Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Huseier vil plutselig ikke ha husdyr?


MasterCB

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har plutselig fått et lite problem med huseieren, og håper på noe forslag/innspill på hva jeg kan (eller ikke kan) gjøre i denne saken.

Kort fortalt:
Bor i en kjellerleilighet sammen med en kamerat, og vi har bodd her i noen år til nå.
Huseier bor ovenfor oss, vi har ikke fellesingang.
I leiekontrakten står det ingenting ang. husdyr.

Spurte huseieren om dama mi kunne flytte inn her nede med oss, han svarte at det var greit (mot litt mere husleie) og at det ikke ble noe røyking eller husdyr her nede.
(Det står heller ikke noe om røyking i leiekontrakten, men vi har holdt det røykfritt fra dag 1 her.)

Men problemet mitt/våres her er dette med husdyr, dama mi har en katt fra før av, og jeg mener på at det blir feil å plutselig ikke ville ha husdyr her nede siden det ikke står noe om dette i kontrakten våres.
(Når vi hadde forrige huseier så hadde vi katt her nede uten problem.)
For det har aldri vært snakk eller hint om å ikke ha husdyr her nede fra huseieren så lenge vi har bodd her, det kom plutselig ut av det blå etter jeg spurte om noen andre kunne flytte inn her nede.
(Ser for meg at hadde jeg ikke spurt, så hadde han uansett ikke sagt/nevnt noe ang. husdyr.)

For slik som kontrakten er nå så kan han vel ikke nekte meg husdyr her nede?
Jeg kunne jo skaffet meg husdyr når jeg ville mens jeg hadde bodd her uten problemer vel mtp. kontrakten?
(Er det bedre for min/vår del om jeg er medeier av katten i denne problemstillingen min?)

Jeg mener på at det ikke er lov med en såpass "stor" endring av leiekontrakt sånn uten videre, men hva jeg syns/mener har ikke så mye å si, derav denne tråden for å se hva jeg kan få av respons til hva jeg faktisk kan/ikke kan gjøre i denne saken, om jeg har noen rettigheter eller ikke.

-------

Edit:

Legger til noe informasjon i denne første posten her som andre har spurt om.

- Det har vært eierskifte på huset her. Er 5 år siden min nåværende huseier tok over.

- Vi betaler vår egen strøm.

- Leiligheten er umøblert, dvs alle møblene er våre egne.

- Det har vært katt her under forrige huseier, men det har ikke vært katt/husdyr under den nye huseieren (tilfeldighet).

-------

Edit 2:

Problemstillingen min er blitt løst, meg/vi og huseier kom frem til en enighet.  
Klikk her for snarvei til innlegget mitt (linker til side 3).

Endret av MasterCB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du kan, uansett om du har loven på din side eller ikke, bli sagt opp.

Er du uansett villig til å ta denne sjansen?

 

Sett fra utleiers sin side så bor nå altså tre personer og en katt der når man i utgangspunktet kun skulle bo to personer der.

 

Jeg kan ikke skjønne at en katt skal kunne skape så mye trøbbel, men...

Lenke til kommentar

Utleier kan ikke nekte deg å etablere samboerskap, og heller ikke øke leien fordi du får samboer.

 

Det utleier har rett til å gjøre er å fastsette ordensregler, inkludert å forby dyrehold, jf husleieloven § 5-2. Denne retten har han selv om det ikke står noe i leieavtalen. Det finnes noen omstendigheter hvor leietaker har rett til å se bort fra et dyreforbud.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det bør være anledning til å øke leien når flere beboere flytter inn og det medfører ulemper for utleier, f.eks hvis bolig er utleid inkludert strøm?

Utleier kan kun kverulere dersom "boligen klart blir overbefolket" noe jeg vil tro det blir vanskelig å påvise med et kjærestepar som blir samboere.

 

(Hvis det oppstår en tvist vdr utgifter på forbruk tror jeg dere som leietakere kan kreve at utleier installerer måleapparater på de aktuelle føringer og fører regnskap som dere får innsyn i).

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Ifbm med paragrafen krikkert refererte til;

 

"Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen."

 

Det vil nok være vanskelig å få det igjennom, men jeg har tidligere fått medhold i å få ha katt i en leilighet hvor dette i utgangspunktet ikke var lov med begrunnelse i at dette hovedsakelig var en utekatt.

 

"alle som kan fremvise en legeattest som bekrefter at pasienten helse vil bli fremmet av dyreholdet og der legen fremhever at det foreligger et reelt behov (kall det gjerne gode psykososiale grunner), skal etter min mening bli hørt med å ha en god grunn uten at legen skriver noe om depresjon. Verken styret eller andre har krav på slik privat informasjon, og husk: Leger har ikke anledning til å skrive slike erklæringer uten at det er grunnlag for det!"

