Gå til innhold

Fra sofa til sunn // Min treningslogg


Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Men jeg kan alltids skaffe noe å spise til frokost, hindringen ligger nok i å gjøre det til en vane å faktisk forberede og spise frokost regelmessig. Jeg er alt for flink til å la det bli 1-2 måltider om dagen. Ikkje braaa.

 

Det er vel hverken bra eller dårlig?

Dropp frokosten hvis det fungerer dårlig for deg å spise frokost - OG du føler at kroppen fungerer godt uten.

Det viktigste er at du får i deg nok næring totalt gjennom dagen, og det gjelder så vel for vektnedgang som for vektoppgang - om det er via 2 eller 6 måltider har ingenting å si egentlig.

 

Det er veldig enkelt for folk som er vant til å spise frokost, å fortelle deg at det er noe du er avhengig av for å fungerer optimalt, men dette er bare en vanesak.

 

Personlig spiser jeg 1000kcal i havregryn med nøtteblandinger, rosiner og melk hver morgen, og kunne ikke klart meg uten dette måltidet. Men folk er forskjellig ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Hmm, okei. Nei, jeg har aldri følt meg noe avhengig av frokost. Er så lite vant med det at sulten ikke kommer før etter en time eller to fra jeg står opp uansett. Så kan vel da like greit bare vente til lunsj :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Motivasjonen har vært i bunn i det siste, men har klart å få til et par kjappe økter i løpet av uken hittil.

 

Økt 1.

 

Oppvarming

10-15 min gåing, 6kmt og 3% helling

2 min jogging, 8,5kmt

 

Benkpress, sittende maskin (vanlig benk var opptatt)

15x40kg oppvarming

15x55kg

10x60kg

8x60kg

 

Nedtrekk, lats

10x55kg

6x65kg

8x60kg

 

------------------------------------------------------------

 

Økt 2.

 

Oppvarming

10 min gåing, 6kmt og 3% helling

2 min jogging, 8,5kmt og 3% helling

 

Benkpress

10x45kg

10x50kg

6x50kg

 

Pullupmaskin 

5x60kg (Kiloen her er da støtte. Jeg veier selv 120kg)

6x55kg

5x55kg

 

Skulderpress med stang

3x10 med stang (20kg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Fikk tatt en økt idag også. Vært lite motivasjon for å komme meg på trening i det siste etter at jeg mistet lappen, da det krever buss  som koster 55kr hver vei for 5 minutter samt å gå et lite stykke til og fra. Men må nesten til, så fikk løftet rumpa ut av sofaen idag. Ble hovedfokus på tredemølle, samt litt småtteri ellers.

 

Oppvarming
Gå til trening (ca 15min med litt oppoverbakke) fra bussen.

 

Kondisjon

Tredemølle - 6km/t - 60 minutter

 

Triceps pushdown med tau

12x40kg

10x40kg

5x40kg

 

Pectoral fly

3x10 reps med 50kg

 

Skulderpress

15x20kg

10x20kg

7x20kg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Vært stille og rolig her, men har forsåvidt vært det på treningsfronten og. Har ikke vært på studio siden forrige post her inne og har ikke gjort noe spesielt annet. 

 

Men rundt november ga jeg meg selv visse krav og har opprettholdt de ganske bra. Først og fremst kutte ned mye på drittmat. Falt veldig ut av kostholdsplaner når jeg sluttet på studio og gikk fort tilbake til snacks, sjokolade, kake osv. på kveldene. Har ikke kuttet snacking helt ut, men har redusert kraftig på inntaktet der. Har begynt å lage mer mat hjemme enn å spise kebab og slikt ute også. Slet med motivasjonen til å lage mat selv etter det ble slutt med dama for en stund siden og jeg ikke lenger hadde noen å lage til, men selv om jeg fortsatt ikke har den motivasjonen helt tilbake så har jeg iallefall klart å gå ned på kjøkkenet en gang i starten av uken og lage masse mat, putte i plastbokser og sette i kjøleskapet sånn at jeg har sunn mat som jeg lett kan varme utover uken. Da får jeg spist sunnere og mer jevnlig som er en stor fordel tenker jeg. Har ikke hatt jevn rutine på dette enda heller, men det kommer seg nok etterhvert. Men har begynt å spise knekkebrød hvis jeg er småsulten og ikke har noe mat å varme, eller om jeg skal ha i meg noe rask frokost eller kveldsmat. Så det er bra. 

