Gå til innhold

Fra sofa til sunn // Min treningslogg


Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Ja, burde få til noe sånt, men blir litt tungvint det og. Hunden bor hos faren min siden han ikke er så flink til å være stille når han hører de andre leieboerne her jeg bor, slik at han aldri får vært alene. Så da må jeg alltid dra og hente han først, og det blir også fort til en sånn situasjon som man ikke orker  :ninja: Men hver gang jeg er på studio så får jeg hvertfall til en joggerunde så jeg blir ordentlig svett og sliten, og det er egentlig det viktigste for meg nå. At jeg av og til hopper over litt av styrken er ikke helt krise, men unngår selvsagt det så mye som mulig :) Tenkte å skaffe meg en sykkel snart også, slik at jeg bare spontant kan ta en sykkeltur i nærområdet. Det er en fin måte å få litt aktivitet på, fordi det er morsommere enn gåtur/jogging, slik at man lettere "glemmer" at det er slitsomt. Har ikke syklet på sikkert 5 år uansett, så har lyst til å prøve det igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Stått stille her siden sist, dessverre. Vært opptatt med ting hver kveld på det tidspunktet jeg liker å trene på, så da har det ikke blitt noe av. Må skjerpe meg! Men kan i hvert fall fronte med én positiv ting siden sist. Har kuttet unødvendig spising av snacks og godis. Har tidligere kjøpt mye dritt og veldig ofte. Altså chips, godteri, sjokolade osv. Men nå har jeg kuttet det ut. Var vel på mandag jeg spiste det siste jeg hadde her av sånt, og nå skal jeg ikke kjøpe mer "unødvendig". Det vil si at jeg selvsagt skal kunne unne meg noe godt om jeg skal på kino eller ha filmkveld med kjæresten hjemme liksom, men ikke mange ganger i uken uten noe "anledning" slik som før. Slutter jeg totalt vil det nok ikke funke, men jeg burde klare å strupe inntaket ned til minimum bare jeg blir litt flinkere til å kontrollere lystene mine. Tror det vil være til stor hjelp med vektnedgangen jeg prøver å få til. 

 

Få i meg litt sunnere middager enn masse kebab og pizza, samt begynne å få i meg frokost om morgenen også så hjelper nok det òg. Er ofte jeg ikke orker å stå og lage middag så da blir det fort sånne hurtigløsninger. Men om jeg kanskje begynner å mealpreppe litt; altså lage litt større, sunne måltider når jeg kan, pakke i matbokser og ha nok av dem til å varme i mikro for noen dager så kan jeg oftere få i meg et sunnere og billigere måltid.

Må også bytte treningsstudio snart. Har hatt et tilbud som ga meg billigere trening der jeg er nå, men det går ut denne måneden og jeg gidder ikke betale 450kr per måned som jeg må der nå etter juni, så får se hvor jeg ender opp. 

Lenke til kommentar

Det er jo veldig relevant for vektnedgang at du får til å endre deler i kostholdet, så at du har begynt å slutte med å kjøpe masse drit i uka er jo en god start :) . Det er mye lettere å la være å spise noe man ikke har i skapet! ;) Syns det er fornuftig at du tenker at du skal kutte ned så mye som mulig, men fremdeles kunne unne deg noe ved litt mer spesiell anledning. På sikt vil det ha mye å si. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Ja, tror absolutt det :) Kosthold er jo vel så viktig som trening, men jeg har vært dårlig på den fronten veldig lenge. Men tenker at hvis jeg skal kutte det 100% så kommer ikke det til å gå med tanke på "abstinenser", men om jeg unner meg litt i ny og ne så holder jeg nok den fristelsen i sjakk. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Som man ser i tråden her så falt jeg helt ut igjen :p Er så fort gjort, dessverre. Var litt av og på med dietten hvertfall, men falt litt ut av det og. Måtte si opp medlemskapet mitt der jeg trente før, så nå må jeg bytte senter også. Men i kveld fikk jeg tatt en økt igjen, tok en prøvetime der dama trener. Bare å fortsette herfra så blir det bra! 

