Gå til innhold

[Løst] Kan jeg klippe strøm-kabelen min?


Anbefalte innlegg

Skal sette inn en harddisk i et trangt kabinett, og har følgende kloke undring: Strøm-kabelen min går fra PSU til 3 "sata"-strøm-kontakter. Ettersom jeg kun trenger den "første", lurer jeg på om jeg rett og slett kan klippe av de to andre og isolere de fire strømledningene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke noe problem. Har gjort det samme mer enn en gang. Greit å teipe endene så du er sikker på at de ikke kommer i kontakt med noe og forårsaker kortslutning.

 

PS; Folk som fikser fancy spancy supernice casemod  klipper og ordner med kablene.

Lenke til kommentar

Klipp i vei, men pass på at lederene i kablen ikke kan komme borti noe.

Klipp f.eks heeelt inntil pluggen og sett teip over der ledningene var.

 

Det eneste skumle er at lederene inni ledningen kan komme borti noe.

 

 

Selv ville jeg aldri klippet, man trenger de gjerne senere en gang :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klipp i vei, men pass på at lederene i kablen ikke kan komme borti noe.

Klipp f.eks heeelt inntil pluggen og sett teip over der ledningene var.

 

Det eneste skumle er at lederene inni ledningen kan komme borti noe.

 

 

Selv ville jeg aldri klippet, man trenger de gjerne senere en gang :)

 

Jeg synes det er helt ok å klippe, jeg liker å ha det så ryddig som mulig inne i kabinettet. Jeg synes det er greit å klippe ledningene tett, men ikke for tett på kontaktene. Prøv å finne den beste plasseringen/ruten for kabelen så den kommer best mulig ut av veien og er minst synlig. Kabler er bra, men best når de ikke syns! Lag skikkelige skjøter med loddebolt og krympestrømpe, så blir det vakkert - og sikkert.

Lenke til kommentar

Husk å skru av maskinen før du klipper!

 

Jeg "skulle bare" forsyne meg med en molex-kontakt som var til overs engang, og tenkte ikke over at strømforsyningen var påskrudd. Kom noen gnister, litt røyk - og luktet fælt...  :rofl:

 

Strømforsyningen tålte tydeligvis opplevelsen siden den fortsatte å fungere og maskinen holdt seg på. Rart den ikke tok kveld, en typisk billig noname-strømforsyning av typen 200-300W.

 

Har også opplevd hva som skjer om man klipper og så slurver litt med isoleringen. Det er ikke trivelig å stå der og feilsøke en vrang maskin og så oppleve at maskinen fungerer fint om man løfter en haug med diverse kabler opp i løse luften. (12V kortsluttet mot kabinettet.)

 

Jeg har lært, og sverger til skikkelige krympestrømper nå.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...