Gå til innhold

Gjensidige følger etter og kutter ut konsulentene: – Konsulenter vi har «kjøpt ute på byen» blir erstattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"..en trend der bransjeorganisasjonen ser at det offentlige stjeler de skarpeste hodene for å bygge opp kompetente miljøer internt.."

 

Er dette virkelig tilfelle?

 

Ja, det er faktisk klare tegn på en slik utvikling. Flere store offentlige organisasjoner har signalisert reduksjon i ekstern konsulentbruk og oppbygging av interne miljøer, f.eks Oslo kommune, NAV, Skatt osv.

 

Men at de stjeler er vel feil - så vidt jeg vet er det fri konkurranse om arbeidskraft i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"..en trend der bransjeorganisasjonen ser at det offentlige stjeler de skarpeste hodene for å bygge opp kompetente miljøer internt.."

 

Er dette virkelig tilfelle?

 

Personer med IT kompetanse på programmeringsnivå er en knapphet i hele verden for tiden og ikke bare Norge. Når offentlig sektor "stjeler" så betyr det vel bare at de kan tilby bedre betingelser innenfor bedre betaling, kortere arbeidstid, mer ferie etc.

 

Dette er ikke tyveri men IT-folk som tar vare på seg selv og ikke bedriften de jobber for, og det er bra.

 

Hvis private opplever at det offentlige stjeler er det kun en løsning, opp med lønningene og mer ordnede forhold.

 

Forøvrig ønsker jeg Gjensidige lykke til med å ansette istedenfor å hente inn konsulenter, det blir nok ikke så lett som de tror.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De gamel skal byttes ut med de "nye IT-hodene". Rart flere kvinner ikke velger it:

 

Ellers er det et vanlig knep at konsulentselskaper starter med noen erfarne som raskt byttes ut med ferskinger.

 

Er dette virkelig et vanlig knep? Det vil i så fall fungere dårlig, jeg tror de fleste kunder ville reagere sterkt på en slik oppførsel, og finne en ny leverandør ved neste korsvei. Jeg kjenner flere tilfeller av at kundene knytter seg sterkt til konsulentene og hvis de starter for seg selv, leier kunden dem gjerne derfra - altså større lojalitet til konsulentene enn til konsulentfirmaet.

 

 

"..en trend der bransjeorganisasjonen ser at det offentlige stjeler de skarpeste hodene for å bygge opp kompetente miljøer internt.."

 

Er dette virkelig tilfelle?

Personer med IT kompetanse på programmeringsnivå er en knapphet i hele verden for tiden og ikke bare Norge. Når offentlig sektor "stjeler" så betyr det vel bare at de kan tilby bedre betingelser innenfor bedre betaling, kortere arbeidstid, mer ferie etc.

 

Dette er ikke tyveri men IT-folk som tar vare på seg selv og ikke bedriften de jobber for, og det er bra.

 

Hvis private opplever at det offentlige stjeler er det kun en løsning, opp med lønningene og mer ordnede forhold.

 

Forøvrig ønsker jeg Gjensidige lykke til med å ansette istedenfor å hente inn konsulenter, det blir nok ikke så lett som de tror.

 

 

Enig, jeg tror ikke det bare er å utlyse stillingen og så flokker de relevante søkerne seg dit. Jeg vet at i det private er det ikke bare bare å få folk til å bytte fra konsulent til inhouse, og det skyldes flere faktorer. I praksis har mange av konsulentene også eierandeler i firmaene de jobber for, som gjør at de ser verdien (direkte) i at arbeidsgiver gjør det godt.

 

Men at offentlig kan lokke med høyere betaling og kortere arbeidstid stiller jeg meg tvilende til, det er nok heller stabiliteten som får noen til å ønske seg dit. 

Lenke til kommentar

Men at offentlig kan lokke med høyere betaling og kortere arbeidstid stiller jeg meg tvilende til, det er nok heller stabiliteten som får noen til å ønske seg dit. 

 

Det offentlige kan nok absolutt konkurere med private når det gjelder lønninger. Selvfølgelig ikke bedre enn alle private, men mange opplever nok lønnsopprykk når de bytter jobb til offentlig sektor. Men poenget mitt som gjerne ikke kom godt nok frem er at summen av alle godene i offentlig sektor gjør dem mer attraktiv som arbeidsgiver, ikke nødvendigvis at de slår privat sektor på alt.

 

Det jeg synes er mest trist er hvordan IKT organisasjonen omtrent ønsker anti-poaching regler i Norge. Klagesangen om at offentlig sektor stjeler de ansatte sier sitt, bare å kalle det stjeling viser hvilken innstilling de har.

 

Dette er kun noe som går utover arbeidstakere og bl.a facebook, google, apple m.m ble dømt for å gjøre i USA.

 

https://www.cnet.com/news/apple-google-others-settle-anti-poaching-lawsuit-for-415-million/

Lenke til kommentar

Den eneste som gir mening å outsource er aktiviteter som ikke er bedriftens kjerneaktivitet på noen måte, og man derfor vil slippe å fokusere på det. Men for IT/teknologi er det veldig få bedrifter hvor dette er tilfelle i dag.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke utsagnet ditt, men for de aller fleste bedrifter er ikke IT/teknologi en del av kjernevirksomheten. Det er nettopp derfor det blir outsourcet.
Lenke til kommentar

Godt å se at konsulentene velger noe annet enn Steria, Capgemini, Accenture, Bekk, NetLight..

Mitt inntrykk er at felles for alle de store er at de ønsker å hente ut mest mulig profitt fra de ansatte (ref. mye timer og lav timelønn). Steria (får meg ikke til å si Sopra Steria) kaller overtidsarbeid for bonus, utbetaler det 1/2året så det virker som det er mye penger, lar ikke konsulenten få innsyn i fakturaene ut til kunden eller hvordan sitt eget regnskap er satt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men at offentlig kan lokke med høyere betaling og kortere arbeidstid stiller jeg meg tvilende til, det er nok heller stabiliteten som får noen til å ønske seg dit. 

 

Det offentlige kan nok absolutt konkurere med private når det gjelder lønninger. Selvfølgelig ikke bedre enn alle private, men mange opplever nok lønnsopprykk når de bytter jobb til offentlig sektor. Men poenget mitt som gjerne ikke kom godt nok frem er at summen av alle godene i offentlig sektor gjør dem mer attraktiv som arbeidsgiver, ikke nødvendigvis at de slår privat sektor på alt.

 

https://www.cnet.com/news/apple-google-others-settle-anti-poaching-lawsuit-for-415-million/

Nei, det stemmer ikke. Private ligger i hovedtrekk langt over stat og kommune i lønn. Jmfr statistikk fra Nito*.

 

* https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/sporsmal-om-lonn/nitos-lonnsstatistikk/

Lenke til kommentar

 

Den eneste som gir mening å outsource er aktiviteter som ikke er bedriftens kjerneaktivitet på noen måte, og man derfor vil slippe å fokusere på det. Men for IT/teknologi er det veldig få bedrifter hvor dette er tilfelle i dag.

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke utsagnet ditt, men for de aller fleste bedrifter er ikke IT/teknologi en del av kjernevirksomheten. Det er nettopp derfor det blir outsourcet.

 

 

Det kommer litt an på utvalget ditt. I flere og flere bedrifter skjer alle forretningsprosesser i datasystemene, og da er IT en kjernevirksomhet. Bankbransjen har f.eks vært der lenge, og i økende grad forsikringsbransjen også. Driver du en restaurant eller et snekkerfirma er nok virkeligheten en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...