Gå til innhold

Noen kommentarer til stillegående ryzen 5 build?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i en prosess der jeg prøver å sette sammen en stillegående ryzen 5 build og håper gjerne at noen med mer peiling enn meg kan si om jeg er på riktig vei og ev. komme med noen pekere:)

 

Jeg spiller ikke veldig mye, men vil gjerne ha mulighet til å spille noen nye spill, ellers vil maskinen brukes en del til fotoredigering etc. Har 1080 skjerm med 60Hz pr. nå. Når jeg skriver "stillegående" så er det ikke snakk om en passiv-build av noe slag, men at den er rimelig stille når den ikke er under last og heller ikke bråker for mye under last.

 

Jeg har ikke eid en PC siden windows 98, men føler jeg har en viss greie på komponenter etc., men kan lite når det kommer til de små detaljene, overclocking og hovedkort/ram-kompatibilitet på AM4 plattformen. Jeg har i dag en windows-PC som ble donert til meg, denne er på AM3 plattformen, og det eneste som er verdt å ta med videre er nok windows-lisensen og en ny SSD-disk jeg har kjøpt til den.

 

Kjøper gjerne litt rimeligere komponenter, men er villig til å betale litt mer dersom det gir en grei ytelsesboost eller at det gjør maskinen mer stillegående.

 

Det jeg har sett for meg til nå:

 

Kabinett: Fractal define C - Har ikke bruk for DVD-drives, eller en haug med harddisker og synes en mer kompakt formfaktor er bra. Har sett en støy/temp-sammenligning mellom denne og Define S, hvor C stort sett kommer like bra ut til tross for 2x120mm vifter kontra 140mm,

 

Prosessor: Ryzen 5 1600 - Denne virker å være et godt kompromiss mellom ytelse og pris og kommer med en kjøler som etter det jeg leser skal fungere bra dersom en ikke overclocker og nok vil fungere for meg i alle fall i starten.

 

Skjermkort: Palit GTX 1070 GameRock - Forstår at dette skal være et av de mer stillegående 1070-kortene, og fikk bestilt et i går på tilbud på proshop (kan ev. avbestilles om det lanseres noe veldig spennende fra AMD på computex).

 

PSU: Corsair rm750x - Denne serien fra Corsair ser jeg får gode tilbakemeldinger også på støy, og kjører passivt opp til en viss load/temp. Prisforskjellen fra 550w til 750w er såpass liten at det gjerne er like greit å kjøpe 750w? Forstår det kan bli litt trangt i Define C om en skal ha snurredisker, men Fractal sier det skal gå greit opptil 175mm (rm750x er 160mm). Et alternativ kan være EVGA Supernova 650/750w som er litt kortere (150mm). 

 

Så til de vanskelige tingene - Hovedkort og RAM.

 

Her stopper det litt opp for meg. Jeg tenker i utgangspunktet ikke å overclocke, men skal heller ikke utelukke det i fremtiden. Har ingen planer om å kjøre SLI. Tenker da at et B350-kort i utgangspunktet holder for meg. Siden jeg ønsker en litt stille build og det ikke er viftekontroller på Define C så må en gjerne ha et hovedkort med grei viftekontroll? Er det noe mer jeg bør tenke på? Konkrete forslag?

 

Når det kommer til RAM avhenger det kanskje litt av hvilket hovedkort en har, men ser mange anbefaler G.Skill Flare X 3200, men synes disse kanskje koster litt mye. Er det noe å spare her eller bør en bare betale det ekstra for G.Skill?

 

Så helt til slutt. Vil dette fungere greit rett ut av boksen uten noen form for overclocking? Vil jeg få en grei ytelse, 3200 hastighet på ramen etc.? Vil maskinen stort sett være stillegående?

 

Dette ble en litt lengre post enn jeg tenkte:)

 

På forhånd takk for hjelp!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar Rusher

 

Kan jeg spørre hvilket hovedkort og hvilken RAM du har gått for? Tenker vel også at B350 holder, og at det kan være smart å heller kjøpe raskere RAM.

 

Spoki0: Er det jeg også har hørt, at rask RAM er spesielt viktig med Ryzen. Akkurat hva det vil ha å si i praksis er jeg dog mer usikker på.

 

Ellers ser jeg også at jeg har bommet litt med strømforsyningen, rm750x er litt større enn rm650x (160mm), så tror det blir den jeg går for.

 

Takk for innspill så langt, har lagt inn bestilling på case og psu også nå, så da er det prosessor, HK og ram som gjenstår (det jeg synes er vanskeligst å forstå seg på :-P )

Lenke til kommentar

Takk for svar Rusher

 

Kan jeg spørre hvilket hovedkort og hvilken RAM du har gått for? Tenker vel også at B350 holder, og at det kan være smart å heller kjøpe raskere RAM.

 

Spoki0: Er det jeg også har hørt, at rask RAM er spesielt viktig med Ryzen. Akkurat hva det vil ha å si i praksis er jeg dog mer usikker på.

