Gå til innhold

Investering i valuta


Baardsen

Anbefalte innlegg

Jeg ser at flere trekker frem kunnskap. Her handler det ikke om kunnskap, det handler om flaks. Det var en masteroppgave på NHH som så på norske finansinstitusjoners valutaprediksjoner. De så på spørsmålet "Skal valuta A styrke seg eller svekke seg mot valuta B?" Over ganske lang tid svarte de riktig i ca 40% av tilfellene i snitt..

 

Ingen vet, mange tror, enda flere tviler :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunnskapen kommer med prøving og feiling.

Tja, forsåvidt sant, men når det kommer til valuta så trenger man ikke kunne noenting og man trenger å kunne alt. I en ideèll verden så er valuta stillestående. Det beste hvis man skal investere i valuta er hvis et land er "på randen til ruin" og man vet at de klarer å komme tilbake sterke.

 

Valuta er det mest "risikable" man kan investere i og hvis man investerer i sikker valuta så tjener man stort sett ingenting. Med andre ord så er valutaspekulering stort sett idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at flere trekker frem kunnskap. Her handler det ikke om kunnskap, det handler om flaks. Det var en masteroppgave på NHH som så på norske finansinstitusjoners valutaprediksjoner. De så på spørsmålet "Skal valuta A styrke seg eller svekke seg mot valuta B?" Over ganske lang tid svarte de riktig i ca 40% av tilfellene i snitt..

Ja, det er utrolig hvordan de fleste lar oss lure av såkalte "eksperter":

 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009215/sesong-3/episode-2

Lenke til kommentar

 

Jeg ser at flere trekker frem kunnskap. Her handler det ikke om kunnskap, det handler om flaks. Det var en masteroppgave på NHH som så på norske finansinstitusjoners valutaprediksjoner. De så på spørsmålet "Skal valuta A styrke seg eller svekke seg mot valuta B?" Over ganske lang tid svarte de riktig i ca 40% av tilfellene i snitt..

Ja, det er utrolig hvordan de fleste lar oss lure av såkalte "eksperter":

 

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte50009215/sesong-3/episode-2

 

 

Jeg har investert i ting som ble varmt anbefalt i flere av de kjente (stocklink, e24, Hegnar osv) men det har gått rett i dass og onen er også gått konk faktisk. Eksperter finnes ikke vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

 

 

Kunnskapen kommer med prøving og feiling. Det er ingen som kan noe før de har drevet med det en stund. Jeg for min del spekulerer litt i aksjer og har gjort det i 5-6 år og det blir fortjeneste. Noen ganger går det minus og andre ganger pluss. Man må prøve og feile litt, bare ikke invester store penger og ikke lånte penger helst fordi da krever låneren at det selges og du må ta tapet om det skulle gå for mye ned.

 

 

Høyvannet løfter alle båter. Vi ser også at Oslo Børs har gått opp omtrent 70% de siste 5 årene. 

 

Har tanken om at du kan ha hatt flaks streifet deg? :) 

 

Jeg ser at flere trekker frem kunnskap. Her handler det ikke om kunnskap, det handler om flaks. Det var en masteroppgave på NHH som så på norske finansinstitusjoners valutaprediksjoner. De så på spørsmålet "Skal valuta A styrke seg eller svekke seg mot valuta B?" Over ganske lang tid svarte de riktig i ca 40% av tilfellene i snitt..

 

En masteroppgave fra NHH om norske finansinstitusjoners prediksjoner for offentligheten er generelt ikke interessant. Skal du 'bevise' noe, så må du se på bunnlinjen til nevnte institusjoner for deres spekulative virksomhet. 

 

Jeg hadde ikke vært fornøyd med 40% riktig, men faktum er at man kan tjene penger med en strategi som er rett 40% av tiden gitt at øvrige parameter i strategien er gode nok (risiko og profitt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kunnskapen kommer med prøving og feiling. Det er ingen som kan noe før de har drevet med det en stund. Jeg for min del spekulerer litt i aksjer og har gjort det i 5-6 år og det blir fortjeneste. Noen ganger går det minus og andre ganger pluss. Man må prøve og feile litt, bare ikke invester store penger og ikke lånte penger helst fordi da krever låneren at det selges og du må ta tapet om det skulle gå for mye ned.

