Gå til innhold

Hjelp til kloning av systemdisk


Anbefalte innlegg

Jentungen på 9 har en enkel bærbar som er treg som fy blitt..

 

Stakkaren har en Celeron 2840 CPU, 4 GB Ram og en 5900 RPM snurredisk.........

Og i tillegg kjører den W10 64 bit Home.

 

Tenkte kanskje jeg kunne trimme'n litt med å maxe ut RAM'en og gi den en SSD som systemdisk.

 

https://www.komplett.no/product/844999?noredirect=true#

 

Tenkte en 256 GB 850 EVO kunne være en grei oppgradering. Den har medfølgende Samsung Data Migration Tool (sikkert bare link til nedlasting og KEY  i boksen),

 

Vil dette funke?

Evt hva trenger jeg i tillegg/i stedet for ?

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer windows 10 fra bunnen av. Det er desidert den raskeste måten og ingen gjenoppretting av en backup er så rask som de

Windowsoppsettet er IKKE ødelagt på noe som helst vis. Jentungen har ikke herja rundt å drevet med ting hun ikke kan noe om. Hun har KUN brukt den til lekser, kikka på youtube, NRK3 og enkel spilling med Minecraft og Roblox - that's it!  Jeg vil si at maskinen generelt var kjappere (selvfølgelig) da den var ny. Da hadde den Win 8.1. 

Jeg har fulgt med jevnlig at hun ikke har installert noe skit, eller fått fjernet noe hun ikke burde (hvilket aldri har skjedd).

 

For å si det slik: Da jeg startet maskinen første gang, fjernet jeg all bloatware, og lot den fremstå som en ren win 8.1. Det var på dette tidspunktet man hadde anledning til å installerer 10'ern gratis - og det gjorde jeg. Maskinen har fått alle oppdateringer den skal jevnlig. Det eneste som er på maskinen foruten Win 10 er Office, Minecraft og Roblox. Og selvfølgelig alt som følger med Win 10.

 

Maskinen er generelt treg av årsak som jeg mistenker er relatert til Win 10. Jeg har i noen grad den samme følelsen med min egen (den jeg skriver på nå). Det er en Asus Z97 med 16 GB RAM @ 2400 MHz DDR3, I7 4790K og 2xSamsung 850 PRO i R0 som system. Disse er selvfølgelig milevis fra hverandre spesifikasjonsmessig. Men min er oppgradert på samme måte, og følelsen her er den samme: Oppgradering til Win10 ga en noe mer sluggish maskin (ikke merkbart plagsomt på denne - men dog).

 

Men i bunn og grunn: Maskina til vesla trenger litt trimming. En SSD er en annen verden sammenlignet med en 5400 RPM snurredass. Og litt mer kortidshukommelse i maskina hadde vel heller ikke skadet. Maskina er pent, lite og forsiktig brukt.

Derfor tenkte jeg bare å gjøre det så enkelt som jeg foreslo øverst. 

Ikke har jeg noe Win10 installasjonsmedie til maskina hennes (husk - det var gratisoppgraderingen som gikk av seg selv), foruten den originale kjøpt og betalte W10 pro til min egen som jeg knotter på nå.

 

Så tilbake til utgangspunktet: Er jeg på jordet med tanken min? 

En evt rettledning og innertiertips til min opprinnelige ide mottas med takk!

Endret av Tangent
Lenke til kommentar

Aktiveringen skal være gjort på maskinen din, så du kan laste ned ISO og legge inn på nytt uten noe kode hvis du vil ha maskinen ren.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Er det ikke CD på maskinen bruker du bare Rufus for å installere ISO på USB-minne og installere derfra.

 

Hadde nok bare beholdt den gamle disken som backup og lagt inn Windows 10 fra scratch på ny SSD og reinstallert de få tingene og lagt over filer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du skal over fra en snurredisk til en minnedisk. DA ER det enklest med å installere på nytt da de to teknologiene opererer fundamentalt forskjellig.

Men hvis du vet best, så kan jeg ikke forandre på ideologien din!

Lenke til kommentar

Er enig i at en ny installering er det beste, men fyren spør jo om kloning vil fungere, og det vil det. Selvsagt så lenge du får plass til alle dataene fra snurredisken på den nye SSD disken.

Men som andre er inne på kan ytelsen bli noe redusert i forhold til en ny fresh install på SSD disken. Likevel vil du nok merke en grei ytelsesforbedring i forhold til snurredisken.

Lenke til kommentar

Du skal over fra en snurredisk til en minnedisk. DA ER det enklest med å installere på nytt da de to teknologiene opererer fundamentalt forskjellig.

Men hvis du vet best, så kan jeg ikke forandre på ideologien din!

Har ingen ideologi rundt temaet. Har bare fått et flegmatisk anfall (brått angrepet av latskap). Tenkte bare at en kjapp og funksjonibel løsning vill være kloning. Som jeg prøvde å si her, så er windowsinstallasjonen ryddig og grei, med et fåtall av installerte programmer. 

har rota med SSD'er selv siden X25 dagene, og vet selvfølgelig at det er fundamentale forskjeller på teknologiene,

Og det faktum at det kun sitter en Celeron i maskina, vil vel også tilsi at ting tar myyyyye lenger tid enn med en nyere entusiastplatform med vassere minne og en I7-XXXXK CPU.................

Lenke til kommentar

Aktiveringen skal være gjort på maskinen din, så du kan laste ned ISO og legge inn på nytt uten noe kode hvis du vil ha maskinen ren.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Er det ikke CD på maskinen bruker du bare Rufus for å installere ISO på USB-minne og installere derfra.

