Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det finnes årsstudium i bedriftsøkonomi, men også dette vil sannsynligvis være overkill.

 

Man kommer langt med hjelp fra en regnskapsfører, eller rett og slett bare en tilfeldig økonom: Dette forumet har sikkert både og, det gjelder bare å spørre.

 

EDIT: Riktignok kan du selvsagt gi blaffen i dette om du er happy go lucky og kun har dette som hobby.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeppjepp, bachelor i økonomi er nok overkill. 

 

 

Du kan mye, med ett så brett kunnskapsområde så burde du kunne få til noe uten så mye skole, har du verksted og utstyr er det jo bare og begynne.

 

Takk, I guess :)

 

Jo, det har blitt noen erfaringer oppgjennom. I de fleste jobbene har jeg vært såpass nærme ledelsen at jeg har plukket opp et par ting. Et par do's and don'ts. 

 

I jobben jeg har  vært lengst i er jobben jeg har nå, og jeg er jo så heldig å ha befalsutdanning. Med en liten lederutdanning og "when shit hits the fan"-erfaringene fra jobb tror jeg at jeg stiller litt bedre enn de fleste unge menn og kvinner som starter opp ferskt.

 

Skal dog passe på å ikke tro at det gjør meg til en stjernegründer og kjøre på for hardt.

Lenke til kommentar

Jeg kan foreslå (som nevnt og unevnt før meg): møbelsnekker, møbeldesigner, byggingeniør eller ingeniør i mekatronikk. De to siste kan man enten ta forkurs for ingeniør på 1 år, eller tress som er sommerkurs med matten i 6 uker så rett på studie ved studiestart om du står på matte r1 som er sommerkurset. Forkurset består av 4 fag: matte (r1+r2), fysikk, norsk og kommunikasjon (norsk og engelsk), samt tfl. Eller du kan skippe de to sistnevnte fagene siden du har påbygg fra før av. Hvis du skippe de brukes vgs karakterer for å komme inn på ingeniørstudie senere, hvis du tar alle 4 og står i alle går du innenfor forkurs kvoten og vgs karakterene brukes mest sannsynligvis ikke. De fleste studiene på uia kommer en inn på med denne kvoten unntatt byggingeniør da. Hvis du lurer på hva mekatronikk er så er det programmering av roboter å mekaniske ting sånn cirka. Lykke til med valget ?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ladies and gents, han, hun og hens,  nå vet jeg -og har visst en stund-  hva jeg skal foreta meg.

Ved overføring av apper, notater og bokmerker til ny telefon så jeg denne tråden, så tenkte jeg skulle oppdatere den. Om så for null oppmerksomhet eller poeng sådan, bare for å få en slutt på en tråd der alle svart er lest, notert, grublet på og tatt med i underbevisstheten de fire siste år.

 

Et par måneder etter siste innlegg her sendte jeg inn samordnet registermelding for oppstart av ENK. Jeg tok noen oppdrag for kjentfolk(for nada profitt) og fikk en ball så smått til å rulle da jeg fikk mitt første design- / byggeoppdrag av noen som "hadde hørt om" han som lagde det fine bordet. Det ble etterhvert naturligvis høyere frekvens på forespørslene og jeg begynte å ta timepris. 

I tillegg til det meldte jeg opp til Teknisk Tegning på nettbasert skole og fikk godt påfyll til designplattformen jeg allerede brukte, så jeg fikk nok etter hvert bedre kvalitet på tegningene og renderingene jeg sendte ut til potensielle kunder. Ikke mange månedene etter brøt jeg 50k-grensa og ble mva-registrert, hey ho handle-uten-å-betale-moms. 

 

Long story short: Jeg jobber fortsatt i forsvaret, men har godt med jobb på si i eget firma som bare vokser og vokser bare jeg prioriterer det. Maskiner er kjøpt og betalt, forbindelser er dannet og tilbakemeldingene er gode. Nå har jeg en 5års-plan på å jekke opp intensiviteten i firmaet for å etter hvert si takk og farvel til nåværende arbeidsgiver, og da bygge verksted på småbruket jeg kjøpte i 2018 :D  Skal ikke reklamere noe her, jeg vil bare slenge ut et eksempel for å vise hva denne tråden + innsats har resultert i, og hva jeg nå faktisk driver med:

676704336_1v5.thumb.png.ef4e0f865f009ab7a37b31e76a1979eb.png1.thumb.jpeg.8d4cae7eeb022d1a62def3b55309d409.jpeg

 

2.thumb.jpeg.ecda1f5a36d7d9f6b016854a5c7c3108.jpeg
 

 

Takk for oppmerksomhet, hjelp og inspirasjon,

Mvh SuperSjantis 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...