Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

You can imagine with all those high amounts of wattages mentioned when using all those 10 cores at full power, temperatures will also be pushed. It is not uncommon, when consuming 200 – 300W of sheer CPU power, core temperatures hit 80-95°C on the best AIO water-cooling units. When using an 8-core or 10-core CPU we therefor only recommend using high end water-cooling kits, more preferably using a custom water-cooling loop to fully enjoy the maximum performance for X299.

 

Ergo trenger en 7900X custom vann når man skal overklokke den. Jeg har en Kraken X62 liggende også, men temps opp mot 90 grader er ikke okay i mine øyene iallefall uansett hvor mye jeg har lyst på en 7900X.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

You can imagine with all those high amounts of wattages mentioned when using all those 10 cores at full power, temperatures will also be pushed. It is not uncommon, when consuming 200 – 300W of sheer CPU power, core temperatures hit 80-95°C on the best AIO water-cooling units. When using an 8-core or 10-core CPU we therefor only recommend using high end water-cooling kits, more preferably using a custom water-cooling loop to fully enjoy the maximum performance for X299.

 

 

Ergo trenger en 7900X custom vann når man skal overklokke den. Jeg har en Kraken X62 liggende også, men temps opp mot 90 grader er ikke okay i mine øyene iallefall uansett hvor mye jeg har lyst på en 7900X.

Du kan trøste deg med at TR 16 core bruker mere på load enn 7900x :p

Lenke til kommentar

Ja TR16 gjør det, men siden den er designet annerledes og har lodda IHS, så vil en standard AIO fint takle 4.0 Ghz på alle kjerner. DET er forskjellen :)

 

Edit : Sjekka Tomshardware sin test også nå :

 

Our Ryzen Threadripper 1950X sample overclocked to 3.9 GHz and 1.35V. However, the all-in-one water cooling solution in our kit couldn’t keep the system stable at that level. This was due to the processors’ power consumption rising to more than 250W during rendering.

 

Global oppvarming? :p

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjernenes størrelse avgjør endel om hvor varme de blir. Delta T henger veldig sammen med hvor mye varme som må passere gjennom toppen av hver kjerne og over i heatspreder. Nå vet ikke jeg hvordan i9-chippene er der ift AMD sine, men back in the day var AMDs chipper større, og kunne derfor få lavere temperatur ved samme effektforbruk. Om det fortsatt er tilfelle er nok custom over AIO et større must for Intel enn AMD.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Ser at cpu-z og hwinfo64 viser 1.149v mens jeg har satt 1.15v i bios.

 

Test stabilitet med Asus Realbench. Har fungert bra for meg så langt med denne cpuen. 4500 trengte 1.15v for å passere realbench for meg. Ellers så den stabil ut i windows på 4600 med 1.15v., men passerte ikke realbench med det. Tror den trenger 1.2v på 4600MHz.

 

Skal du noe høyere enn det bør du vel sette 2 eller 3 i avx offsett kanskje?

 

Jeg har foreløpig latt min stå på 4500MHz med 1.15v og inven avx offset.

 

Ser silliconlottery operer med -3 AVX Offset og -5 AVX512 Offset på sine skylake-x chipper 4800-4900MHz.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

"Mye mer smooth" xD

Ja du påsto jo at 1700 kjørte BF1 mye mer smooth enn 7700K igjen også! Må altså ha kjørt spillet helt jævli dårlig den i7'en da!?

Jeg syntes at 1700en følte mer smooth enn 7700Ken uten mye testing. Etter å ha testet 1700 mot 7800X kan jeg med sikkert si at forskjellen merkes på min og avg. fps, ja, egentlig over hele fjøla. Maks FPS merker man ikke så mye til på forskjellen. Hadde jeg målt slikt du hadde, så hadde min maks vært lik.

 

7700K er bra, 1700 er bedre, 7800X er best.. Det som drepte den 7700Ken var et CPU usage lå hamret på 100%. Kan være det var en bug jeg hadde elns, men da sank FPSen når GPU usage plutselig lå på 90%.

 

Ryzen er bra, ingen tvil. Men den høyere IPCen sammen med den høye klokkehastigheten tar ledelsen. Quad-core er for døllt i 2017 etter min mening og erfaring for hva JEG bruker maskinen til iallefall.

Lenke til kommentar

Magnus: Hva slags temp får du i Realbench?

 

Hvor lenge stresser du av gangen..?

 

Jeg stresstester 4400 på 1.076-1.078V, men tempen er 66-71'C og 76'C på package.. Skjermkortet blir også stresset. Den er på 50'C.

 

Da er det XTX360 + XT240 som skal kjøle ned 410 watt maks ifølge Aida64.. noe må være gærent..?

 

Noe må være galt med loopen.Tror det har noe med viftene. På 1900 RPM så er alt en helt annen verden.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Magnus: Hva slags temp får du i Realbench?

 

Hvor lenge stresser du av gangen..?

 

Jeg stresstester 4400 på 1.076-1.078V, men tempen er 66-71'C og 76'C på package.. Skjermkortet blir også stresset. Den er på 50'C.

 

Da er det XTX360 + XT240 som skal kjøle ned 410 watt maks ifølge Aida64.. noe må være gærent..?

 

Noe må være galt med loopen.Tror det har noe med viftene. På 1900 RPM så er alt en helt annen verden.

4500 1.15v

 

Fikk maks load temp på 78C i følge asus realbench. Det med kraken x62 på silent. stress test med 32GB.

 

Dette er vel ikke så ille med tanke på at avx er i bruk?

 

Maximum values fra HWiNFO64:

Varmeste kjerne viste 78C

CPU Package 81C

MSI X299 75C På max

 

Tror jeg testa 1 time hvis jeg husker rett.

 

Merka meg at jeg måtte starte Corsair vifta i strømforsyningen med link softwaren. Ellers var den ubehagelig varm å ta på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...