Gå til innhold

RYKTE: AMDs Vega RX kan bli mangelvare i flere måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe HBM minne, fordi alt sitter i Nvidia kort :)

 

Tilgjengelighet kan ha mye å si. Nvidia kort og AMD kort ligger ofte ganske likt. Så om du må ut med et ekstra hundrelapper for Nvidia kort men slipper å vente en måned eller to så går nok du fleste for å kjøpe nå. Får håpe de har mange GDDR5X kort.

Lenke til kommentar

At Nvidia valgte å pratisjonere ut en halv gigabyte av sitt konvensjonelle video minnet på 970 vet jeg ikke helt om jeg er i stand til å se en sammenheng med at det er mangel på HBM minne på markedet som eventuelt kan tvinge AMD til å senke minne mengden slik jeg tolket innlegget til LMH1, men ok :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil fortsatt ha lite å si om de beste vega kortene/det beste vega kortet slår 1080 ti klart. Personlig håper jeg på det, selv om jeg ikke skal kjøpe et nytt kort med det første (kjøpte nettopp en 1080ti), da blir det litt fart i konkurransen. Det hadde vært kult med Vega 1 på ca 110% 1080ti på ubetydelig lavere pris enn 1080ti, Vega 2 midt imellom 1080ti og 1080 til 1080 pris og en modell som konkurrerer med 1070. Hvis det skjer, så blir det nok mange som heller venter to måneder enn å kjøpe et dyrere kort som er dårligere. Men om de ikke slår toppkortene klart, kan dette ha kjipe ringvirkninger på AMD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener jeg husker slike rykter om Ryzen også for en stund siden, til slutt endte man opp med lansering 1 uke eller 10 dager senere enn det som først var meningen.

 

Skal ikke forundre meg her at det er enten snakk om det samme her eller at man vil se en papirlansering og så ordentlig tilgjengelighet omtrent 1 måned + etterpå.

 

Det viktigste her er trolig at ytelsen er på høyde med 1070 / 1080 og til en pris som betyr at langt flere har råd til et slikt skjermkort, effektforbruket må også drastisk ned.

Lenke til kommentar

Neste gen Nvidia vil og gi GPUer på høyde med 1070/1080 til en lavere pris. Hvis AMD slår forrige gen 1 år senere er det ikke mye å juble over. De må komme med bra pris/ytelse mot neste gen nvidia. 

 

Personlig ser jeg ikke kun på antall fps man får når man kjøper skjermkort, men om faktisk kortet kan gi oss litt mer for pengene enn det vi har hittil fått og gjerne ny og praktisk funksjonalitet.

 

Min personlige mening etter å ha vært ekstremt skuffet med Nvidia 980 og Windows 10 pga drivere som er helt uforutsigbare ( akkurat nå er det fortsatt en Driver fra oktober 2016 som fungerer best her ) og lite ny funksjonalitet er at ting sakte men sikkert har blitt bedre der også og at vi nå begynner å se positive endringer over hele linja.

 

Det har derimot vært en del problemer med Radeon innstillingene i det siste, dette ble fikset, men det er ikke gøy å ha et brukergrensersnitt som oppfører seg som ei skillpadde og setter seg helt fast med jevne mellomrom i 2017 så her bør Amd rette opp i slike feil så det ikke gjentar seg...

Jeg tror ikke neste gen Nvidia vil være et kort til 2000kr og som yter bedre enn 1070, det vil trolig være en "oppgradert" versjon av 1060 det også som yter "litt" bedre. Det er først når arvtagerne til 1070 og 1080 kommer at det vil komme noen nye 1060 om behovet dukker opp...

Lenke til kommentar

Jeg snakker og om pris/ytelse. Jeg sier bare at Nvidia 11XX serien kommer til å komme. Det er jo bra Vega er bra mot Pascal, men hva gjør de når Volta kommer? Blir det enda et år med Nvidia monopol da? 

 

SW er SW, her er det jo chipene det er snakk om. Dårlige drivere på 980 fikses f.eks ikke med et 1080. Det fikses med bedre drivere.

