Gå til innhold

Nvidia Volta & Turing - Arkitektur og produkter


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 99% sikker at vi får neste generasjon på markedet da, for da er det ett år siden forrige ti ble sluppet, noe som stemmer godt overens med tidligere lanseringer.

Ja, de justerer på GTC hvert år for å prøve å tilpasse det. I 2017 var GTC i mai på grunn av GV100.

Jeg skal til GTC, så skal selvsagt holde dere oppdatert! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer an på i grunn, om "xx80Ti" kommer eller ikke, eller om det bare blir xx70/80 som blir sluppet først. Tipper xx80 legger seg omtrent på 1080Ti-ytelse. Vill tipping selvsagt :)

Hvis nVidia hadde sluppet xx80 med kun 1080 ti ytelse hadde de tapt masse penger, fordi folk heller hadde etterspurt 1080 ti til redusert pris, eller kjøpt 1080 ti brukt. Er ingen marked i å slippe et nytt topp kort som er likt forrige generasjons toppkort. Så kan med veldi sikkerhet si at nVidia vil slippe noe som yter bedre enn 1080 ti, alt annet ville vært økonomisk uforsvarlig for nVidia.

 

Husk at nVidia ønsker å selge, og da hjelper det ikke å presentere og skjule 1080 ti i ny forpakning. Nvidia vet at de som kjøper så dyre kort aldri ville latt seg lure av et nytt kort som i ytelse var en kopi av forrige ti, og det vet nVidia.

 

Antar at xx80 iværtfall ville legge seg 20-25% over 1080 ti, noe annet ville overrasket meg, tatt i betraktning den voldsomme utviklingen de siste årene. Dette har nVidia alt å tjene på, fordi AMD ikke er vil nærheten av å kunne tilby noe i nærheten dersom nVidia øker forspranget ytterligere. I tillegg til at AMD vil tape store penger dersom neste generasjon nVidia vil tvinge prisene ned på AMD skjermkort. Ser ikke hvorfor nVidia ikke skal ønske å ta større andel av markedet, og det gjør de dersom neste xx80 overgår 1080 ti.

 

Pluss at det ville vært for enkelt for AMD å vinne marked tilbake dersom nVidia hadde struper ytelsen på de nye skjermkortene til 1080 ti ytelse. 1080 ti er et år gammelt snart, og nVidia liker å ligge frempå, derfor ønsker de nok å gjenta suksessen fra Pascal, men den kommer ikke hvis neste generasjon kun blir Pascal all over again. Ser ingen argumenter til hvorfor nVidia skal slippe nytt toppkort som kun matcher 1080 ti.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

1080 hadde litt mer enn overklokket 980 Ti-ytelse ved lansering, og i dag er det målbar forskjell.

 

Tenker at neste generasjons toppmodell som kommer til våren vil bli en god erstatning til mitt 30+ måneder gamle Titan X :)

Lenke til kommentar

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det koster mye å produsere en ny generasjon. Hvis logikken din hadde stemt hadde nVidia tjent langt mer på å redusere prisene på dagens kort, enn å produsere en ny brikke som er identisk med ytelsen på den forrige.

 

Regner med at nVidia har nok av eksperter på markedsføring, og da burde det være klart for dem at de taper store penger dersom de hadde investert millarder på en ny arkitektur som ikke har noe å tilby i ytelse over forrige.

Lenke til kommentar

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det var 1070 som var hakket vassere enn 980 ti overklokket, til billigere pris. GTX 1080 er 24% bedre enn 980 ti, og kostet det samme som 980 ti ved launch.

Lenke til kommentar

Riktig, jeg blandet bittelitt i tallene her, fra konferansen var det vel 1080 som ble raskere enn Titan X. Likevel, 1080 er en cut-down, og dette var en veldig liten brikke med høy ytelse, og dette tjener Nvidia penger på. Likevel, la oss si da - nye xx80 med 10%ytelsesforbedring kontra dagens Ti til 1080-launch pris? Tror ikke det er et dårlig bet i det hele tatt, og det tror jeg vil selge bra - da dette er et stor hopp i forhold til dagens 1080 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det var 1070 som var hakket vassere enn 980 ti overklokket, til billigere pris. GTX 1080 er 24% bedre enn 980 ti, og kostet det samme som 980 ti ved launch.