 

Ellers ser jeg også at jeg har bommet litt med strømforsyningen, rm750x er litt større enn rm650x (160mm), så tror det blir den jeg går for.

 

Takk for innspill så langt, har lagt inn bestilling på case og psu også nå, så da er det prosessor, HK og ram som gjenstår (det jeg synes er vanskeligst å forstå seg på :-P )

Jeg bruker Asus Prime B350 plus hovedkort, sammens med Crucial Ballistix sport 2400mhz ram. Ikke hatt noen problemer overhodet. :) 

Lenke til kommentar

Veldig mye tekst i posten, vil tørre å påstå att en såpass billig prosessor med ett såpass heftig skjermkort blir feil mtp bruket ditt. Du har en 1080p @ 60Hz skjerm, noe som er bottleneck for skjermkortet. Muligens prosessoren blir en bottleneck for fotoredigeringen.

Tullprat.

Lenke til kommentar

 

Veldig mye tekst i posten, vil tørre å påstå att en såpass billig prosessor med ett såpass heftig skjermkort blir feil mtp bruket ditt. Du har en 1080p @ 60Hz skjerm, noe som er bottleneck for skjermkortet. Muligens prosessoren blir en bottleneck for fotoredigeringen.

Tullprat.

 

Jeg bruker 750ti til min 1080p 60Hz Dell skjerm for bilderedigering, går fint for min del da det meste legger seg på CPU og ikke GPU. Så 1070 ser ut som overkill i mine øyne.

 

Mtp høye hastigheter så er det mest bang for the buck om du går for noe rundt 3000MHz, se LTT sin film om ram hastigheter. Merke har relativt lite å si. Mtp viftekontroll så har du en helt grei viftekontroll med dem fleste hovedkort i bios, så lenge du har nok viftetilkoblinger så burde det gå fint

Endret av Noxz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for ytterligere innspill!

 

Noxz og LMH1:

 

Vanskelig å formuelre seg kort av og til :) Kan jo forklare litt rundt skjermkort/prosessor-valg. Jeg er egentlig ikke redd for at prosessoren skal være for dårlig til fotoredigering, maskinen jeg har brukt før er en i7 mac mini (2012) med fire kjerner på 2,3Ghz 16GB ram SSD og Intel HD graphics. Den hadde ingen som helst problemer med CaptureOne, Affinity photo eller 16mpx RAW-filer fra kameraet mitt. Spilling var den derimot forferdelig dårlig på :)

 

Skjermkortet er nok gjerne overkill til min bruk, men det betyr vel gjerne bare litt mer fps nå og kanskje greit med fps om jeg kjøper en bedre skjerm etter hvert. Så også litt på RX580 til rundt 3000kr, men når jeg fant 1070 på tilbud til 3800kr synes jeg dette var grei oppgradering for ikke alt for mange kronene ekstra. Kanskje det også vil ta litt lengre tid før en 1070 er moden for utbytting?

 

Så RAM-videoen fra LTT, og det var litt godt å bli dratt tilbake til landjorda igjen. Når en ikke har greie på ting så havner en fort utpå heavy OC-forumer hvor RAM-hastighet virker å ha alt å si. Jeg var bare av det inntrykk at det ville være spesielt dumt å kjøpe for treg ram på Ryzen.

 

Da gjelder det bare å finne et hovedkort og noe RAM med hastighet på rundt 3000mhz.

 

Takker for alle innspill så langt!

Endret av jooostein
Lenke til kommentar

Har et lite oppfølgingsspørsmål her:

 

Fant noe ram på tilbud Corsair Vengeance LPX 16GB 3200. Når jeg går inn på RAM-kompatibilitetes-oversiktene for de forskjellige hovedkortene så finner jeg ikke akkurat de brikkene (CMK16GX4M2B3200C16R). Kan dette bli et problem?

Lenke til kommentar

Har nylig satt opp en pc med Corsair CMK16GX4M2B3200C16R ram @ 2933 Mhz hastighet.

 

Hovedkortet er et Asus Prime B350-Plus med bios 515. Senere bioser er no go med hensyn til 2933 mhz. Forøvrig: Ryzen 7 1700 @ 3.9 Mhz (stock kjøling).

 

Dette var fort gjort. Mulig man kan få både ram og cpu på høyere frekvenser, men jeg gadd/gidder ikke fikle med det.

Lenke til kommentar

Takker igjen for input alle sammen. Nå har jeg akkurat forsøkt å koble opp systemet, men noe er galt.

 

Jeg endte opp med:

 

Asus Prime B350 plus hovedkort

Palit GTX 1070 Gamerock skjermkort

Corsair Vengance LPX 16GB 3200hz ram

Corsair rm650x psu

Ryzen 7 1700 CPU

 

Det som skjer er at jeg starter opp systemet, men skjermen er sort hele veien. Skjermen, en eldre Apple Cinema Display, gir en feilmelding i form av 3 korte blink som betyr "The display is detecting wrong video format or an unsupported resolution."

