Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er forskjellen mellom å analysere sammensatte tekster og retorisk analyse. Ser at det er mye som er likt der..?

 

http://www3.lokus.no/content?marketplaceId=1000&contentItemId=149412064&languageId=1&didLogin=true

 

Ved analyse av sammensatt tekst skal du analysere en sammensatt tekst; HVA er en sammensatt tekst? Se linken over eller google. Ved retorisk analyse skal du se på hvordan retorikken brukes; hva er formålet med teksten?  hva vil forfatteren med teksten? budskap? Se på appellformene/argumentasjonen - ved sammensatt tekst kan det også være andre virkemidler man skal se på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lurer på hva som er forskjellen mellom å analysere sammensatte tekster og retorisk analyse. Ser at det er mye som er likt der..?

 

http://www3.lokus.no/content?marketplaceId=1000&contentItemId=149412064&languageId=1&didLogin=true

 

Ved analyse av sammensatt tekst skal du analysere en sammensatt tekst; HVA er en sammensatt tekst? Se linken over eller google. Ved retorisk analyse skal du se på hvordan retorikken brukes; hva er formålet med teksten?  hva vil forfatteren med teksten? budskap? Se på appellformene/argumentasjonen - ved sammensatt tekst kan det også være andre virkemidler man skal se på.

 

takk for svar!

Lenke til kommentar

 

 

Lurer på hva som er forskjellen mellom å analysere sammensatte tekster og retorisk analyse. Ser at det er mye som er likt der..?

 

http://www3.lokus.no/content?marketplaceId=1000&contentItemId=149412064&languageId=1&didLogin=true

 

Ved analyse av sammensatt tekst skal du analysere en sammensatt tekst; HVA er en sammensatt tekst? Se linken over eller google. Ved retorisk analyse skal du se på hvordan retorikken brukes; hva er formålet med teksten?  hva vil forfatteren med teksten? budskap? Se på appellformene/argumentasjonen - ved sammensatt tekst kan det også være andre virkemidler man skal se på.

 

takk for svar!

 

 

Nettopp det Stravisnky skrev. I sammensatte tekster får du også som regel et bilde (som kan være hva som helst, stillingsannonse som året før, reklame og kampanje som året før i sidemål osv) og der må du analysere/tolke både bilde og teksten og hvordan det spiller sammen osv. 

 

Din oppgave når du skal lage, eller tolke, en sammensatt tekst, blir å spørre:

– Hva er den sammensatte teksten satt sammen av?

– Hvilken jobb gjør hver enkelt del?

– Hvor godt jobber de ulike delene sammen? Utgjør de en harmonisk helhet, eller står de i veien for hverandre?

https://kdybvik.wordpress.com/2012/05/28/sammensatte-tekster-ogsa-kalt-multimodale-tekster/

Lenke til kommentar

Angående retorisk analyse:

Min norsk lærer har sagt at selv om flere kandidater velger retorisk analyse fremfor noe annet, så er det gjerne denne sjangeren sensorer i større grad blir "fornøyd" med. Dette skyldes at, i min norsk lærers øyne, når en elev analyserer bra, så er det gøy å lese, men dersom du sliter med dine analytiske evner, vil dette selvfølgelig bli en utfordring. 

Norsk læreren min sa til  klassen at dersom vi velger retorisk analyse, bli flink til å skrive kreative innledninger (noe jeg mener jeg er veldig flink til), og at vi bør alltid ha minst 2 virkemidler i både innledning og avslutning, der sirkel komposisjon bør være en av dem. Dette gjør at du ikke bare skiller deg ut, men får også vist kompetanse på en annen måte, enn bare gjennom analyse.

Hvordan skriver man en kreativ innledning, og hva vil det si? hva skal være med i en kreativ innledning? Og skal man skrive kreativ innledning på kun retorisk analyse eller på alle?

Lenke til kommentar

 

Angående retorisk analyse:

Min norsk lærer har sagt at selv om flere kandidater velger retorisk analyse fremfor noe annet, så er det gjerne denne sjangeren sensorer i større grad blir "fornøyd" med. Dette skyldes at, i min norsk lærers øyne, når en elev analyserer bra, så er det gøy å lese, men dersom du sliter med dine analytiske evner, vil dette selvfølgelig bli en utfordring. 

Norsk læreren min sa til  klassen at dersom vi velger retorisk analyse, bli flink til å skrive kreative innledninger (noe jeg mener jeg er veldig flink til), og at vi bør alltid ha minst 2 virkemidler i både innledning og avslutning, der sirkel komposisjon bør være en av dem. Dette gjør at du ikke bare skiller deg ut, men får også vist kompetanse på en annen måte, enn bare gjennom analyse.