Har bestemt meg for å beholde 1080ti kortet jeg kjøpte for et par uker siden til 6400 kr. Solgte 970 kortet og vil vente på neste Ti modell etter tips fra noen her inne. Npr pleier Ti kortene å komme etter at vanlig 80 kort blir lansert?

Lenke til kommentar

980Ti og 1080Ti ble vel en god stund etter vanilla og Titan X kom, 6-9 måneder om jeg ikke husker feil? Likevel, det er ingen regel rundt dette her, Nvidia gjør litt som de vil med disse lanseringene, og følger ikke 100% ett løp, Titan V er jo ute allerede f.eks. Likevel, overrasker meg stort om xx80Ti kommer nå på denne launchen, men gjett om jeg håper a? :D

Lenke til kommentar

 

 

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det var 1070 som var hakket vassere enn 980 ti overklokket, til billigere pris. GTX 1080 er 24% bedre enn 980 ti, og kostet det samme som 980 ti ved launch.
Har bestemt meg for å beholde 1080ti kortet jeg kjøpte for et par uker siden til 6400 kr. Solgte 970 kortet og vil vente på neste Ti modell etter tips fra noen her inne. Npr pleier Ti kortene å komme etter at vanlig 80 kort blir lansert?

 

Neste generasjon xx70/xx80 har vanligvis blitt sluppet nøyaktig ett år etter forrige ti.

Ti har de siste årene blitt lansert et halv år etter xx70/xx80.

 

Fortsetter nVidia å følge markedsføringsmodell de har hatt siden 600-serien, så vil trolig xx70/xx80 bli sluppet i slutten av mars i år, og neste ti i midten av september 2018.

Lenke til kommentar

Riktig, jeg blandet bittelitt i tallene her, fra konferansen var det vel 1080 som ble raskere enn Titan X. Likevel, 1080 er en cut-down, og dette var en veldig liten brikke med høy ytelse, og dette tjener Nvidia penger på. Likevel, la oss si da - nye xx80 med 10%ytelsesforbedring kontra dagens Ti til 1080-launch pris? Tror ikke det er et dårlig bet i det hele tatt, og det tror jeg vil selge bra - da dette er et stor hopp i forhold til dagens 1080 :)

Tror det er en dårlig deal, fordi da vil fortsatt brukt 1080 ti gi lang mer per krone, og er nok et veldig fåtall som vil betale det dobbelte for marginal ytelse.

 

Om xx80 kun får 10% bedre ytelse vil nok et stort flertall vente et halvt år til på neste ti modellen, og det taper nVidia mye på.

 

Jeg vedder på at neste generasjon blir tidenes flopp fra nVidia dersom neste xx80 får så marginal forbedring i ytelse, men det er nå sånn jeg tenker :D

 

Er som sagt bare vill gjetning fra oss alle her, meg inkludert :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det koster mye å produsere en ny generasjon. Hvis logikken din hadde stemt hadde nVidia tjent langt mer på å redusere prisene på dagens kort, enn å produsere en ny brikke som er identisk med ytelsen på den forrige.

 

Regner med at nVidia har nok av eksperter på markedsføring, og da burde det være klart for dem at de taper store penger dersom de hadde investert millarder på en ny arkitektur som ikke har noe å tilby i ytelse over forrige.

 

Husk at ved å lage en mindre og mer strømeffektiv grafikkprosessor kan Nvidia tjene mye penger ved å selge til laptoper.

GTX 1080 var ikke et kjempehopp fra 980 Ti da det kom ut på desktop, men GTX 1080 for laptoper sammenlignet med GTX 980M  var det et enormt hopp.

