Gå til innhold

IPS vs indeksfond


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aksjesparekonto er slik jeg ser det en tradingkonto. Den har liten eller ingen verdi for oss som allerede bare sparer i indeksfond.

 

Jeg ser verdien for dem som har gevinst i dyre og/eller underpresterende aksjefond. De kan flytte fondene skattefritt inn på en konto som gjør at de kan bytte fond hvis det skulle bli aktuelt. De som eier underpresterende fond, vil kanskje flytte med en gang, mens de som eier fond som ser ut til å kunne forsvare kostnadene sine, kan la de stå så lenge fondet ikke har mange år med underprestasjon.

 

Jeg skal innrømme at det kan være kjekt å rydde opp i porteføljen hvis det har kommet billigere fond på banen etter at du begynte begynte å spare i et fond, slik at du kan flytte all sparingen over til det nye, billigere fondet. På denne måten begrenser man antall fond i porteføljen. Enkelhet har en verdi.

 

Aksjesparekonto har imidlertid ikke tilgang til belåning eller amerikanske ETFer. Heller ikke andre kompliserte verdipapirer, men de bruker jeg uansett ikke.

 

Hver enkelt får bestemme hva de selv vil bruke. Personlig vil jeg fortsette å bruke aksje- og fondskonto hos Nordnet til vanlige indeksfond, og investeringskonto zero for rentefond.

Lenke til kommentar

Aksjesparekonto er slik jeg ser det en tradingkonto. Den har liten eller ingen verdi for oss som allerede bare sparer i indeksfond.

 

Jeg ser verdien for dem som har gevinst i dyre og/eller underpresterende aksjefond. De kan flytte fondene skattefritt inn på en konto som gjør at de kan bytte fond hvis det skulle bli aktuelt. De som eier underpresterende fond, vil kanskje flytte med en gang, mens de som eier fond som ser ut til å kunne forsvare kostnadene sine, kan la de stå så lenge fondet ikke har mange år med underprestasjon.

 

Jeg skal innrømme at det kan være kjekt å rydde opp i porteføljen hvis det har kommet billigere fond på banen etter at du begynte begynte å spare i et fond, slik at du kan flytte all sparingen over til det nye, billigere fondet. På denne måten begrenser man antall fond i porteføljen. Enkelhet har en verdi.

 

Aksjesparekonto har imidlertid ikke tilgang til belåning eller amerikanske ETFer. Heller ikke andre kompliserte verdipapirer, men de bruker jeg uansett ikke.

 

Hver enkelt får bestemme hva de selv vil bruke. Personlig vil jeg fortsette å bruke aksje- og fondskonto hos Nordnet til vanlige indeksfond, og investeringskonto zero for rentefond.

 

Er det noko ulempe med aksjesparekonto for indeksfond? No har vel ikkje denne kontotypen kome på marknaden endå, men er det pga. evt. pris du ikkje vil anbefala det?

 

Blir det noko praktisk forskjell å ha indeksfond direkte eller via aksjesparekonto? Dersom ein allereie har indeksfond i dag så kan ein jo fordele verdiane forskjellig utan å løyse ut skatt, det er vel ein fordel? Uansett om ein har tenkt å endre på noko eller ikkje i dag så vil du få moglegheita til å gjere endringar på sikt, mens med kjøp i indeksfond direkte så må pengane stå i akkurat det fondet til du tar dei ut.

 

For å ta meg sjølv som eksempel. Eg har kjøpt i DNB Global og Norge Indeks for nokre år tilbake, men har i ettertid tenkt at eg ville hatt alt i Global. Med aksjesparekonto er dette mogleg.

Lenke til kommentar

 

Aksjesparekonto er slik jeg ser det en tradingkonto. Den har liten eller ingen verdi for oss som allerede bare sparer i indeksfond.

 

Jeg ser verdien for dem som har gevinst i dyre og/eller underpresterende aksjefond. De kan flytte fondene skattefritt inn på en konto som gjør at de kan bytte fond hvis det skulle bli aktuelt. De som eier underpresterende fond, vil kanskje flytte med en gang, mens de som eier fond som ser ut til å kunne forsvare kostnadene sine, kan la de stå så lenge fondet ikke har mange år med underprestasjon.

 

Jeg skal innrømme at det kan være kjekt å rydde opp i porteføljen hvis det har kommet billigere fond på banen etter at du begynte begynte å spare i et fond, slik at du kan flytte all sparingen over til det nye, billigere fondet. På denne måten begrenser man antall fond i porteføljen. Enkelhet har en verdi.