Hvordan skriver man en kreativ innledning, og hva vil det si? hva skal være med i en kreativ innledning? Og skal man skrive kreativ innledning på kun retorisk analyse eller på alle?

 

Kreative innledninger har ikke noe fasitsvar. Jeg kan legge ut en av mine kreative innledninger som jeg skrev på tentamen:

 

Tenk deg godt om nå før du leser videre. Nei, jeg mener det, tenk deg skikkelig godt om. Det skal knake og dirre og klø i det hodet ditt. Når var sist gang du undersøkte maten du kjøpte i butikken? Å se på baksiden av Toro-pakken for å finne ut hvordan du forbereder maten din teller ikke. Å hente pizzaesken ut av søpla fordi du glemte å sjekke hvor lenge den skulle stå i ovnen teller heller ikke. Det jeg mener er: når var sist gang du så på innholdsfortegnelsen for å få vite en av følgende: næringsinnhold, produksjonssted, ingredienser, E – stoffer, vekstforhold eller tilsetningsstoffer. Husker du det? Nei, tenkte meg det, fordi maten er jo plettfri; vi lever i Norge liksom. Det er jo den rene utopi; velferdsstaten Norge tar vare på oss alle, og sørger for at maten vi jafser i oss er av den ypperste kvalitet. Det er nettopp denne naiviteten og ansvarsfraskrivelsen Siri Helle skriver om i «Kunsten å handle rett» til NRK i 2015. 

 

Kreative innledninger kan du ha på alle slags sjanger, bare det passer. Det er ikke lett å skrive slike innledninger, for det krever både fantasi og formuleringsevne, i tillegg god kunnskap angående bruk av virkemidler. Jeg vil IKKE anbefale deg å prøve deg på en kreativ innledning dersom du aldri har gjort dette før, eller har veldig liten erfaring når det kommer til dette. Jeg kan legge ut noen retningslinjer for hvordan man bør tenke når man skal skrive kreative innledninger dersom det er ønsket.

Lenke til kommentar

Hadde dere med appellformer på kortsvarsoppgaven? Jeg hadde ikke det, men ble usikker på om det regnes som språklige virkemidler eller ikke. Jeg slida patos inn på slutten kjapt, rett før jeg skulle levere 

Et problem ved å bruke apellformer er at du kan ikke bare skrive om den ene, og så bare utelate den andre. Du MÅ skrive om etos, patos og logos, dersom du skal få "riktig".

Lenke til kommentar

Lurer også på hvordan det gikk for dere andre som hadde sidemålseksamen idag. Hva synes dere om oppgavene? Jeg synes at kortsvaret var litt vrient.

hva var temaet dere fikk på kortsvarsoppgave?

og på langsvaret?

 

 

- glem det! fikk svaret på det allerede rett etter jeg hadde publisert dette innlegget. Men takk ellers

Endret av PHS-2017
Lenke til kommentar

Kreative innledninger kan du ha på alle slags sjanger, bare det passer. Det er ikke lett å skrive slike innledninger, for det krever både fantasi og formuleringsevne, i tillegg god kunnskap angående bruk av virkemidler. Jeg vil IKKE anbefale deg å prøve deg på en kreativ innledning dersom du aldri har gjort dette før, eller har veldig liten erfaring når det kommer til dette. Jeg kan legge ut noen retningslinjer for hvordan man bør tenke når man skal skrive kreative innledninger dersom det er ønsket.

 

Retningslinjer for kreative innledninger er ønsket ja! ^^

Lenke til kommentar

 

Kreative innledninger kan du ha på alle slags sjanger, bare det passer. Det er ikke lett å skrive slike innledninger, for det krever både fantasi og formuleringsevne, i tillegg god kunnskap angående bruk av virkemidler. Jeg vil IKKE anbefale deg å prøve deg på en kreativ innledning dersom du aldri har gjort dette før, eller har veldig liten erfaring når det kommer til dette. Jeg kan legge ut noen retningslinjer for hvordan man bør tenke når man skal skrive kreative innledninger dersom det er ønsket.

 

Retningslinjer for kreative innledninger er ønsket ja! ^^

 

 

Abonnerer! 

Lenke til kommentar

Jeg hadde heldigvis notater fra timer om Moe, så jeg skjønte litt mer enn jeg vanligvis hadde gjort? men da tenkte jeg i utgangspunktet riktig og ikke tok med appellformer, men kan ha ødelagt alt sammen ved å nevne bare patos på slutten ja.. ble plutselig bare så forvirra og usikker sånn ett min før jeg måtte levere og tenkte bedre å bare ta det med i tilfelle det var faktisk var forventa å ta med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...