jo bare justere klokken deretter, ved eventuelle kræsj.

Som sagt, jeg sjekker min CPU ved AIDA64, mest for å se på stabil temperatur, over en stund, så setter jeg igang gjør det jeg vanligvis gjør. Samme gjør jeg for skjermkortene, bare at jeg sjekker ved bruke av 3DMark. Men ingenting er en fasit når det kommer til dette, du kan ha en så stabil klokk du bare vil (Realbench, AIDA, Intel BT osv osv), og enda kræsje i GTA V (slik mange gjorde i starten). Så jeg ser ikke disse testene for endelige svar uansett, bruksmønsteret føler jeg er klart nærmere en fasit enn en test som kjører forskjellige instruksjoner (som du ofte ikke veit hva er en gang) på et script i X-antall timer 

EDIT: Det er derfor Nizzen spør om hvem det er som spiller Prime95 til vanlig, for hva er egentlig den testen godt for? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Handbrake-testen er jo egentlig bare relevant hvis du faktisk bruker PC til å encode videofiler, jeg trenger ikke å bruke Realbench av den grunn. Klokk PCen din og gjør det du skulle gjøre i stedet, kræsjer den så kan du gå ned på klokken din eventuelt :)

 

Jeg bruker FPU-testen til AIDA64 for å sjekke temp og resten av testingen er realworld testing. Eneste var vel sist da jeg måtte "bevise" en stabil 8-timers test her på forumet fordi ingen trodde en BW-E kunne nå 4.5GHz :p

Var det ikke du som så jeg skulle kjøre den? Vel den kjører handbrake når jeg velger stress test med 32gb ram slik du sa :)

 

Tester med 4500Mhz for a se forskjell

Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha anbefalt deg det, men veit det er flere her inne som er veldig glad i Realbench, så kan ha vært en av de.

Gjør det du vil og som får deg til å sove godt om natta, og gratulerer med en fin maskin ;)

Beklager ble en mix-up på mobilen her. Var betroz :)

 

Noen som setter avx instruks til lavere klokk I bios?

Lenke til kommentar

EDIT: Det er derfor Nizzen spør om hvem det er som spiller Prime95 til vanlig, for hva er egentlig den testen godt for? 

 

Prime95 var vel mer ment for bruke CPU til å finne primtall, så fant dem vel ut at den også stresser CPU max. Før Haswell og AVX ble en greie, så brukte de fleste Prime95 som stabilitetstest for CPU. For meg funka den knall i mange, mange år.

 

Asus Realbench bruker vanlige programmer (samtidig) for å teste stabilitet - og dermed reflekterer den real life (utenom spill da). Realbench er da ingen syntetisk stresstest. Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å bare sette den i gang før man skal på jobb eller sove om natta i 8 timer... Eller i det minste en 2 timers test. Folk får gjøre som de vil, men den har funka veldig bra for meg iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...