 

Begynte sakte og rolig, så kvelden ble slik:

 

Sykkel (oppvarming)

15 minutter sykling på motstandsnivå 8 (hva enn det betyr).

 

Benkpress

20x20kg (stangen alene - oppvarming)

15x40kg

6x50kg

6x50kg

 

Triceps extension (sittende med manual)
15x12kg

15x14kg

15x14kg

 

Nedtrekk (lats, maskin)

12x55kg

10x55kg

Er ikke sikker på om jeg tok de helt riktig da. Lente meg en del tilbake når jeg dro ned, skal vel kanskje ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Fikk tatt en økt i dag. 

 

Oppvarming

15 min sykling

10 min smårask gange

 

Bicepscurls med kabelmaskin

3x15 reps på 35kg

 

Bicepscurls med vertikale manualer

10x9kg

15x9kg

12x10kg

 

Sidehev med manualer

15x7kg

10x7kg

10x9kg

8x9kg

 

 

Gikk forresten også en lengre tur med hunden i går, ble vel 2 timer hvertfall. Ta noen flere sånne framover så blir det nok litt mageflesk-minking. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Hett tips til deg som er i en sette-igang-fase: TREN SMART :)

 

Jeg ser at 4 av 6 øvelser du har trent de siste 2 dagene er totalt bortkastet.

Biceps og triceps er muskler du ikke behøver å tenke noe på før du har trent jevnlig i minst et år, og jeg ser i tillegg at du trener NULL bein eller setemuskelatur(?).

 

Mulig det er et slag i trynet at jeg er såpass rett på sak, men her ville jeg ha oppsøkt litt hjelp slik at du kommer deg inn på rett spor allerede ifra starten av - for her starter du i feil ende :)

 

Tren fullkropp (med ekstra fokus på bein, setemuskelatur og bakside) som inkluderer baseøvelser, eller regresjonversjoner av baseøvelser, i 3-4 måneder hver treningsøkt inntil du merker at du er skikkelig igang før du begynner å dele opp.

Biceps og triceps inkluderes i de større øvelsene og er totalt bortkastet å bruke tid på nå.

 

Sett ting i system - ikke bare øvelsene men også progresjon i øvelsene.

Det er motivasjon til å gidde å fortsette du er ute etter nå, og du vil ha behov for konkrete og målbare resultater for å opprettholde den :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Ny økt idag. 

 

Oppvarming

10 min-ish på Elipsemaskin med litt motstand.

 

Benkpress
20x20kg oppvarming

8x55kg

5x55kg

5x50kg

 

Chest Fixator-maskin

15x45kg

7x55kg

5x55kg

 

Triceps pushdown med tau

12x40kg

8x40kg

8x40kg

 

Situps

Prøvde både med sånn benk og på vanlig matte, men etter 10 stk ish så fikk jeg nesten krampe i hoften, så måtte stoppe.

 

Rygghev med 10kg ball

20 reps

15 reps

 

Beinpress

15x157kg

12x165kg

12x165kg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Vært på ferie hele forrige uke så ble ikke noe trening da, men fikk gått en del der jeg var på ferie i alle fall. Men fikk tatt en liten økt i dag. Etter den siste øvelsen merket jeg at jeg ble litt svimmel etter settene (alt for mange timer siden siste måltid) så avsluttet tidlig. Men digg å ha fått gjort noe i allefall.

 

Kondisjon

30 minutter gåing i 6 km/t med 2% bakke.

