Gå til innhold

E-SPORT: Overwatch-proff legger opp etter rasistisk utbrudd på Twitch


Anbefalte innlegg

Nå får du gi deg her, det er folk som blir slengt dritt til om noe som de selv ikke kontrollerer (hudfarge og bakgrunn). Nei, det er ikke så enkelt som at alle bare skal "slutte å gi ordene makt". Når det er systematisk visse grupper som blir rammet så må det reageres hardere. Enten via fordømmelse, eller i noen tilfeller offisielle reaksjoner, eller til og med dom ved lov i grove tilfeller.

 

Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvor grensene bør gå, men begynner å bli rimelig lei av folk som aldri har vært rammet av noe sånt bare sier at folk skal finne seg i det og at det bare er barnestreker. Og nei, å komme med en "SJW" stråmann har null med saken å gjøre, her prater vi om drittsekker som oppfører seg rasistisk, problemet er dem, ikke dine innbilte "SJW" som aldri har vært involvert i saken engang. Fokuser på den personen saken dreier seg om istedenfor å slenge dritt om stereotyper av personer du misliker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seff er det ugreit av han og si noe slikt som dette på en stream, men at det skulle bli så alvorlig at han legger opp er litt for dumt.

 

Vi driver da og kaller hverandre alskens nedlatende ting i mine vennegjenger, bla i klassen min driver noen venner av en somalisk 19 åring og kaller han svarting, og han ler og kaller oss crackers, også ler vi alle.

 

Makan til hårsårhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har sagt mye verre ting daglig siden de første Ventrilo-serverene kom opp og folk gjør det fremdeles.

 

Det er spesielt ledere som kommer med utsagn hvis folk spiller dårlig.

 

Spiller du MMORPG og driter deg ut kan få høre hets fra et titalls folk i tur og ordnen.

Ikke drit deg ut.

 

Problemet oppstår først når dette skal høres av tredjepart som ikke skjønner settinga. Fyren i klippet får et utbrudd og forstyrrer laget, ordene er kun ord og det virker ikke som det er rettet mot en bestemt spiller. Han kunne like gjerne ropt "Helvetes forbannet fårikål." Stemmenivået er for høyt og han gjentar seg selv.

 

Huff, noen hårsåre tålte ikke ordene som ble sagt. Praten er grov i spillmiljøene. Hvis man ikke tåler kritikk eller press, så har man ikke noe der å gjøre.

 

Kontrasten er overgangen når dette gikk over fra å være lukkede lag til å bli noe tilskuere tok del i. Spillerne er de samme, men nå må de moderere seg fordi noen ser på og retningslinjer ikke kan brytes.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har sagt mye verre ting daglig siden de første Ventrilo-serverene kom opp og folk gjør det fremdeles.

 

Det er spesielt ledere som kommer med utsagn hvis folk spiller dårlig.

 

Spiller du MMORPG og driter deg ut kan få høre hets fra et titalls folk i tur og ordnen.

Ikke drit deg ut.

 

Og disse har et problem? I den ene sentingen sier du at denne fyren har et (mentalt?) problem, i den neste sier du slikt er helt vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Seff er det ugreit av han og si noe slikt som dette på en stream, men at det skulle bli så alvorlig at han legger opp er litt for dumt.

 

Vi driver da og kaller hverandre alskens nedlatende ting i mine vennegjenger, bla i klassen min driver noen venner av en somalisk 19 åring og kaller han svarting, og han ler og kaller oss crackers, også ler vi alle.

 

Makan til hårsårhet.

 

Det er litt typisk i enkelte gamingmiljø, folk er ikke voksne, de innser ikke at ord kan ha konsekvenser, og vil gjerne kunne gjøre hva de vil konsekvensfritt. Sorry, sånn er ikke verden, og det må man tåle. Det er de som mener man skal kunne si hva man vil uten konsekvenser som er de "bortskjemte" her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spilling er lukkede lag. Man må søke om medlemskap og man må bli akseptert av de andre mtp ferdigheter og vesen for å få et fult medlemskap. Det er medlemmene selv som setter rammene for hva som er innenfor i den settinga. Det lukkede laget fungerer og ingen blir støtt. Det er fult mulig å strømme spillinga uten å ta med voicecom i miksen.

 

Det er vanlig å bruke sterke uttrykk med en noenlunde behersket stemme. Det er ikke vanlig å rope og gjenta seg nesten ukontrollert.