 

Aksjesparekonto har imidlertid ikke tilgang til belåning eller amerikanske ETFer. Heller ikke andre kompliserte verdipapirer, men de bruker jeg uansett ikke.

 

Hver enkelt får bestemme hva de selv vil bruke. Personlig vil jeg fortsette å bruke aksje- og fondskonto hos Nordnet til vanlige indeksfond, og investeringskonto zero for rentefond.

 

Er det noko ulempe med aksjesparekonto for indeksfond? No har vel ikkje denne kontotypen kome på marknaden endå, men er det pga. evt. pris du ikkje vil anbefala det?

 

Blir det noko praktisk forskjell å ha indeksfond direkte eller via aksjesparekonto? Dersom ein allereie har indeksfond i dag så kan ein jo fordele verdiane forskjellig utan å løyse ut skatt, det er vel ein fordel? Uansett om ein har tenkt å endre på noko eller ikkje i dag så vil du få moglegheita til å gjere endringar på sikt, mens med kjøp i indeksfond direkte så må pengane stå i akkurat det fondet til du tar dei ut.

 

For å ta meg sjølv som eksempel. Eg har kjøpt i DNB Global og Norge Indeks for nokre år tilbake, men har i ettertid tenkt at eg ville hatt alt i Global. Med aksjesparekonto er dette mogleg.

 

 

Nei, det er ingen direkte ulemper ved å eie indeksfond i aksjesparekonto.

 

Jeg skal ikke si at det er noen stor tabbe på generelt grunnlag å flytte penger fra Norge indeks til Global indeks. Men ville du fkyttet penger fra Norge til Global om avkastningen hadde vært motsatt? At annualisert avkastning de siste 10 årene i Norge var 9%, mens den for Global var 3%?

 

Å kunne flytte penger ustraffet mellom fond, oppfordrer i mye større grad enn tidligere til performance chasing eller andre avvik fra investeringsstrategien.

 

Jeg skal ikke si at det alene er et avgjørende argument mot aksjesparekonto, men det er noe å tenke over. Det sammen med fravær av mulighet for belåning og amerikanske ETFer gjør at jeg blir værende i aksje- og fondskonto.

Lenke til kommentar

 

 

Aksjesparekonto er slik jeg ser det en tradingkonto. Den har liten eller ingen verdi for oss som allerede bare sparer i indeksfond.

 

Jeg ser verdien for dem som har gevinst i dyre og/eller underpresterende aksjefond. De kan flytte fondene skattefritt inn på en konto som gjør at de kan bytte fond hvis det skulle bli aktuelt. De som eier underpresterende fond, vil kanskje flytte med en gang, mens de som eier fond som ser ut til å kunne forsvare kostnadene sine, kan la de stå så lenge fondet ikke har mange år med underprestasjon.

 

Jeg skal innrømme at det kan være kjekt å rydde opp i porteføljen hvis det har kommet billigere fond på banen etter at du begynte begynte å spare i et fond, slik at du kan flytte all sparingen over til det nye, billigere fondet. På denne måten begrenser man antall fond i porteføljen. Enkelhet har en verdi.

 

Aksjesparekonto har imidlertid ikke tilgang til belåning eller amerikanske ETFer. Heller ikke andre kompliserte verdipapirer, men de bruker jeg uansett ikke.

 

Hver enkelt får bestemme hva de selv vil bruke. Personlig vil jeg fortsette å bruke aksje- og fondskonto hos Nordnet til vanlige indeksfond, og investeringskonto zero for rentefond.

 

 

Er det noko ulempe med aksjesparekonto for indeksfond? No har vel ikkje denne kontotypen kome på marknaden endå, men er det pga. evt. pris du ikkje vil anbefala det?

 

 

Blir det noko praktisk forskjell å ha indeksfond direkte eller via aksjesparekonto? Dersom ein allereie har indeksfond i dag så kan ein jo fordele verdiane forskjellig utan å løyse ut skatt, det er vel ein fordel? Uansett om ein har tenkt å endre på noko eller ikkje i dag så vil du få moglegheita til å gjere endringar på sikt, mens med kjøp i indeksfond direkte så må pengane stå i akkurat det fondet til du tar dei ut.

 

For å ta meg sjølv som eksempel. Eg har kjøpt i DNB Global og Norge Indeks for nokre år tilbake, men har i ettertid tenkt at eg ville hatt alt i Global. Med aksjesparekonto er dette mogleg.

 

 

 

Nei, det er ingen direkte ulemper ved å eie indeksfond i aksjesparekonto.

