Gå til innhold

MariaDB får nesten en kvart milliard kroner


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Det kan jo bety endel for utviklinga. 

 

Er det noen som har noen tall for utbredelsen av MariaDB? De skryter, men da jeg skulle se litt på det fant jeg ting som dette: (jelastic.com)

 

Der MariaDB gikk fra 18% i januar 2014 mot MySQL 58%  og PostgreSQL 10%, mot 16%, 65% og 12% i Q1 2016.

 

...og de tallene stemmer ikke så bra med fossende vekst. For MariaDB, anyway. Så jeg skulle gjerne sett en større/bedre kilde, og gjerne i en annen type graf (Edit: var kakediagram for hver periode). Noen som har snublet over en slik? 

 

Edit: jeg tok like godt bort grafene så ikke folk blir misledet til å tro at dette representerer en markedsandel annet enn hos en enkelt aktør. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Den grafen skilte dog ikke mellom Oracle: oracle og Oracle:MySQL. AWS er muligens også satt sammen av de forskjellige Amazon tilbyr.

 

Ettersom det står "SQL DATABASE" med store bokstaver øverst, så kan du nok regne med at det er SQL produktene til Oracle (MySQL) og Amazon (Aurora) det henvises til, ikke alle selskapenes produkter.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Tar man bort NoSQL-utgavene, og inkluderer de kommersielle aktørene, så er det enda dystrere lesning for MariaDB

 

bnBKR2tE.jpeg

 

Nå antar jeg det der er omsetning og ikke installasjoner. Og siden databasemarkedet er på rundt $20 milliarder dollar (hvis jeg husker rett) så er det å kunne greie å få tak 0,1% av dette verd rundt $20 millioner dollar i året.

 

Så så lenge ikke MariaDB er helt nedsnødd så er ikke denne investeringen nødvendigvis så skrekkelig dum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge IDC vil databasemarkedet toppe $50 milliarder i 2017, så joda, pengene er der dersom man klarer å selge produktene, og det er jo nettopp det MariaDB sier de vil bruke mye av pengene på.

 

Nå er det vel også slik at MariaDB får ingen verdens ting.

Dette er penger som kommer fra den såkalte "Juncker" planen for investeringer i EU, og i så måte er det mer som en krysning av risikokapital (VC) og et langsiktig lån å regne, enn en gave.

Lenke til kommentar

Ettersom det står "SQL DATABASE" med store bokstaver øverst, så kan du nok regne med at det er SQL produktene til Oracle (MySQL) og Amazon (Aurora) det henvises til, ikke alle selskapenes produkter.

 

 

Og Oracle Database (Oracle DBMS) var sist jeg sjekka markedets største ORDB, og bruker SQL. Det er gammel info, nå vet jeg ikke om det er størst lengre, men vil nok fortsatt være en betydelig andel av Oracle's SQL-andel, spesielt dersom det som vises i grafen der er inntekt. Som det ser ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den grafen skilte dog ikke mellom Oracle: oracle og Oracle:MySQL. AWS er muligens også satt sammen av de forskjellige Amazon tilbyr.

 

Ettersom det står "SQL DATABASE" med store bokstaver øverst, så kan du nok regne med at det er SQL produktene til Oracle (MySQL) og Amazon (Aurora) det henvises til, ikke alle selskapenes produkter.

Det er selvsagt ingen som tror at det dreier seg om _alle_ produktene til Oracle, men de har altså fler enn én sql-database, som du sikkert vet . . .

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Når eu sponser det, mistet iallefall jeg tiltroen til dette. Eu = faenskap

 

Hvorfor det? Jeg ser ikke på dette annerledes enn f.eks. innovasjon Norge. Så dette blir litt "innovasjon EU". Finland er et velfungerende EU-land. Så de må jo få litt igjen fra fellesskapet også da, når det først bidrar andre veien også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...