Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjålet mobiltelefon


chrishan

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en helt vanvittig situasjon. Jeg kjøpte en helt ny Iphone 7 nylig. Før jeg i det hel tatt fikk åpnet esken, ble den stjålet. Jeg er nokså sikker på at jeg vet hvem som har stjålet den, men kan ikke bevise det. Personen jeg mistenker

* hadde mulighet og anledning

* har tidligere vært i søkelyset i forbindelse med tyverier

* har plutselig ny mobiltelefon (Iphone 7!)

 

Han nekter selvfølgelig, og jeg er ganske fortvilet. Jeg har serienummeret på mobiltelefonen (og kan dokumentere at jeg har kjøpt den), men får ikke lov til å sjekke på hans telefon. Jeg har snakket med politiet og de trakk egentlig bare på skuldrene og lurte på om jeg ville levere en anmeldelse, samtidig som han hintet litt i skjegget til at den kom til å bli henlagt mer eller mindre umiddelbart.

 

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg på noe vis kreve at mobilselskapet sporer telefonen i sitt nett? Kan jeg kreve at politiet sjekker serienummeret på telefonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg hadde ikke åpnet esken en gang! Jeg hadde hentet telefonen og lagt den inn i gangen, da jeg måtte løpe ut en liten tur. Låste ikke døren, og da jeg kom tilbake var den borte. Jeg har et bilde av den uånede esken, med serienummeret og IMEI-nummeret og hva det nå heter alt det der.

Lenke til kommentar

IMEI nummeret er mulig å finne om du får tilgang til telefonen hans. Om dette stemmer overens med nummeret som står på esken så er det din telefon.

Dersom vedkommende NEKTER å vise IMEI nummeret på telefonen så skulle jeg likt å høre hvilke unskyldning har for å ikke vise det.

Jeg har sagt rett ut til ham at jeg mistenker at det er min telefon, og spurte om  han kunne vise meg serienummeret på hans, så vi kan sammenligne med bildet jeg har. Han ble veldig fornærmet og stormet ut. Han hevder at han ikke har tatt vare på esken på "sin" nye telefon.

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Mobile_Equipment_Identity

 

Det betyr at Telenor sitter på informasjonen og det er en veldig enkel sak å finne ut hvor den er, du trenger ikke sjekke telefonen fysisk. Politiet bør klare å be om den enkle informasjonen der, altså se hvor telefonen er/spore den og ta tyven.

 

Et bilde av IMEI og den andre infoen vil dog ikke være et bevis på at det er din telefon. Du må ha en godkjent kvittering som viser at du er eier av mobil X med serienummer Y og IMEI Z, kanskje ikke alle trengs(?).

 

Jeg ville fått alt på plass og sendt av gårde en anmeldelse og gå til sak mot politiet hvis de ikke gjør den lille jobben med å sjekke om det du sier er sant, mer er det jo ikke. Tyveri eller ei så er det politiets oppgave å ordne slike saker da det er gode muligheter for vold ved privat tvangsinndriving (eller hva man skal kalle det).

 

Grunnen til at jeg vil at du går til sak mot politiet er for å sette presedens. Det er på tide politet er behjelpelige i enkle saker som ikke krever mer enn en rumpe på en stol for å sjekke fakta for så å ta en kjapp tur til noen koordinater hvis det stemmer. Vi betaler ikke skatt for at de skal henlegge alle småsaker, totalen av småsaker som blir henlagt selv med sikre bevis er rett og slett skremmende. Å føle seg trygg handler ikke bare om at de dasser rundt på byen i helgene.

 

Edit; Ble litt imellom der. Hva mener du med stormet ut? Er dere litt mer kjent enn "heivenner"?

Endret av 4 3
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

IMEI nummeret er mulig å finne om du får tilgang til telefonen hans. Om dette stemmer overens med nummeret som står på esken så er det din telefon.

Dersom vedkommende NEKTER å vise IMEI nummeret på telefonen så skulle jeg likt å høre hvilke unskyldning har for å ikke vise det.

Jeg har sagt rett ut til ham at jeg mistenker at det er min telefon, og spurte om  han kunne vise meg serienummeret på hans, så vi kan sammenligne med bildet jeg har. Han ble veldig fornærmet og stormet ut. Han hevder at han ikke har tatt vare på esken på "sin" nye telefon.