 

Jeg vet ikke om du har sett mye på Pascal, men Pascal hadde ikke så mange forbedringer innenfor arkitektur. Det handlet mest om krympingen, langt høyere klokkefrekvens osv. Volta er derimot ventet å komme med gode forbedringer innenfor arkitektur. Hvis vi ser på historien er det bare rimelig å anta at GTX 1160 vil yte som 1070 til prisen av 1060, eller et par prosent høyere. Vi får se da. Rykter plasserer jo fortsatt Volta en stund frem i tid da. Ca 1,5 år etter Pascal. Som kan gi AMD hele 6 mnd med god konkurranse får det avløses med enda et år med nvidia monopol. Det er det som er det viktige nå. Jeg ser på det som en selvfølge at de klarer å utfordre Pascal og gjerne tvinge Nvidia til lavere priser. Fordi hvis de ærlig ikke klarer det så er de ute av high end GPUer. Nvidia er ikke Intel. Nvidia stopper ikke utviklingen, selv om de holder igjen kort. De fokuserer fortsatt 100% ytelse, og med tanke på deres marked vil det fortsette. Så det jeg sier er at jeg ønsker konkurranse ~100% av tiden, ikke bare av og til.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker konkurranse og bedre produkter over tid, ikke bare litt "raskere" produkter til en relativt høyere pris...

 

Når det gjelder de dårlige driverne på 980 kortet antar jeg at det er rett og slett pga Nvidia fokuserer på 10xx serien og ikke minst fordi det er litt forskjellig arkitektur på disse to og måten noen oppgaver løses på, sånn sett har jeg fokusert på å finne den driveren som fungerer best for de spillene og programmene som brukes på den pcen. Må innrømme at akkurat nå er jeg storfornøyd da guttene storkosa seg med noen Lego Batman spill på stua og de kunne laste inn spillene rekordfort så jeg kan ikke klage.

 

Det er akkurat dette jeg ønsker at Amd skal få til, produkter som gir god ytelse til en overkommelig pris og samtidlig leverer noe nytt, så forventningene til Vega er skyhøy. Amd må rett og slett levere et produkt som viser at det var lurt å ta i bruk HBM2 minne samtidlig som at arkitekturen og det man kan få ut av det er såpass givende at det lønner seg å velge Amd, selv om man kanskje ikke alltid vil vinne i rent "tall / fps" i samtlige spill.

Lenke til kommentar

Jeg snakker og om pris/ytelse. Jeg sier bare at Nvidia 11XX serien kommer til å komme. Det er jo bra Vega er bra mot Pascal, men hva gjør de når Volta kommer? Blir det enda et år med Nvidia monopol da?

 

SW er SW, her er det jo chipene det er snakk om. Dårlige drivere på 980 fikses f.eks ikke med et 1080. Det fikses med bedre drivere.

 

Jeg vet ikke om du har sett mye på Pascal, men Pascal hadde ikke så mange forbedringer innenfor arkitektur. Det handlet mest om krympingen, langt høyere klokkefrekvens osv. Volta er derimot ventet å komme med gode forbedringer innenfor arkitektur. Hvis vi ser på historien er det bare rimelig å anta at GTX 1160 vil yte som 1070 til prisen av 1060, eller et par prosent høyere. Vi får se da. Rykter plasserer jo fortsatt Volta en stund frem i tid da. Ca 1,5 år etter Pascal. Som kan gi AMD hele 6 mnd med god konkurranse får det avløses med enda et år med nvidia monopol. Det er det som er det viktige nå. Jeg ser på det som en selvfølge at de klarer å utfordre Pascal og gjerne tvinge Nvidia til lavere priser. Fordi hvis de ærlig ikke klarer det så er de ute av high end GPUer. Nvidia er ikke Intel. Nvidia stopper ikke utviklingen, selv om de holder igjen kort. De fokuserer fortsatt 100% ytelse, og med tanke på deres marked vil det fortsette. Så det jeg sier er at jeg ønsker konkurranse ~100% av tiden, ikke bare av og til.

Vanskelig å være uenig i at amd ikke har fokusert på high end, og med 1060 /ti til prisen den har hadde nok ikke amd regnet heller.

 

Men alt informasjon som er tilgjengelig tyder jo på Pascal refresh før volta, og da blir det nok ikke volta før om et år til. Pascal refresh ville jeg ikke forventet så voldsomt mye av, iallfall ikke noe i nærheten av hoppet mellom 980 og 1080, så om amd slår til er det gode muligheter for et år med ganske like forutsetninger. Hva som kommer etterpå av amd er vel ikke så veldig godt kjent. Men Vega må nå først leveres før vi kan snakke om neste gen da :)

Endret av LeadCollisionMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...