Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke hatt bokmål/sidemål på fire år, og tok idag nynorsken som privatist... må innrømme jeg ikke rakk å lese så mye på forhånd, da jeg studerer ved siden av og har nok av eksamener der. Jeg skrev om logos, patos og etos i den første oppgaven, og tolker svarene her som at dette ikke kunne være riktig? hva begrunner dere evt. det med?  :ohmy: Hilsen en som er avhengig god karakter for å komme inn på master!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har ikke hatt bokmål/sidemål på fire år, og tok idag nynorsken som privatist... må innrømme jeg ikke rakk å lese så mye på forhånd, da jeg studerer ved siden av og har nok av eksamener der. Jeg skrev om logos, patos og etos i den første oppgaven, og tolker svarene her som at dette ikke kunne være riktig? hva begrunner dere evt. det med?  :ohmy: Hilsen en som er avhengig god karakter for å komme inn på master!

Jeg hater å være den som bringer med dårlige nyheter, men det står i oppgaven at du skal vise til virkemidler. Etos, patos og logos er appellformer, og det er virkemidlene som forsterker appellformene.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har ikke hatt bokmål/sidemål på fire år, og tok idag nynorsken som privatist... må innrømme jeg ikke rakk å lese så mye på forhånd, da jeg studerer ved siden av og har nok av eksamener der. Jeg skrev om logos, patos og etos i den første oppgaven, og tolker svarene her som at dette ikke kunne være riktig? hva begrunner dere evt. det med?  :ohmy: Hilsen en som er avhengig god karakter for å komme inn på master!

Fordi oppgaven spurte etter SPRÅKLIGE virkemidler, ikke retoriske.

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg har ikke hatt bokmål/sidemål på fire år, og tok idag nynorsken som privatist... må innrømme jeg ikke rakk å lese så mye på forhånd, da jeg studerer ved siden av og har nok av eksamener der. Jeg skrev om logos, patos og etos i den første oppgaven, og tolker svarene her som at dette ikke kunne være riktig? hva begrunner dere evt. det med?  :ohmy: Hilsen en som er avhengig god karakter for å komme inn på master!

Fordi oppgaven spurte etter SPRÅKLIGE virkemidler, ikke retoriske.

 

Dette er vel teknisk sett ikke helt riktig. Språklige virkemidler omfatter alle virkemidler, inkludert de retoriske, så retoriske virkemidler er også språklige virkemidler. I tilegg er ikke appellformene virkemidler, men heller noe man appellerer til/forsterker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen lyst til å legge inn sitt eget kortsvar, så kan eventuelt jeg og andre kanskje føle oss litt "tryggere" på vårt eget svar, selv om virkemidlene vi har valgt kanskje vil variere litt?

 

Det vet jeg ikke om jeg tørr nå haha =P 

Lenke til kommentar

Tror dere vi kanskje får om fraværsgrensen? Hadde helt glemt den!

Det kan jo forsåvidt godt hende, men det er ikke så store muligheter for å få vist norskfaglig kompetanse utover selve analysen. I dag kunne vi jo briljere med språkkunnskaper i oppgave 4 på delen hvor vi skulle kommentere synspunkter.

Lenke til kommentar

Noen skrev dette i diskusjonen til norskeksamen 2016: (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1719616)

 

"Om vi skal sammenligne med hvordan det har brukt å vært, tror ikke jeg det kommer noe retorikk på langsvar i hovedmål. Har sett igjennom oppgavesettene fra 2011 og frem til 2015, og retorisk analyse har kommet annenhvert år på våren, og kom dessverre ifjor med kampanjen "barnebrud". Litt synd at retorisk analyse mest sannsynlig ikke vil dukke opp i år, da det er den enkleste sjangeren og mye vanskeligere å bomme på oppgaven, enn andre sjangrer. Kan jo hende at retorisk analyse i år er kortsvaroppgaven. Hvem veit. Kan jo også fort hende at retorisk analyse kommer på langsvar, men ut ifra det mønstre de som lager disse oppgavene kjører, ser det dessverre mørkt ut, for oss som synes det er den beste og letteste sjangeren. " 

 

Da kommer det kanskje en typisk "analyser/sammenlign reklamen(e)" oppgave i morgen... Sikkert i stedet for novelletolkning som man kunne velge i dag  :hmm: 

Lenke til kommentar

 

Jeg vil IKKE anbefale å legge ut noe som helst på Internett FØR sensuren! Dettes skyldes plagiat.