 

I slutten av november satt jeg meg også krav om å gå lange turer ofte. Dette for å forbedre kondisen min men med en rolig start ettersom den nå er i helt i bunn. De siste novemberdagene prøvde jeg litt med turer på 3-7km men følte det ikke var nok. Så da satt jeg som mål å gå minst 10km hver tur fra og med desember. Gikk ganske ofte også, så føler meg ganske fornøyd med det. Tok ruter som hadde litt bratte oppoverbakker osv. også for å få litt ekstra trening i det. Har vært stopp en stund nå siden det har vært litt fram og tilbake med sykdom, familiebesøk og sånt de siste par ukene, men skal snart komme igang igjen. Planen er å opprettholde 2-3 turer i uken. Har dog plattfot og får vondt i føttene etter 10-12km så får ikke gått så mye lengre eller så mye mer frekvent enn 2-3 ganger i uken på grunn av det, men tenkte meg en tur til ortoped og se om jeg får tak i noen bedre såler enn det jeg har nå, og se om det eventuelt hjelper (har ortopediske "ferdige" såler fra butikk nå). Men bygger seg nok litt opp etterhvert med de sålene jeg har også sånn at jeg ikke sliter like mye uansett. Vi får se. Har i allefall satt i gang noe her :) Har også sånn treningsapp med GPS på mobilen så får holdt oversikt over gåturene der, så det er jo litt gøy. 

 

post-437601-0-16187500-1514061908_thumb.png

 

Planen er også å begynne på studio igjen når jeg får igjen lappen om en 3 ukers tid, men skal også flytte bort i 6 mnd for skole, så får se hvordan mulighetene for det er der borte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Da har jeg kommet meg greit til rette her oppe jeg bor nå fram til sommeren og funnet et stille og rolig treningsstudio. Blir igjen nå i starten bare å få satt i gang en fast rutine med å faktisk møte opp og få gjort noe. Også har jo kroppen forfalt uten noe trening eller noe på lenge, så blir jo å begynne fra scratch igjen, noe jeg merker nå etter to små økter. 

 

Tok en rask økt på onsdag forrige uke for å bare starte. 

 

Benkpress
15x20kg oppvarming

12x40kg

10x40kg

6x40kg
 

Skulderpress (maskin)

3x8 reps (sto ikke vekter på vektene så vet ikke hvor tungt det var, men tok så jeg kjente det skikkelig)

 

Rotasjonsapparat

3x20 reps (samme historie på vektene her)

 

Leg extensions (maskin)

15x61kg

15x70kg

17x80kg

 

 

Tok en økt til idag med cirka det samme. Igjen, viktigste nå er bare å opprettholde en rutine så er ikke krise om det ikke blir så mye øvelser eller spennende resultater med det første. Bare å venne kroppen til å møte opp her 3 ganger i uken eller noe så er jeg veldig godt på vei. 

 

Benkpress

20x20kg oppvarming

12x40kg

10x40kg

8x40kg

 

Leg extensions (maskin)

18x70kg

15x70kg

12x70kg

 

Skulderpress (maskin)

2x7 tunge reps

 

Rotasjonsapparat

3x20 reps

 

 

 

Men har også noe jeg kan skryte litt av. Har de siste månedene jobbet litt med å få litt mer orden på kostholdet. Kutte ut mesteparten av unødvendig snacking, spise mer middag hjemme enn kebab ute også videre. Og har i løpet av de siste 2 månedene gått ned ca 17kg. Gått fra cirka 120kg til 103kg. Så det er jo ganske bra :)

 

 

Så om jeg klarer å opprettholde greie matvaner og samtidig får bygd opp litt muskler framover nå så begynner vi snart å nærme oss noe her. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...