Gå til innhold

Diskusjon om/rundt trafikkskilt og veimerking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste er å vite den innbyrdes rangeringen mellom de ulike anvisningene (skilt og veimerking er anvisninger):
 

Trafikkreglene § 3.Anvisninger

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

 

Er trafikken dirigert av politi eller tilsvarende, så opphever dette altså både trafikklys, skilting, veimerking og alminnelige trafikkregler. Hvis et kryss er lysregulert, så kan man se bort fra skilt og trafikkregler. Fungerer ikke trafikklysene så tar skiltingen og veimerkingen over. Og er det ingen anvisninger tilgjengelig eller i drift, da gjelder trafikkreglene.

 

Skilt er viktigere enn veimerking i vinterlandet Norge, da det ofte er umulig å se veimerkingen under is og snø flere måneder i året. Oppmerkede sykkelfelt regnes f.eks ikke som sykkelfelt hvis de ikke også er skiltet. Er sykkelfeltet skiltet er det forbudt område for motorkjøretøy, de kan verken bruke det for parkering, raske stopp eller forbikjøring. Men mangler skiltingen er det fritt fram for å parkere i "sykkelfeltet", hvis veien ikke er skiltet med parkering forbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis et kryss er lysregulert, så kan man se bort fra skilt og trafikkregler

 

 

/Facepalm

 

 

Du kommer fra en sidevei og krysset med forkjørsveien du skal inn på er lysregulert. Hva gjør du da? Overholder vikeplikten og venter tålmodig til det blir ei luke i trafikken som du kan smette ut i, enten det er rødt eller grønt? Eller følger du lyssignalene, også selv om hovedveien er tom for trafikk?

Lenke til kommentar

Oppmerkede sykkelfelt regnes f.eks ikke som sykkelfelt hvis de ikke også er skiltet. Er sykkelfeltet skiltet er det forbudt område for motorkjøretøy, de kan verken bruke det for parkering, raske stopp eller forbikjøring. Men mangler skiltingen er det fritt fram for å parkere i "sykkelfeltet", hvis veien ikke er skiltet med parkering forbudt.

 

Dette synes jeg ikke gir mening. Fravær av skilt overstyrer ikke veimerking, på samme måte som fravær av politimann ikke overstyrer skilt

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

 

Hvis et kryss er lysregulert, så kan man se bort fra skilt og trafikkregler

 

 

/Facepalm

 

 

Du kommer fra en sidevei og krysset med forkjørsveien du skal inn på er lysregulert. Hva gjør du da? Overholder vikeplikten og venter tålmodig til det blir ei luke i trafikken som du kan smette ut i, enten det er rødt eller grønt? Eller følger du lyssignalene, også selv om hovedveien er tom for trafikk?

 

Kommer det en bil i mot så har du vikeplikt, selv om det er grønt

Du har også vikeplikt for "blålys"

Lenke til kommentar

Det som er litt interessant er kven som eigentleg har myndigheit til å dirigere trafikk.

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

Politiet og vegvesenet er åpenbare, men kva med private trafikkdirigeringsselskap, ferjemannskap, brannmenn, parkeringsvakter og liknande yrkesgrupper som innimellom dirigerer trafikk? Skal du stoppe og sjekke myndigheitsvedtaket før du følger anvisning?

Kan du i det heile tatt feks krysse ei sperrelinje dersom trafikken blir dirigert av ein person som ikkje dokumentert sin kompetanse og myndigheit på området? Eller ryker lappen dersom du lar deg lure av ein person utan rette myndigheita?

Lenke til kommentar

 

Her snakker vi om skilt og veimerking, hvis man er usiker på det. :wee: :wee: Vikig å vite hva det betyr. :wee: De som kommer med useriøse skilt, vil bli rappotert og fjernet.

Hvilket er du usikker på. Tok lappen i 84 B og A i 89

 

Jeg sliter som oftest med å huske vei merking (midtstripen) og noen forkjørsskilt. :hm:  De jeg ikke husker hva betydde igjen er:

206_0.jpg    Alle i samme type som den.

sf-20051007-1219-138-2-01.gif?timestamp=

 

Afstandsm%C3%A6rker-h%C3%B8jre-side.gif

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

 

Oppmerkede sykkelfelt regnes f.eks ikke som sykkelfelt hvis de ikke også er skiltet. Er sykkelfeltet skiltet er det forbudt område for motorkjøretøy, de kan verken bruke det for parkering, raske stopp eller forbikjøring. Men mangler skiltingen er det fritt fram for å parkere i "sykkelfeltet", hvis veien ikke er skiltet med parkering forbudt.

 

Dette synes jeg ikke gir mening. Fravær av skilt overstyrer ikke veimerking, på samme måte som fravær av politimann ikke overstyrer skilt

 

 

Det fremkommer av definisjonen på sykkelfelt, trafikkreglenes §1.g)

Sykkelfelt: Kjørefelt som ved offentlig trafikkskilt og oppmerking er bestemt for syklende.

Sykkelfeltet er altså ikke et fullverdig sykkelfelt uten skiltingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr denne veimerkingen?

15c0f9d5c5.jpg

Slik jeg har forstått denne merkingen med lang midtstripe og en paralell kortere stripe vil indikere en potensiell forbikjøringstrekning for trafikk som har den korte stripen på sin side. Men det er selvfølgelig kun et hjelpemiddel, det er sjåføren selv som må vurdere om det er trygt.

Hvordan skal man tolke denne oppmerkingen, kan man starte en forbikjøring så lenge man er på denne oppmerkingen...eller bør forbikjøringen være unnagjort innen oppmerkingen slutter?

Lenke til kommentar

Den siden av gulstripa som er inn mot ens normale kjørefelt angir faregraden i denne retningen.

• Heltrukken linje betyr forbikjøring forbudt.

• Lange striper med korte mellomrom betyr betydelig risiko.

• Korte striper med lange mellomrom betyr liten risiko (selvsagt forutsett at det ikke er trafikk i mot).

 

Og hvis det ikke er noen gul midtlinje og kantlinjene er stiplede, så betyr dette at veien er smalere enn 6 meter (eller noe sånt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt interessant er kven som eigentleg har myndigheit til å dirigere trafikk.

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

Politiet og vegvesenet er åpenbare, men kva med private trafikkdirigeringsselskap, ferjemannskap, brannmenn, parkeringsvakter og liknande yrkesgrupper som innimellom dirigerer trafikk? Skal du stoppe og sjekke myndigheitsvedtaket før du følger anvisning?

Kan du i det heile tatt feks krysse ei sperrelinje dersom trafikken blir dirigert av ein person som ikkje dokumentert sin kompetanse og myndigheit på området? Eller ryker lappen dersom du lar deg lure av ein person utan rette myndigheita?

 

 

Det er verdt å merke seg at det er krav om standardisert vest og spak for alle som dirigerer trafikk. Det er også strenge krav til skilting ved manuell dirigering ved veiarbeid, så jeg ville ikke bekymret meg for mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...