Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål vg3 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å skrive så veldig langt, men ifølge norsklærern er det mye bedre skrive kort og godt enn langt og dårlig. gir mening. Husker ikke helt, men ble godt over 1000 til sammen i hvert fall. Hva med deg?

Husker ikke antall ord, men hadde i underkant av 1 og 1/2 side - altfor kort, men følte innholdet bare ble dårligere jo mer jeg skrev...

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 4, skrev i overkant av 2000 ord. Har valgte jeg å skrive retorisk analyse, med fokus på etos, patos og logos. Valgte å ikke ta med kairos og aptum, følte ikke at jeg kunne flette dette inn på en naturlig måte.

På kortsvaret til de som lurer:
Det var ikke et kortsvar du skulle "analysere" retorisk, for da hadde kommet tydeligere frem i oppgave teksten. De virkemidlene som var mest framtredende var språklige bilder, objektiv skrivestil, kontraster og metaforer. Det vil også være feil å bare ta med en av apellformene.

 

Til info:
Jeg velger å skrive et word-dokument angående kreative innledninger, så kan ta litt tid, men dere får det før kl. 24:00. Har også biologi eksamen å øve til, så kommer ikke til å være nazi på formuleringsevne og tegnsetting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 4, skrev i overkant av 2000 ord. Har valgte jeg å skrive retorisk analyse, med fokus på etos, patos og logos. Valgte å ikke ta med kairos og aptum, følte ikke at jeg kunne flette dette inn på en naturlig måte.

På kortsvaret til de som lurer:

Det var ikke et kortsvar du skulle "analysere" retorisk, for da hadde kommet tydeligere frem i oppgave teksten. De virkemidlene som var mest framtredende var språklige bilder, objektiv skrivestil, kontraster og metaforer. Det vil også være feil å bare ta med en av apellformene.

 

Til info:

Jeg velger å skrive et word-dokument angående kreative innledninger, så kan ta litt tid, men dere får det før kl. 24:00. Har også biologi eksamen å øve til, så kommer ikke til å være nazi på formuleringsevne og tegnsetting. 

Hvordan klarer du å skrive så mange ord? :huh:  Tell me your secret

Lenke til kommentar

Jeg var så usikker på om de var ute etter en retorisk analyse fordi de ikke nevnte noe som helst i form av: "bruk retorikk", "bruk retoriske fagbegrep" ol. Valgte dermed å bare skrive en form for artikkel uten apellformene eller noe slikt.. Redd for hva sensor synes om det :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg valgte oppgave 4, skrev i overkant av 2000 ord. Har valgte jeg å skrive retorisk analyse, med fokus på etos, patos og logos. Valgte å ikke ta med kairos og aptum, følte ikke at jeg kunne flette dette inn på en naturlig måte.

På kortsvaret til de som lurer:

Det var ikke et kortsvar du skulle "analysere" retorisk, for da hadde kommet tydeligere frem i oppgave teksten. De virkemidlene som var mest framtredende var språklige bilder, objektiv skrivestil, kontraster og metaforer. Det vil også være feil å bare ta med en av apellformene.

 

Til info:

Jeg velger å skrive et word-dokument angående kreative innledninger, så kan ta litt tid, men dere får det før kl. 24:00. Har også biologi eksamen å øve til, så kommer ikke til å være nazi på formuleringsevne og tegnsetting. 

Hvordan klarer du å skrive så mange ord? :huh:  Tell me your secret

 

Haha, jeg har ingen anelse, bare spyr ut masse drit og håper på at det blir bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var så usikker på om de var ute etter en retorisk analyse fordi de ikke nevnte noe som helst i form av: "bruk retorikk", "bruk retoriske fagbegrep" ol. Valgte dermed å bare skrive en form for artikkel uten apellformene eller noe slikt.. Redd for hva sensor synes om det :confused:

Tror nok det skal gå greit så lenge du har en aller annen slags form for analyse, der du tydelig trekker frem virkemidler, funksjonen disse virkemidlene har, greier ut om hovedsynet til forfatteren, og reflekterte på slutten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags tekst satser dere på å skrive i morgen?

 

Har omtrent kun skrevet dikt- og retoriske analyser i hele år, så håper virkelig en av oppgavene åpner opp for det. Novelletolkning er også greit, men har en tendens til å bli i overkant analytisk istedenfor å tolke innholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave 4 og skrev ikke et ord om verken etos, patos eller logos, selv om jeg kjenner godt til begrepene. Alt oppgaven ba om var å bruke relevant fagspråk, det kan jo være så mangt.

Jeg er helt enig; synes det var dårlig gjort å gi en slik oppgave. Dersom man ikke har god kjennskap til de ulike sjangrene, kan det at det ikke står spesifikt hva slags type analyse du skal velge, skape trøbbel for flere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...