 

Argumentet over er vel det eneste dere evt kunne prøvd å bruke dersom det er reelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det bør være anledning til å øke leien når flere beboere flytter inn?

Det synes du kanskje, men det er ikke slik. HLL sier at rettighetene til leier i prinsippet skal være lik som om de eier, de kan altså disponere sitt husrom som om det var sitt eget(med visse spesifikke begrensninger som fremleie og dyrehold) - det å ta inn familiemedlemmer, få barn eller ektefelle/samboer eller ha besøk sorterer under normal bruk. Du kan altså ikke uten videre ta inn 8 flyktninger i en 35m2 leilighet, men du kan alltid ta inn samboeren din.

 

En utleier leier ikke ut "husrom for 1 person", utleier leier ut "1 boenhet".

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så om man hater katter, så kan man ikke nekte leier å ha katt?

 

Kommer an på. En gyldig grunn som overgår "ikke husdyr" er psykologiske grunner. Jeg ville dog ikke ha flyttet til en leilighet der det ikke er tillatt med husdyr i utgangspunktet for så å begyne å surre med gyldige grunner for å ha husdyr. Litt respekt får man ha :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett så er bolig solgt i leieperioden og dere har fått ny husvert. Har dere skrevet ny kontrakt med ny utleier eller bare eksisterende kontrakt videreført?

Korrekt, bolig er solgt i leieperioden. 

Så de ble skrevet en ny kontrakt, men den var lik den gamle/forrige.

 

 

Utleier kan ikke nekte deg å etablere samboerskap, og heller ikke øke leien fordi du får samboer.

 

Det utleier har rett til å gjøre er å fastsette ordensregler, inkludert å forby dyrehold, jf husleieloven § 5-2. Denne retten har han selv om det ikke står noe i leieavtalen. Det finnes noen omstendigheter hvor leietaker har rett til å se bort fra et dyreforbud.

Hadde jeg vist dette så hadde jeg flyttet henne inn uten å sagt ifra. :p

Men HVIS jeg hadde gjort dette, da kunne jo huseier allikevel nektet katt/husdyr etter hun hadde flyttet inn?

(Og jeg/vi ville hatt lignende/samme problemstilling som nå, om ikke værre.)

 

Han kan som nevnt ikke øke leia, du hadde ikke engang trengt å spørre ham om hun kan flytte inn. Hvis du fortsatt synes prisen er OK etter økningen kan du jo be ham velge, den høyere leia eller ingen husdyr?

Siden "krikkert" (sitert ovenfor deg her) skrev at huseieren faktisk har lov til å endre på ordensregler ang husdyr, så virker det som om dette er mitt beste/eneste løsning, selv om det er allikevel er dårlige odds for meg. :p

 

 

Det bør være anledning til å øke leien når flere beboere flytter inn og det medfører ulemper for utleier, f.eks hvis bolig er utleid inkludert strøm?

Vi betaler for vår egen strøm. (Egen strømmåler.)

 

 

-------

 

Jeg kan kanskje prøve å si at han ikke har lov til å øke husleien siden flere nevner det i tråden her, og spørre om han vil godta økt husleien og katt.

Problemet med dette er at huseier får en dårligere deal enn det han selv foreslo da jeg spurte.

Han skrev noe alá "Ja, hvis husleien øker med X og ingen husdyr og røyk så er det greit at hun flytter inn."

Nå blir mitt "tilbud" til han at vi godtar økt husleie imot at vi kan ha en katt.

 

Men det virker som om han virkelig vil få innført ordensregel på å ikke ha husdyr her nede.

For etter han svarte meg første gangen (via Facebook chat), at hun kunne flytte inn osv, så spurte jeg om han ville øke husleien litt mere for å "kompansere" for at vi har katt her nede, etter det har han totalt ignorert samtalen og ikke svart meg.

Så det virker ikke som om det er pengene det står på.

(Og deretter laget jeg denne tråden på forumet her for å se hva jeg kan, eller ikke kan gjøre.)

 

 

Lenke til kommentar

Kan huseier virkelig innføre nye husregler når det passer han? Dersom kontrakten ikke nevner husdyr, og han har rett til å la samboer flytte inn, og samboer allerede har katt må det jo være en stor ulempe å omplassere/skilles fra sitt kjæledyr.

Da jeg leide med katt, tilbydde jeg meg å sette inn litt ekstra depositum for å evt. dekke om det skulle oppstå skader pga dyret.

 



Anonymous poster hash: b9e1a...0e6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...