Må si jeg er litt småirritert over måten de ordla seg på i oppgave 4. Har du noen gode "tolkninger" av de litt diffuse oppgavetekstene?

 

Det er vel egentlig grunnlag for å klage når de formulerer seg såpass upresist, med flere tolkningsmuligheter? Det var en oppgavetekst på eksamen for noen år tilbake som lød: "vurder argumentasjonen". Der var sensorene veldig i tvil om hva skulle legges vekt på, og det endte med svært mange dårlige karakterer, og ingen seksere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme her, oppgave 4 virka greiest. glemte å lage tittel da. Man må alltid glemme noe.

jeg syns novelletolkninga virka enklest fordi oppgave 4 skjønner jeg liksom ikke hvordan jeg skal utforme.. brukte du en "artikkel-mal" når du skrev den eller hva slags mal brukte du? :)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil IKKE anbefale å legge ut noe som helst på Internett FØR sensuren! Dettes skyldes plagiat.

Må si jeg er litt småirritert over måten de ordla seg på i oppgave 4. Har du noen gode "tolkninger" av de litt diffuse oppgavetekstene?

 

Hva tenker du på? Dersom du prater om oppgave fire tenkte jeg slik: De ba meg greie ut kort og presist om hovedsynet hennes, og det gikk helt fint. Det er analyse delen jeg er veldig usikker på, men dette var en tekst man kunne analysere uten bruk av de retoriske grunnbegrepene, men også med de retoriske grunnbegrepene.  Allikevel er jeg på din side; det er tåpelig at en oppgaveformulering kan tolkes forskjellig. Hadde skjønt det dersom dette var snakk om universitetseksamen, men det er det jo ikke, og håper virkelig at dette blir tatt hensyn til under sensormøtet! Den siste delen ber de deg kommentere og reflektere over noen av synspunktene hennes. Dette er jo standard formulering, men tatt i betraktning hvordan sensorene valgte å formulere seg i utgangspunkt, kan denne delen også bli vrien.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil IKKE anbefale å legge ut noe som helst på Internett FØR sensuren! Dettes skyldes plagiat.

Må si jeg er litt småirritert over måten de ordla seg på i oppgave 4. Har du noen gode "tolkninger" av de litt diffuse oppgavetekstene?

 

Det er vel egentlig grunnlag for å klage når de formulerer seg såpass upresist, med flere tolkningsmuligheter? Det var en oppgavetekst på eksamen for noen år tilbake som lød: "vurder argumentasjonen". Der var sensorene veldig i tvil om hva skulle legges vekt på, og det endte med svært mange dårlige karakterer, og ingen seksere.

 

Det er helt riktig det du sier. En kandidat skal på ingen måte måtte "straffes" for å ha tolket oppgaveteksten feil. Jeg vil tro at dette tas opp på sensormøtet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen poeng å sitte og tenke på hva slags type oppgave man vil få i morgen. Det beste er rett og slett å forberede seg til alle typer oppgaver, ha med seg en klar og ryddig mal og rett og slett forvente uforventet. Det skal gå bra! 

Jeg selv håper på retorisk analyse eller sammensatt tekst, men jeg er like godt forberedt til å tolke hvis dette skulle komme i morgen. Jeg har alrdi før analysert eller tolket dikt og noveller på heldagsprøver og er litt stresset nå, men bruk heller tid på å lage notater om de forskjellige oppgavetyper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noen poeng å sitte og tenke på hva slags type oppgave man vil få i morgen. Det beste er rett og slett å forberede seg til alle typer oppgaver, ha med seg en klar og ryddig mal og rett og slett forvente uforventet. Det skal gå bra! 

Jeg selv håper på retorisk analyse eller sammensatt tekst, men jeg er like godt forberedt til å tolke hvis dette skulle komme i morgen. Jeg har alrdi før analysert eller tolket dikt og noveller på heldagsprøver og er litt stresset nå, men bruk heller tid på å lage notater om de forskjellige oppgavetyper. 

Dersom du er sikker på retorisk analyse vil jeg råde deg å styre unna novelleanalyse, ettersom dette er to vidt forskjellige analyser. Det nærmeste du kommer retorisk analyse er enten diktanalyse eller en "tolk og sammenlign oppgave".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...