 

Pullup-maskin

5 reps med 60kg støtte (jeg veier 120kg)

8 reps med 70kg støtte

7 reps med 70kg støtte

 

T-bar romaskin

12 reps med 25kg vekt på

13 reps med 25kg

10 reps med 35kg

Lenke til kommentar

Husk at alt av trening hjelper, og noe er bedre enn ingenting. Ta trappene i stedet for heisen, gå til butikken i stedet for å ta bussen, gå deg en tur på kvelden, ta noen push-ups når du står opp om morgenen, får du ikke trent en dag du skulle så ta pushups og knebøy uten vekter, evt med noen bøker eller vannflasker etc, det tar 10 minutter og krever ingen ting. Å følge et treningsprogram er bra for progresjon, men man kan også variere og gjøre andre ting utenom. Hyppighet av aktivitet er positivt, ikke tenkt at du må ha hviledager, iallefall ikke på nybegynnernivå. 

Lenke til kommentar

Ett lite tips, fokuser på vekt nedgang. Da vill du lett klare opptakskravene i jogging og pullups. Når du så er der bygger du på med mat og trening. 

 

Så essensen i det jeg sier er å få på plass en skikkelig diett, ha noe styrketrening for å vedvare massen og fokuser på cardio. Gjerne i form av styrketrening men med høy intensitet. Men også en del jogging hvor du prøver å makse tiden for hver gang du kjører løypen(finn deg en løype på passe lengde). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

 

Jepp, har prøvd å snu til en slik tankegang. Alt hjelper! Det viktigste for meg i den fasen her er ikke nødvendigvis å ha et fantastisk solid program, men heller å komme i gang og øke min fysiske aktivitet i løpet av dagene framfor å bare sitte inne uten å gjøre noe..

 

 

 

Jepp, kosthold har veldig mye å si for min del. Får i meg mye drittmat, så må gå over til sunnere alternativer, få i meg frokost om morgenen osv. så er jeg mye lengre på vei. Blir jo noe helt annet å trekke opp 90kg i pullup enn 120, for eksempel :) Sammen med så mye kondisjonstrening som mulig, mer gåturer osv., så blir ting fort mye lettere. Også trene styrke regelmessig ved siden av slik at jeg ikke bare blir Pinocchio.

Lenke til kommentar

Hva spiser du til frokost?

Hvis han svarer "ingenting", som jeg ville gjort om du stilte samme spørsmål til meg, hva svarer du da?

 

Ikke mening å kuppe tråden, ts, kjenner jeg ble inspirert av førsteinnlegget ditt. Masse lykke til! (har selv som mål å gå ned 15kg ila året, fra 93kg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Hva spiser du til frokost?

Spiser ikke frokost, det som er problemet. Orker sjeldent å få i meg noe om morgenen, og er flaut kresen på typiske frokost-artikler som pålegg osv.  :p

 

 

 

All diskusjon og innspill er velkommen her, bare hyggelig det! Mange takk :)

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

 

Hva spiser du til frokost?

Spiser ikke frokost, det som er problemet. Orker sjeldent å få i meg noe om morgenen, og er flaut kresen på typiske frokost-artikler som pålegg osv. :p
Har du prøvd havregrøt med friske bær, frukt og litt kanel oppå? Tar 5min å lage. Bruker gjerne et halvt eple, litt blåbær og jordbær.

Eventuelt bare litt kanel/sukker pluss en liten klædd smør/syltetøy.

Rema1000 har en god havregryn/havrekli blanding som blir veldig god.

 

Det er egentlig en vanesak. Jeg pleide heller ikke spise frokost før, men etter å ha gjort det en periode, så føler jeg det blir kjipt hvis jeg hopper over det en dag.

 

Hvis han svarer "ingenting", som jeg ville gjort om du stilte samme spørsmål til meg, hva svarer du da?

 

 

:thumbup:

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Er ikke noe glad i bær og slikt :p Som sagt veldig kresen. Men jeg kan alltids skaffe noe å spise til frokost, hindringen ligger nok i å gjøre det til en vane å faktisk forberede og spise frokost regelmessig. Jeg er alt for flink til å la det bli 1-2 måltider om dagen. Ikkje braaa.

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...