 

Jeg skal ikke si at det er noen stor tabbe på generelt grunnlag å flytte penger fra Norge indeks til Global indeks. Men ville du fkyttet penger fra Norge til Global om avkastningen hadde vært motsatt? At annualisert avkastning de siste 10 årene i Norge var 9%, mens den for Global var 3%?

 

Å kunne flytte penger ustraffet mellom fond, oppfordrer i mye større grad enn tidligere til performance chasing eller andre avvik fra investeringsstrategien.

 

Jeg skal ikke si at det alene er et avgjørende argument mot aksjesparekonto, men det er noe å tenke over. Det sammen med fravær av mulighet for belåning og amerikanske ETFer gjør at jeg blir værende i aksje- og fondskonto.

 

 

Det er ikkje avkastningen som gjer at eg har vurdert å flytte det til Global. Det går meir på at heile resten av økonomien min er knytt til Norge. Norsk bank, norsk arbeidsgjevar, norsk eigedom. Poenget var å fordele økonomien litt meir utanfor Norge.

 

Det var aldri noko plan med å flytte mellom fond etter avkastning. Etter den transaksjonen ville dei stått der i fleire tiår.

 

Det er mer lønnsomt å benytte seg av IPS jo lengre du sparer. Men personlig blir det for låst for min del. Jeg ville heller hatt indeksfond som selges ned 5-10 år før pensjon, for å unngå kraftige svingninger de siste årene.

At det er meir lønsamt jo lengre du sparar gjeld for indeksfond óg. Eg las litt om IPS vs indeksfond for nokre år sidan og endte opp med at indeksfond var eit betre val. I dag har eg langtidssparing (pensjon) i indeksfond og ingenting i IPS.

Lenke til kommentar

 

At det er meir lønsamt jo lengre du sparar gjeld for indeksfond óg. Eg las litt om IPS vs indeksfond for nokre år sidan og endte opp med at indeksfond var eit betre val. I dag har eg langtidssparing (pensjon) i indeksfond og ingenting i IPS.

 

 

Begge deler er mer lønnsomt jo lengre tidshorisonten er. Men gitt lik avkastning er IPS mindre lønnsomt enn tradisjonell indeksfondssparing før tiden begynner å løpe, men avhengig av avkastningen, så kommer det et tidspunkt i fremtiden hvor IPS blir mer lønnsomt enn tradisjonell indeksfondssparing. Grunnen til dette er at i IPS setter du inn 15 000 kr av bruttoinntekten din, men må betale 37,51% skatt av hele beløpet når du tar det ut igjen. I tradisjonell indeksfondssparing setter du inn 11 400 kr, men du skatter kun 29,76% av avkastningen.

 

30uadft.jpg

 

Grafen ovenfor tar ikke hensyn til skjermingsfradrag (som du får ved tradisjonell indeksfondssparing) eller fritak for formuesskatt (som du får i IPS).

 

Ved lav avkastning, 4%, tar det omtrent 25 år for IPS å være bedre enn tradisjonell sparing. Ved høy avkastning, 8%, tar det bare 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, sånn å forstå. Er 15 000 i året maks på IPS? Kan du ha fleire IPS-kontoer? Om ikkje så er det bra med indeksfond at du kan putte inn så mykje du vil.

 

I tillegg kan du vel ikkje ta ut IPS før fylte 62 år?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

At det er meir lønsamt jo lengre du sparar gjeld for indeksfond óg. Eg las litt om IPS vs indeksfond for nokre år sidan og endte opp med at indeksfond var eit betre val. I dag har eg langtidssparing (pensjon) i indeksfond og ingenting i IPS.

IPS kan være indeksfond.

Endret av Sir
Lenke til kommentar

Aha, sånn å forstå. Er 15 000 i året maks på IPS? Kan du ha fleire IPS-kontoer? Om ikkje så er det bra med indeksfond at du kan putte inn så mykje du vil.

 

I tillegg kan du vel ikkje ta ut IPS før fylte 62 år?

IPS er maks 15 000 i året og du får bare skattefordelen på dette. Det blir som BSU. 62 år ja.

Lenke til kommentar

Aksjesparekonto kan du ta ut det innskutte beløpet + skjermingsfradrag før du begynner å skatte. Utsatt skatt = redusert skatt, ihvertfall i tilfellet pensjonssparing. Når du begynner å ta ut fra og leve av en ASK som er pensjonssparing vil du ikke trenge å skatte før en stund senere. Derfor mener jeg den er veldig godt egnet til pensjonssparing siden du får meravkastning på pengene i den første tiden du tar ut det skattefrie beløpet. 