 

Trenger ikke esken for å sjekke IMEI nummeret.

https://support.apple.com/no-no/HT204073

Lenke til kommentar

Edit; Ble litt imellom der. Hva mener du med stormet ut? Er dere litt mer kjent enn "heivenner"?

Han bor i samme oppgang som meg, og er en slags original. Han er arbeidsledig eller ufør, og loker rundt i oppgangen stadig vekk og prater med folk. Han har tidligere vært i søkelyset i forbindelse med en del greier som forsvant i en bod, og noe annet småtterier.

Lenke til kommentar

Slik du forteller det så finnes det ikke noe tvil i mitt hode om at det er han som har stjålet den. Ville fulgt rådene til 4 3. Politiet har enkelt mulighet til å løse dette for deg. Om de henlegger saken ville jeg gått til sak mot politiet.

Nei, jeg er heller ikke i tvil. Men jeg føler meg litt fastlåst, kan du si. Får ta en ny tur til politiet i morgen.

 

Gå til sak? Hvordan gjør man det? Det hørtes kostbart ut. Jeg har ikke allverdens god råd, og vil nødig ende opp med kostnader som overstiger å bare kjøpe ny telefon....

Lenke til kommentar

Lån en telefon med Voicerecorder. Be om et møte med fyren. Ta opp samtalen. Spør tydelig, flere ganger, objektive spørsmål hvordan han har fått tak i tlf, hvorfor du ikke får sjekke informasjon på tlf, for å garantére at den ikke er fra boksen du har hjemme, og som du har kvittering på at du har kjøpt. Når du har alle unnskyldningene hans på opptak, kan du gå til rettssak mot han. Trén litt først, legg telefonen i en lomme hvor den er skjult, men tar opp samtalen bra.

 

Skulle ønske skjulte kameraer var billigere.

 

Har du reiseforsikring, så kan det hende den dekker mot tyverier... men det blir vel litt vagt. Bare lufter tanken.

 

En andre mulighet er jo å stjele telefonen tilbake.

 

Spør om du kan få se kvittéring på hans telefon, noe som helst bevis på at han har kjøpt den. Utskrift av bankkonto hvor pengene har gått ut.

 

Si fra til foreldrene hans. Ta det opp med noen voksne med autoritet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

 

En andre mulighet er jo å stjele telefonen tilbake.

 

 

Det er særligdeles dårlig råd, trådstarter risiker samme straff som tyven.

Eller kan det telles dårlig ved rettsak.

 

Trådstarter kan risikere å bli tiltalt for hindring av poltiets arbeid særlig med tanke på fingeravtrykk på mobilen\hus det det kan bli borte. Rådet er heller først gå til politiet hvis det ikke hjelper ta tyven i domstolen så få man få tak i mest mulig bevis for taper man da må man ta sak omkostninger og tapet tyven lider.

Er jo litt synd hvis trådstarter ender med å kjøpe ny telefon kun fordi det er billigere.

Vil anta tyven sliter av Kleptomani. Men normaltsett pleier de ikke bryte seg inn i hus for stjele.

 

 

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil anmelde det. Det er det første du bør gjøre. Så bør du oppgi IMEI nr og få den stengt. gjør livet surt for tyven mener nå jeg.

Hva slags garanti har man egentlig for ikke tyven vil slå i stykker mobilen med slegge?

Får du den ubrukelig hvorfor skal ikke tyven selge den eller ødlegge den?

Beste er vel å anmelde først også stenge mobilen kun hvis det er eneste mulighet.

Men husk å være rask, hvis tyven har stjålet den tror jeg tyven vil kvitte seg med den enten ved salg eller skjule den på en måte.

 

Hvis trådstarter ber om erstattning i så fall tviler jeg på tyven har råd, neppe første gang tyvene stjeler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du innbo eller reiseforsikring?

 

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil anmelde det. Det er det første du bør gjøre. Så bør du oppgi IMEI nr og få den stengt. gjør livet surt for tyven mener nå jeg. 

 

Må vel dikte opp en historie for forsikringsselskapet om han skal ha denne på innbo med ulåst dør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...