 

Praten er grovest i godt voksne spillmiljø og folkene der er ikke barnslige. Ord er ikke mer enn man legger i det med mindre det er en trussel hvor senderen av budskapet har tenkt å overføre det til ei handling.

 

Det som ikke er innenfor er feks hvis det er en internasjonal spillorganisasjon som har en leder fra en annen kultur og skandinaviske medlemmer sier at de nekter å ta imot ordre fra en utlending og ikke snakker han godt engelsk heller. De nekter å spille og vil ha ham bort. Dette er alvorlig og noe helt annet. Slikt blir ikke godtatt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilling er lukkede lag. Man må søke om medlemskap og man må bli akseptert av de andre mtp ferdigheter og vesen for å få et fult medlemskap. Det er medlemmene selv som setter rammene for hva som er innenfor i den settinga. Det lukkede laget fungerer og ingen blir støtt. Det er fult mulig å strømme spillinga uten å ta med voicecom i miksen.

 

Det er vanlig å bruke sterke uttrykk med en noenlunde behersket stemme. Det er ikke vanlig å rope og gjenta seg nesten ukontrollert.

 

Praten er grovest i godt voksne spillmiljø og folkene der er ikke barnslige. Ord er ikke mer enn man legger i det med mindre det er en trussel hvor senderen av budskapet har tenkt å overføre det til ei handling.

 

Det som ikke er innenfor er feks hvis det er en internasjonal spillorganisasjon som har en leder fra en annen kultur og skandinaviske medlemmer sier at de nekter å ta imot ordre fra en utlending og ikke snakker han godt engelsk heller. De nekter å spille og vil ha ham bort. Dette er alvorlig og noe helt annet. Slikt blir ikke godtatt.

 

Jeg snakker om folk som faktisk driver med gaming, dvs er på turneringer osv, det er en offentlig setting. Slik er ikke greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du drevet med gaming? Har du spilt FPS eller MMORPG i et konkurrerende lag eller i liga. Hvis ikke synes jeg at du skal slutte å synse.

 

Hårsåre folk er mye verre enn de som sier enkelte ord.

 

Hvis man driver med liveshow/streaming trist at 99% av fokuset må være på at ingen av deltakerne skal si noe galt og kun 1% på å få til et bra show.

 

Feks hvis man har et panel og har med umoderert feed fra kamera og mic til andre deltakere og noen tar fram en pupp eller sier et forbudt ord. Da skal kontoen bannes til evig tid, man må legge opp og ikke vise seg blant folk igjen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du drevet med gaming? Har du spilt FPS eller MMORPG i et konkurrerende lag eller i liga. Hvis ikke synes jeg at du skal slutte å synse.

 

Hårsåre folk er mye verre enn de som sier enkelte ord.

 

Ja, jeg har spilt FPS på lag. Uten at jeg fatter relevansen, kan jeg ikke kritisere folk som peppersprayer fotballdommere uten å spilt profesjonell fotball?

 

Folk må lære seg å ta konsekvensen av det de sier, istedet for å leve som barn, som kan si hva de vil og slippe ubehageligheter. Man trenger ikke å være hårsår for å mene at å oppføre seg som en tosk ikke er bra for sporten og omgivelsene.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om "hårsåre" folk i denne saken. Det er noen som har sagt noe helt idiotisk og stigmatiserende, også er det en gjeng med kommentarfelt folk som går veldig langt i å forsvare det. Slutt å bortforklare med å stråmenne offere som ikke engang har uttalt seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en fyr som fikk et utbrudd. Han kunne ha sagt hva som helst. Ikke få utbrudd, enkelt og greit.

 

Hva om han sa "penis, penis, penis..." istedet. Kanskje det da hadde blitt lagt ut som humor selv om det ikke er innenfor med utbrudd? Folk har alt for stor fokus på ord.

 

Hvis en butikkansatt får utbrudd foran kunder så kommer de ikke tilbake samme hva han sier et fy-ord eller om han sier blomstereng.

 

Hvis du ikke liker rød maling, men liker fargen blå er det likevel likegyldig om jeg tømmer rød eller blå maling på deg. Man skal ikke helle maling på folk.

 

Fyren duger tydeligvis ikke til å sosialisere med andre. Hvorfor skal fokuset rettes mot ordene når han ikke egner seg til å sosialisere med andre uavhengig av hva han sa?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...