Gå til innhold

Hvor går grensen for å være "rik"?


Anbefalte innlegg

Siden vi snakker om Norge her, så er det endel sær-regler som må legges til grunnlag når man skal vurdere dette. En er at man har en stat som er veldig involvert i økonomien (en såkalt blandingsøkonomi). Det gir at staten er der for å omfordele godene og at man blant annet har en progressiv skatterate som en følge av dette [alt dette er økonomiske begreper til dere]. Derfor har vi mange flere på dollarmillionær-grensen, men kanskje ikke så mange helt på toppen. Da tenker jeg da på dollarmilliardærer. Det er kanskje 10-12, men kunne vært mange flere som en følge av inflatoriske eiendomsprisene og svært høye prisene på goder generelt. 

 

Så hva gir det oss? Vi har at man kommer på kapital 400 med en formue på 500 millioner kroner. Det gir da at med en formue på 50 millioner, så bør du regnes som svært rik. Dette inkluderer egen bolig selvsagt. Ut ifra dette, så vil jeg karakterisere det å ha egen bolig og noen millioner kroner på hånden som rikt. 

 

Forøvrig, så er ikke 100 000 dollarmillionærer et særlig høyt tall. Ikke når man er et land i Nord-Europa og eksporterer flere millioner fat olje per dag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Rik er man når man etter min mening når kan klarer seg helt fint uten å måtte jobbe. 

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

 

Dette er faktisk den riktige beskrivelsen av en "kapitalist" som blir brukt helt feil. Er over 100 000 dollarmillionærer i Norge uten hensyn til verdi i bolig leste jeg i dn for ett par år siden. Er vel en grei list i norsk sammenheng.

 

 

100 000 med 8,6 millioner kr i formue selv uten bolig? Det høres for godt ut til å være sant.

 

 

Anonymous poster hash: 5ec0e...dfa

 

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/06/25/norge-har-aldri-hatt-sa-mange-dollarmillionaerer

 

Antall norske dollarmillionærer har også økt kraftig siden i fjor og teller nå 107.600 nordmenn. Det innebærer en økning på 18,7 prosent sammenlignet med fjoråret.

 
 
 
Fra 2013
Lenke til kommentar

Husker ikke hvor jeg har hørt det.

"Når man kan gå på restaurant å bestille det man vil uten å måtte se på prisen"

Det vil jeg kalle rik :)

Hehe da er jeg rik :p

Jeg går sjeldent på restaurant men de gangene jeg gjør det så driter jeg er i prisen, tar det jeg har lyst på fordi hvis jeg er på restaurant da er jeg der for å feire noe :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Rik strekker seg ut over økonomisk uavhengighet. Du kan f.eks. ha 10 millioner i formue, og basere deg på å leve av formuen resten av livet.

 

Da får du ca en middels norsk inntekt å leve av hvert år, hvis du investerer pengene klokt, bare at du slipper å jobbe for dem.

 

Rik er du når du har råd til en godt over snittet livsstil (dyre klokker, ferier, biler) samtidig som du også er økonomisk uavhengig for resten av livet.

 

Da snakker vi kanskje 20 millioner i formue og over.

Lenke til kommentar

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/06/25/norge-har-aldri-hatt-sa-mange-dollarmillionaerer

 

Antall norske dollarmillionærer har også økt kraftig siden i fjor og teller nå 107.600 nordmenn. Det innebærer en økning på 18,7 prosent sammenlignet med fjoråret.

 

 

 

Fra 2013

169 000 dollarmillionærer nå (bolig ikke inkludert)

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/5V48bK/Rapport-Nar-170000-dollarmillionarer-i-Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rik strekker seg ut over økonomisk uavhengighet. Du kan f.eks. ha 10 millioner i formue, og basere deg på å leve av formuen resten av livet.

 

Da får du ca en middels norsk inntekt å leve av hvert år, hvis du investerer pengene klokt, bare at du slipper å jobbe for dem.

 

Rik er du når du har råd til en godt over snittet livsstil (dyre klokker, ferier, biler) samtidig som du også er økonomisk uavhengig for resten av livet.

 

Da snakker vi kanskje 20 millioner i formue og over.

Greier man dog å leve på 10 millioner i formue? Skal man spre det over 30-40 år kan det bli litt tynt. Det blir også endel formueskatt årlig.

Lenke til kommentar

Greier man dog å leve på 10 millioner i formue? Skal man spre det over 30-40 år kan det bli litt tynt. Det blir også endel formueskatt årlig.

Har ikke finregnet på det. Hvis du skal leve av formuen i flere tiår og være rimelig sikker på at du ikke går tom må du kanskje ha et enda høyere beløp.

 

Poenget er vel at 10 eller 15 millioner kan høres ut som mye penger, men ikke om du sprer dem over 40 år, og du slutter å jobbe.

Lenke til kommentar

Har ikke finregnet på det. Hvis du skal leve av formuen i flere tiår og være rimelig sikker på at du ikke går tom må du kanskje ha et enda høyere beløp.

 

Poenget er vel at 10 eller 15 millioner kan høres ut som mye penger, men ikke om du sprer dem over 40 år, og du slutter å jobbe.

Jeg vil tro man kan leve på 10 millioner, men da må man leve ganske sparsommelig og investere indeksfond. Har du nedbetalt bosted vil det hjelpe. Studenter lever jo på 100k i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...