Gå til innhold

JBOD eller software RAID til Windows 2016 filserver?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på ASUS Z10PA-D8, 2xSocket-2011-3 som hovedkort i en server. Skal ha Windows Hyper-V Core 2016 i bunn og diverse servere som virtualiseres på denne. En av disse serverne skal ha rolle som filserver med diverse harddisker. Jeg har gått litt bort fra tanken om å ha et dedikert RAID-kort på maskinen og heller gå for et software-basert RAID-oppsett i Windows 2016 server. Jeg kan tenke meg noe ala RAID 6. Hva slags RAID-oppsett anbefaler dere (hardware, software, JBOD)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo fleire iops det underliggande lagringssystemet har, jo mindre nytte har hardware raid. Siden du trolig skal bruke vanlege snurreharddisker så vil hardware raid framleis gi betydelig betre ytelse da alle parityberegninger blir gjort på raidkontrolleren uten å måtte flushe og lese fra disk for kvar blokk. Software raid er uansett mest økonomisk og dei fleste trenger ikkje den ekstra ytelsen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på ASUS Z10PA-D8, 2xSocket-2011-3 som hovedkort i en server. Skal ha Windows Hyper-V Core 2016 i bunn og diverse servere som virtualiseres på denne. En av disse serverne skal ha rolle som filserver med diverse harddisker. Jeg har gått litt bort fra tanken om å ha et dedikert RAID-kort på maskinen og heller gå for et software-basert RAID-oppsett i Windows 2016 server. Jeg kan tenke meg noe ala RAID 6. Hva slags RAID-oppsett anbefaler dere (hardware, software, JBOD)?

Stablebit drivepool

Lenke til kommentar

Lagring er zfs her hos meg, prøver å utnytte både de interne og 2 lsi-controllere.

Består av 2,3 og 4TB disker og noen 1TB av 2.5" for å bruke all ledige sata kontakter.

 

Når jeg bygger da server nr 2 vil jeg nok gå for western digital gold disker og kjøpe inn etter hvert som de blir fulle.

Rack har ikke backplanes og har også mindre bays så ingen ekstra sata kontrollere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...