 

 

Til dere som påstår at et overklokket 980 Ti ikke klarte å henge med et 1070 ved lansering.

Her er et par eksempler på tester av 1080 kort tid etter lansering:

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1080_gaming_z_8g_review,14.html

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1080_Gaming_X/6.html

 

Og et par eksempler av overklokkede 980 Ti:

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_980_Ti_Lightning/6.html

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_980_ti_lightning_review,14.html

Lenke til kommentar

Er ikke inne på hvordan ting fungerer på alle nivå når det kommer til grafikkort. Men jeg lurer på om det er andre faktorer eller endringer som kan gjøre at neste generasjons kort kan takle 1440 og 4K oppløsning bedre enn bare den prosentvise økningen på la oss si 15% fra 1080ti til 2080? Så økningen blir enda større på disse oppløsningene? Vil jo virkelig kunne sette fyr på salget hvis så var tilfelle.

Lenke til kommentar

 

 

1080 hadde ca 980Ti/Titan ytelse ved launch, kanskje en liiiiten smule kjappere. Og det solgte som hakka møkk, fordi det var billigere en 980Ti. Det finnes ikke dårlige kort, bare dårlige priser ;)

Det koster mye å produsere en ny generasjon. Hvis logikken din hadde stemt hadde nVidia tjent langt mer på å redusere prisene på dagens kort, enn å produsere en ny brikke som er identisk med ytelsen på den forrige.

 

Regner med at nVidia har nok av eksperter på markedsføring, og da burde det være klart for dem at de taper store penger dersom de hadde investert millarder på en ny arkitektur som ikke har noe å tilby i ytelse over forrige.

Husk at ved å lage en mindre og mer strømeffektiv grafikkprosessor kan Nvidia tjene mye penger ved å selge til laptoper.

GTX 1080 var ikke et kjempehopp fra 980 Ti da det kom ut på desktop, men GTX 1080 for laptoper sammenlignet med GTX 980M var det et enormt hopp.

 

 

Til dere som påstår at et overklokket 980 Ti ikke klarte å henge med et 1070 ved lansering.

Her er et par eksempler på tester av 1080 kort tid etter lansering:

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1080_gaming_z_8g_review,14.html

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_1080_Gaming_X/6.html

 

Og et par eksempler av overklokkede 980 Ti:

https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_980_Ti_Lightning/6.html

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_980_ti_lightning_review,14.html

Hvis nVidia kun fokuserer på mindre brikker og laptop, ville det ikke da vært logisk med kun lansering av laptop GPUer, slik de gjorde med 800M-serien?

 

At nVidia kun produserer en mindre brikke til desktop som ikke yter bedre hjelper lite om produktene mangler etterspørsel. Tror ikke RX Vega var tidenes gjennombrudd, og regner med at nVidia ikke gjør samme feilen. Husk at folk flest kjøper etter ytelse, ikke etter hvor billig brikkene er å produsere for nVidia eller hvor strømeffektive de er. nVidia har ved hver lansering priset seg etter ytelse og ikke på størrelse, om jeg ikke tar feil. Pascal hadde langt mindre og mer energieffektive enn Maxwell, men ble ikke billigere for forbrukeren.

 

Mulig jeg er på bærtur nå, men for meg høres det helt ulogisk ut og fullstendig galskap å bruke penger på en ny arkitektur som ikke kan tilby mer eller noe nytt for vanlige kunder. Gjennomsnittsbrukeren hoppet vel seg over Pascal nettopp fordi den kunne tilby mer ytelse enn Maxwell, ikke fordi brikken var billigere, mindre eller mer strømeffektiv.

 

Ser folk flest her er uenige med meg om at xx80 blir bedre, sålangt har samtlige xx80 kort ytet bedre enn forrige ti, tror derfor at det er odds for at nVidia følger lik markedsføringsstrategi som alltid. Ytelse har alltid vært hovedfokus, håper det vil vise seg å fremdeles være det :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...