 

 

Høyvannet løfter alle båter. Vi ser også at Oslo Børs har gått opp omtrent 70% de siste 5 årene. 

 

Har tanken om at du kan ha hatt flaks streifet deg? :)

Noen ganger var det flaks ja. Fulgte med som en smed og solgte når de bikka 20% økning. Det er en egen grense jeg har satt. Dumt noen ganger fordi de fortsatte jo å øke. Men ja det er jo som Lotto :-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere trekker frem kunnskap. Her handler det ikke om kunnskap, det handler om flaks. Det var en masteroppgave på NHH som så på norske finansinstitusjoners valutaprediksjoner. De så på spørsmålet "Skal valuta A styrke seg eller svekke seg mot valuta B?" Over ganske lang tid svarte de riktig i ca 40% av tilfellene i snitt..

Man trenger ikke har rett i over 50 % av tilfellene, bare man påser at man har en stop-loss der man tar feil, og lar vinnerne rulle.

Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer dette med å investere i valuta?

 

Sett i lys av risikonivået ved valutahandel, så tror jeg det er på sin plass å hente frem standardsvaret:

 

Dersom du må spørre om hvordan man kan investere i valuta, så bør du holde deg langt unna.

 

Hvis du derimot spør av ren interesse, og bare er på jakt etter informasjon og kunnskap, så blir det selvfølgelig noe annet; men all den tid du også spør om valutakonto, så frykter jeg det motsatte...

 

Jeg liker dette innlegget.

Lenke til kommentar

Siden det er noen som kjøper valuta så står jo noen klar til å selge. Med fortjeneste helst da selvfølgelig. Noen må jo tape for at andre skal vinne (på en måte som aksjer) så da blir det vel de som har minst peiling, eller av andre grunner må selge, som taper.

 

For en stund siden var det en del som hadde tatt opp huslån i Yen eller noe i den duren og det var mange som led store tap på hundretusenvis av kroner. Grunnen var visst at bankene ikke hadde noe ansvar og låntakerne måtte ta tapene på egen kappe.

En hele del i Eurolandene som tok opp lån i Sveitsiske Franc også, før den styrket seg enormt. De slet i ettertid, selv om de på forhånd trodde det de gjorde var lurt.

Lenke til kommentar

Ja nysgjerring. Men kan man tjene noe på det så er jeg villig til å lære mer.

Er du nysgjerring, så er det best å tenke slik:

1. Du kjøper valutaen når den er billig

2. Du setter valutaen i aksjer når markedet er billig

3. Du selger aksjene/indeksfondet i valutaen når det er dyrt

4. Du selger valutaen når den er dyr

 

Skal du treffe alle 4 må du gjerne vite hva du holder på med og bruke tiden som ditt verktøy. Risikoen er selvsagt dobbel i forhold til kun å satse på aksjer eller valuta. Men jeg vil tro det vil være svært ugunstig å KUN satse på valuta. Det vil sannsynligvis koste å ha penger stående i den andre valutaen, pluss transaksjonskostnader og begrenset avkastning/rente.

 

Valutaspekulasjon er risikabelt nok i seg selv, aksjer er risikabelt nok i seg selv, begge er svært risikabelt, men det går an å tjene gode penger på det, om du gjør det riktig, har nerver, har penger du kan "spille med" og har råd til å tape og har god oversikt over markeder.

Helst må du nok spille assymetrisk med 4-5 forskjellige valuta og markeder på samme tid, ellers kan du risikere å bli utålmodig eller overinvestere i ett og samme marked. Tar du i betraktning tidsapsektet er det enklere å gjøre feil hvis du kun satser på ett marked, heller enn å drive med flere.

 

Når jeg snakker om tid, så snakker jeg om så lenge som det tar. Det kan gjerne være 10-20 år. Å spille på at en valuta skal stige eller synke på tidspunkt X eller Y er vanskelig, men som oftest stiger og synker de fleste valutaer hvis du tar i betraktning lengre perioder. Det samme gjelder aksjemarked.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...