 

Hadde nok bare beholdt den gamle disken som backup og lagt inn Windows 10 fra scratch på ny SSD og reinstallert de få tingene og lagt over filer.

Har detti av lasset litt siden XP-dagene når det gjelder aktivering og metoder.

Har selv en W10PRO på både stick og disk. Jeg mener jeg tror jeg forstår at alle nyere Windowsversjoner er full bøs utgave på DVD/stick, men at det er Key'en som avgjør hva du får ?

 

Hvis jeg prøver min DVD på hennes maskin, hvor finner jeg riktig KEY som gir henne tilbake sin "riktige" W10home ?

Lenke til kommentar

 

 

Husk at du ikke kan klone en større disk til en mindre disk med denne. 

 

Nå sitter jeg allerede her med en ny 850 EVO 256 GB og en ICY-box SATA/USB adapter..

Snurredisken som sitter i, er en 320 GB, hvor det er brukt maks 50 GB... Vil det være et problem i dette tilfelle ?

Lenke til kommentar

 

Aktiveringen skal være gjort på maskinen din, så du kan laste ned ISO og legge inn på nytt uten noe kode hvis du vil ha maskinen ren.

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Er det ikke CD på maskinen bruker du bare Rufus for å installere ISO på USB-minne og installere derfra.

 

Hadde nok bare beholdt den gamle disken som backup og lagt inn Windows 10 fra scratch på ny SSD og reinstallert de få tingene og lagt over filer.

Har detti av lasset litt siden XP-dagene når det gjelder aktivering og metoder.

Har selv en W10PRO på både stick og disk. Jeg mener jeg tror jeg forstår at alle nyere Windowsversjoner er full bøs utgave på DVD/stick, men at det er Key'en som avgjør hva du får ?

 

Hvis jeg prøver min DVD på hennes maskin, hvor finner jeg riktig KEY som gir henne tilbake sin "riktige" W10home ?

 

 

Du trenger ikke noe key, da maskinen er aktivert, men legg inn riktig versjon av W10.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

 

Husk at du ikke kan klone en større disk til en mindre disk med denne. 

 

Nå sitter jeg allerede her med en ny 850 EVO 256 GB og en ICY-box SATA/USB adapter..

Snurredisken som sitter i, er en 320 GB, hvor det er brukt maks 50 GB... Vil det være et problem i dette tilfelle ?

 

Har du den boksen så er svaret ja. Disken du skal overfører data til må være større en den du har. Hadde du valg ssd på 500GiB ville det funket. :)

Lenke til kommentar

Disken du skal overfører data til må være større en den du har. Hadde du valg ssd på 500GiB ville det funket. :)

 

Dette er definitivt feil. Ved kloning av stor disk til mindre SSD så vil kloneprogrammet informere om at eksisterende partisjon vil bli forminsket så den passer inn på ny mindre SSD. Dette forutsetter selvsagt at mengden data på eksisterende partisjon får plass på ny SSD, og i dette tilfellet har ts ca 50GB data og 256GB ny SSD. Da er det helt plankekjøring å klone.

Lenke til kommentar

 

Disken du skal overfører data til må være større en den du har. Hadde du valg ssd på 500GiB ville det funket. :)

Dette er definitivt feil. Ved kloning av stor disk til mindre SSD så vil kloneprogrammet informere om at eksisterende partisjon vil bli forminsket så den passer inn på ny mindre SSD. Dette forutsetter selvsagt at mengden data på eksisterende partisjon får plass på ny SSD, og i dette tilfellet har ts ca 50GB data og 256GB ny SSD. Da er det helt plankekjøring å klone.

Du tar feil når det gjelder den icy docken. Den kloner bare blokk for blokk og er ikke smart som et kloningsprogram. Derfor må du ha større disk om du skal bruke denne

Lenke til kommentar

 

 

Disken du skal overfører data til må være større en den du har. Hadde du valg ssd på 500GiB ville det funket. :)

Dette er definitivt feil. Ved kloning av stor disk til mindre SSD så vil kloneprogrammet informere om at eksisterende partisjon vil bli forminsket så den passer inn på ny mindre SSD. Dette forutsetter selvsagt at mengden data på eksisterende partisjon får plass på ny SSD, og i dette tilfellet har ts ca 50GB data og 256GB ny SSD. Da er det helt plankekjøring å klone.

Du tar feil når det gjelder den icy docken. Den kloner bare blokk for blokk og er ikke smart som et kloningsprogram. Derfor må du ha større disk om du skal bruke denne

Aha, beklager :blush:

 

Jeg så ikke at det var snakk om en slik boks som skal klone uten pc tilkoblet.

 

Men... hvorfor ikke koble den til en annen pc i huset og klone på vanlig måte som man vanligvis gjør vha et kloneprogram installert på pc? Da faller jo kravet om minst like stor SSD bort igjen.

Lenke til kommentar

Brenner du ut Puppy Linux på en CD eller legger den på USB med Rufus kan du skalere ned filsystemet med GParted. La Windows feilsjekke og evt rette opp i filsystemet først da GParted forventer et filsystem som er uten feil. Har brukt GParted en god del, og så lenge det ikke er gjort noe spesielle sprell i filsystemet burde det fungere 100%. Gparted markerer NTFS volumet for feilsjekk etter resize så du burde boote det opp og la Windows sjekke og sette filsystemet godkjent før du kloner.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...