Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

rettslære 2 eksamen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan fraktfører bli erstatningspliktig, dersom varen feks. blir ødelagt pga. dårlig sikring under transport? Altså kan risikoen være hos fraktfører?

 

Dette vil altså være et spørsmål i private kjøp og reguleres i kjøpsloven. Tingen er levert i det selger har overgitt den (varen) til fraktfører, så da er det kjøpers ansvar å kreve evt. erstatning fra fraktfører, jf. §§ 13 (1) og 7 (2). 

Lenke til kommentar

 

Kan fraktfører bli erstatningspliktig, dersom varen feks. blir ødelagt pga. dårlig sikring under transport? Altså kan risikoen være hos fraktfører?

 

Dette vil altså være et spørsmål i private kjøp og reguleres i kjøpsloven. Tingen er levert i det selger har overgitt den (varen) til fraktfører, så da er det kjøpers ansvar å kreve evt. erstatning fra fraktfører, jf. §§ 13 (1) og 7 (2). 

 

Okei, takk :)

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg har forstått det helt feil får vi på årets eksamen en eller to oppgaver. På den ene oppgaven skal man finne tilsammen fire eller fem tvister. Antakeligvis vil de fleste av oss kun klare å finne fire, den siste er visstnok vanskelig å finne. I den store oppgava vil vi også måtte ta i bruk flere lover. 

Dette er informasjon jeg har fått fra en av de som har laget årets eksamen, men skal ikke si det for sikkert.

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg har forstått det helt feil får vi på årets eksamen en eller to oppgaver. På den ene oppgaven skal man finne tilsammen fire eller fem tvister.

Antakeligvis vil de fleste av oss kun klare å finne fire, den siste er visstnok vanskelig å finne. I den store oppgava vil vi også måtte ta i bruk flere lover.

Dette er informasjon jeg har fått fra en av de som har laget årets eksamen, men skal ikke si det for sikkert.

Fire eller fem tvister? Slik jeg forsto det var det kun spørsmål om heving av kjøpet, og erstatningsansvar som ble reist. Noen andre som har kommet frem til noe annet?
Lenke til kommentar

 

Hvis ikke jeg har forstått det helt feil får vi på årets eksamen en eller to oppgaver. På den ene oppgaven skal man finne tilsammen fire eller fem tvister.

Antakeligvis vil de fleste av oss kun klare å finne fire, den siste er visstnok vanskelig å finne. I den store oppgava vil vi også måtte ta i bruk flere lover.

Dette er informasjon jeg har fått fra en av de som har laget årets eksamen, men skal ikke si det for sikkert.

Fire eller fem tvister? Slik jeg forsto det var det kun spørsmål om heving av kjøpet, og erstatningsansvar som ble reist. Noen andre som har kommet frem til noe annet?

 

 

Og hvem som hadde risikoen for tapet 

Endret av andrea988
Lenke til kommentar

 

 

Hvis ikke jeg har forstått det helt feil får vi på årets eksamen en eller to oppgaver. På den ene oppgaven skal man finne tilsammen fire eller fem tvister.

Antakeligvis vil de fleste av oss kun klare å finne fire, den siste er visstnok vanskelig å finne. I den store oppgava vil vi også måtte ta i bruk flere lover.

Dette er informasjon jeg har fått fra en av de som har laget årets eksamen, men skal ikke si det for sikkert.

Fire eller fem tvister? Slik jeg forsto det var det kun spørsmål om heving av kjøpet, og erstatningsansvar som ble reist. Noen andre som har kommet frem til noe annet?

Og hvem som hadde risikoen for tapet

Drøftet det også, men plasserte det under spørsmålet om heving.
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan fullmakt skrev dere at det var i oppgave 2?

Jeg kom frem til frasagnsfullmakt jf paragraf 13 om særskilt erklæring

Det kom jeg også frem til! Men hvordan var det med han sønnen? Fikk han også frasagnsfullmakt til å selge?
Ja, blir vel det samme som for dattra. Nevnte dette bare kort, da jeg ikke følte det var veldig sentralt for løsningen av oppgaven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...