Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heve husleiekontrakt pga ulovlig boenhet?


Anaio

Anbefalte innlegg

Har standard leiekontrakt og har bodd her i litt over ett år.

 

I forbindelse med at huseieren tok med seg halve Tyrkia og gravde ut hele hagen halvannen meter i dybde, var jeg inne og sjekket om han hadde søkt om å lage gjørmehull der jeg tidligere hadde hage. Det har han ikke, og jeg fant at boenheten i seg selv er ulovlig. Han søkte og fikk avslag før jeg flyttet inn, blant annet fordi han har endret bærestruktur, ikke har sjekket for radon (og han selv har måtte radonutbedre egen boenhet i huset), leiligheten ikke tilfredsstiller krav til brannvern samt en del andre ikke så viktige ting. Huseier sa ved kontraktsinngåelse at leiligheten var godkjent. I forbindelse med disse funnene fant jeg også ut at han har fått tyrkerbrushan til å bekrefte for eltilsynet at han har utbedret en jordingsfeil som ikke er reellt utbedret - samt at han heller ikke betaler skatt av utleieinntektene, noe han nå skal gjøre i og med at han leier ut et større areal enn han selv bor på. Videre har han koblet seg på det elektriske anlegget mitt og jeg finansierer tydeligvis også hans kjeller. Altså ingen drømmehuseier...

 

Har nå funnet ny bolig og ønsker å komme meg ut av dette gjørmehølet raskest mulig. Kan jeg kreve heving? Har allerede betalt husleie for neste måned, men ønsker ikke å betale for videre oppsigelsestid. Fant ut dette for to uker siden, så det er ikke sånn at jeg har hverken visst eller godkjent disse tingene.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikkje ein åpenbart god sak. Feilaktige og uriktige opplysningar om boligen, vil være eit moment i din favør. Men dersom du var på visning eller fikk tilbud om visning så er det ikkje nødvendigvis alt som du kan gjere gjeldande, alt etter om det er ting som du måtte eller burde ha oppdaga på visning.

 

Eit anna argumentet er kanskje at du ikkje lenger har tilgang på hage, men det er typisk ein mangel som gir deg rett på avslag i husleiga, ikkje nødvendigvis heving.

 

Ditt sterkaste kort er å varsle/tipse bygningsavdelinga i kommunen, brannvesenet, eller el-tilsynet. Om dei utfører tilsyn, og nedlegger bruksforbud. Då vil ikkje utleiger lenger kunne stille boligen til din disposisjon, noke som igjen er mislighold som gir deg anledning til å heve avtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...