 

Jeg har koblet til både HDMI og DVI, samme resultat. Jeg forsøkte å sette i et annet skjermkort, fortsatt samme resultat. Er det noen som kan ha en ide om hva som kan være galt? Ev. noen måter å gå videre med problemløsing?

 

Vifter starter, leds på hovedkort lyser og led på gtx1070 lyser, så det meste ser vel greit ut sånn sett.

 

På forhånd takk

 

Hilsen fra selvbyggernybegynner :)

 

Edit:

 

Feilsøkte litt mer, fikk koblet den nye maskinen til en gammel tv og da funket den, så det ser ut som om det er skjermen som er problemet. Gjør nå en clean install av windows og får alt oppdatert (via tv).

 

For å teste dro jeg også ut strømmen fra skjermen som ikke virket og koblet den opp igjen til mitt gamle oppsett (gammel athlon og gtx 570 eller noe). Da fungerte den igjen. Så skal prøve skjermen igjen etter jeg har oppdatert den nye maskinen og ev. endret noen skjerminstillinger. Tips til hva som kan være problemet tas i mot med takk :)

Endret av jooostein
Lenke til kommentar

Hadde ikke spart penger på cpu, tror Ryzen 7 1700 vil lønne seg i fremtiden.

Særlig når spill\programmer trenger flere tråder.

Jeg vurderer ryzen 7 1700 mot en coffee lake i aug/september. Er ikke interessert i å betale mye mer enn dette for en prosessor. Hvordan yter ryzen 7 i spill sånn egentlig? Jeg har en 165hz skjerm som jeg gjerne vil utnytte på 1440p.

 

Hvis jeg går for ryzen 1700 blir det dette hovedkortet: Men har hørt at det kan være vanskelig å overklokke dette mtp at man ikke bare kan gå rett inn og stille volt osv?

asus rog strix b350 - f gaming. Endret av clarke133
Lenke til kommentar

 

Hadde ikke spart penger på cpu, tror Ryzen 7 1700 vil lønne seg i fremtiden.

Særlig når spill\programmer trenger flere tråder.

Jeg vurderer ryzen 7 1700 mot en coffee lake i aug/september. Er ikke interessert i å betale mye mer enn dette for en prosessor. Hvordan yter ryzen 7 i spill sånn egentlig? Jeg har en 165hz skjerm som jeg gjerne vil utnytte på 1440p.

 

Hvis jeg går for ryzen 1700 blir det dette hovedkortet: Men har hørt at det kan være vanskelig å overklokke dette mtp at man ikke bare kan gå rett inn og stille volt osv?

asus rog strix b350 - f gaming.

 

LMH1 er den siste personen i verden du burde spørre om råd....

 

R7 1700 med B350 hovedkort er det som folk flest gir "mest bang for the buck".

 

Ang. overklokking: 

Lenke til kommentar

LMH1 er den siste personen i verden du burde spørre om råd....

R7 1700 med B350 hovedkort er det som folk flest gir "mest bang for the buck".

Ang. overklokking: 

Snakk for deg selv, med X370 støttes SLI og du kan få full ytelse på m.2 slot PCI-E.

Ergo er du opptatt av ytelse er B350 neppe sikkert valg.

Uansett er det usikkert hvor stabilt B350 er over tid mot X370.

Ville ikke spart en tusenlapp hvis stabilitet er viktig. Nå er vel B350 neppe beregnet på overklokking slik x370 er.

Selv størst sansynlig cpu vil være størst begrensing kan hovedkort ha litt å si på bluescreen og frysninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Snakk for deg selv, med X370 støttes SLI og du kan få full ytelse på m.2 slot PCI-E.

Ergo er du opptatt av ytelse er B350 neppe sikkert valg.

Uansett er det usikkert hvor stabilt B350 er over tid mot X370.

Ville ikke spart en tusenlapp hvis stabilitet er viktig. Nå er vel B350 neppe beregnet på overklokking slik x370 er.

Selv størst sansynlig cpu vil være størst begrensing kan hovedkort ha litt å si på bluescreen og frysninger.

 

Du understreket nettopp poenget mitt...  :lol:

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

 

Dette er nærmeste beviset man kommer i dag.

I følge den virker på overklokking kommer like langt.

Men X370 er raskere å starte programmer som er merkbart.

Ellers er det lite forskjell.

Men dog er vel det kanskje kun testet noe timer.

Syns du virkelig det er rart å tenke at B350 muligens ikke har like gode capacitor som x370?

Muligens det kan være det samme på northbridge.

Er kun sorthbridge som har flere lans mot cpu.

 

Nå har man ikke testet ytelse mot usb eller god load test mot nettverkkort når cpuen er overklokket.

Ikke det jeg anbefale å ha cpuen på 1.4 volt og rundt 4.1 ghz som antakelig ikke mange Ryzen 7 1700 vil klare lenge over tid.

Men man burde vel testet det mere grundig før man kan si noe 100% sikkert.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...