Lenke til kommentar

Aksjesparekonto er slik jeg ser det en tradingkonto. Den har liten eller ingen verdi for oss som allerede bare sparer i indeksfond.

 

Jeg ser verdien for dem som har gevinst i dyre og/eller underpresterende aksjefond. De kan flytte fondene skattefritt inn på en konto som gjør at de kan bytte fond hvis det skulle bli aktuelt. De som eier underpresterende fond, vil kanskje flytte med en gang, mens de som eier fond som ser ut til å kunne forsvare kostnadene sine, kan la de stå så lenge fondet ikke har mange år med underprestasjon.

 

Jeg skal innrømme at det kan være kjekt å rydde opp i porteføljen hvis det har kommet billigere fond på banen etter at du begynte begynte å spare i et fond, slik at du kan flytte all sparingen over til det nye, billigere fondet. På denne måten begrenser man antall fond i porteføljen. Enkelhet har en verdi.

 

Aksjesparekonto har imidlertid ikke tilgang til belåning eller amerikanske ETFer. Heller ikke andre kompliserte verdipapirer, men de bruker jeg uansett ikke.

 

Hver enkelt får bestemme hva de selv vil bruke. Personlig vil jeg fortsette å bruke aksje- og fondskonto hos Nordnet til vanlige indeksfond, og investeringskonto zero for rentefond.

 

Liten eller ingen verdi for de sparer i indeksfond? eh nei. Kommer det billigere indeksfond så må en ikke skatte for å bytte. Indeksfond har blitt billigere med årene og det er godt mulig de kan bli enda billigere. Rebalansering av porteføljen vil heller ikke medføre skatteplikt. I tillegg vil en først måtte skatte når en begynner å ta ut avkastningen og ikke når en tar ut det en har satt inn. Setter en inn 10.000 og får en avkastning på 5000 kan en ta ut 10.000kr helt skattefritt før en må begynne å skatte av de tjente 5000. 

En aksjesparekonto er ikke en trading konto. Bare fordi det blir billigere å selge aksjer/fond betyr ikke at folk ikke har viljestyrke til å la være å selge. Såpass selvkontroll har iallefall jeg. Og hvor står det at en ikke kan belåne en aksjesparekonto?? Det er ikke snakk om kapitalforsikring/investeringskonto zero. Slik jeg har forstått det så blir det en overgangsordning nå i 2017 så hvis du ikke hiver deg med i år så blir det for sent for dine nåværende investeringer..

Lenke til kommentar

 

Aksjeverdier får også redusert ligningsverdien neste år til (80%?) 

 

 

 

Det tror jeg faktisk kan bidra til at den kraftige veksten i boligprisene avtar. 

 

Blir dette gjeldende fra neste skattemelding?

 

https://www.nrk.no/norge/her-er-hele-skatteforliket-1.12931908

 

f.o.m 2018 hvis jeg husker rett. Og sekundærbolig er vel også gått opp nå til 80% ligningsverdi. Så det blir absolutt ikke så gunstig å gjemme bort formue i eiendom slik som det var før. Og bra er det. Men det fører også til at de som sparer i bank (hvor pengene allerede blir spist opp av inflasjon) fortsatt har 100% ligningsverdi (og dermed må betale mer i formueskatt enn de som har penger i aksjefond). Så staten oppmuntrer de fakto til mer risikofylt spekulasjon i arbeidende kapital/mindre likvide midler. 

Lenke til kommentar

 

 

Aksjeverdier får også redusert ligningsverdien neste år til (80%?) 

 

 

 

Det tror jeg faktisk kan bidra til at den kraftige veksten i boligprisene avtar. 

 

Blir dette gjeldende fra neste skattemelding?

 

https://www.nrk.no/norge/her-er-hele-skatteforliket-1.12931908

 

f.o.m 2018 hvis jeg husker rett. Og sekundærbolig er vel også gått opp nå til 80% ligningsverdi. Så det blir absolutt ikke så gunstig å gjemme bort formue i eiendom slik som det var før. Og bra er det. Men det fører også til at de som sparer i bank (hvor pengene allerede blir spist opp av inflasjon) fortsatt har 100% ligningsverdi (og dermed må betale mer i formueskatt enn de som har penger i aksjefond). Så staten oppmuntrer de fakto til mer risikofylt spekulasjon i arbeidende kapital/mindre likvide midler. 

 

 

Det er bra at folk tar ut pengene av banken og investerer dem i verdiskapning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...