Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Coilwhine på ny og gammel PC


Anbefalte innlegg

Hei

 

For to dager siden bygde jeg meg en ny pc. 

Specs NY pc:

Prosessor -         i7 7700K

RAM -                 G.Skill Trident Z RGB 16GB 3600MHz

Hovedkort -         ASUS ROG Strix Z270E Gaming

Skjermkort -        ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti 

Strømforsyning- Seasonic Prime Titanium 850W

Kabinett-             Phanteks Enthoo Evolv ATV 

Operativsystem- Windows 10 Home 

SSD-                   Samsung EVO 1TB 2,5" 

 

Specs GAMMEL pc:

Prosessor-         i5 4670K

RAM-                 Corsair Vengeance LPX 1600MHz

Hovedkort-         MSI Z87 Gaming G45

Skjermkort-        MSI GTX 970 Gaming 

Strømforsyning- Seasonic M12 SS-700HM 700W

Kabinett-             Fractal Design R3

Operativsystem-  Windows 10 Home

SSD-                   Samsung EVO 1TB 2,5"

 

SSDen er den samme fordi jeg ikke kjøpte ny lagring. Tanken var å flytte den over til nye pcen og installere windows 10 på nytt.

 

Ved første oppstart var det en heftig coilwhine. Etter en time suste det i øra. Startet å feilsøke med å bytte strømforsyningen fra den gamle pcen til den nye. Det gikk greit noen timer. Da jeg startet opp et spill kom skikkelig coilwhine fra skjermkortet. Byttet skjermkort fra gamle pcen til den nye, men coilwhinen var der fremdeles. Da tenkte jeg at det kanskje er hovedkortet som lager ulyden. Så jeg startet opp den gamle pc'en med de nye delene jeg byttet over. Samme coilwhine under spill. Byttet over deler igjen slik at den gamle hadde alle delene sine. Jeg startet opp maskina og prøvde et spill. Samme coilwhine. 

 

Har bygget pc flere ganger før, men dette har aldri skjedd. Plutselig får den gamle pcen samme ulyden som den nye. Den har alltid vært stille. Kan det ha skjedd noe da jeg byttet over delene?

 

Håper noen av dere har noen fornuftige svar. Jeg har ingen anelse om hva som skjer.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk en mobiltelefon til å ta opp video mens du skanner over maskinen når du hører whine så lokaliserer du enklere kilden når du ser video med lyd og derfor kan beregne hvor i maskinen det er via bildet. Deretter kan du prøve å stabilisere den slik at den ikke lager lyd. PSU og grafikk-kort er de vanligste problemene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vanskelig å svare på om dette har begynt etter du flyttet kortet over i ny maskin, men det er en kjensgjerning at når man først oppdager en ulyd, så forsvinner den aldri igjen. Jeg merket ingen coil whine i mitt 1080 kort før etter noen dager. Det har garantert vært der hele tiden. 

 

Du kan prøve å koble GPU over på annen rail. Ellers mener enkelte at skjermkort har en burn-in periode, og at feilen kanskje forsvinner av seg selv etter noen timer med hard last. Hvis dette ikke hjelper har du ikke mange andre valg enn å enten underklokke (relativt bortkastet) eller å kjøpe et støydempet tower. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...