Gå til innhold

Stor vekst i antall søkere til IT-studier, men en trend bekymrer: – Vi må dypere for å forstå denne ubalansen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette med at få jenter søker seg til teknologien så veldig rart egentlig? Mulig det er gammeldags å tenke slik, men jeg tror det er slik fra naturens side at jenter/kvinner kanskje er mer interessert i mennesker, kjøtt og blod, og kanskje også estetiske fag enn teknologi. Og det er det ingenting negativt med. Og det finnes naturligvis unntak, men det er ikke nok til å tro på en slags utopi om at andelen jenter som f.eks. søker seg til IT-fag vil være i nærheten av 50% med det aller første. Kanskje om 50-100 år vil vi se en slags endring/utjevning, men ikke per i dag. Tror jeg da. Mulig jeg tar feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kvinner er litt mer fornuftige. De vil ha fri etter jobb og ha mulighet til å ta fødselspermisjon. Passer ikke med it-utvikler i store deler av bransjen som dessuten jobber hardt for outsourcing.

 

Men i seriøse selskaper er ikke det du påpeker med fødselspermisjon (eller foreldrepermisjon generelt) noe problem. Derimot er outsourcing over en lav sko noe man sjokkerende nok fortsatt driver med rundt omkring. Man lærer visst aldri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror at den lave andelen kvinner til IT kan være et resultat av rådgivere på ungdoms- og videregående skoler som henger igjen og anbefaler kvinner som er glad i mennesker å søke seg til helsefag eller tilsvarende. Jeg har hørt om historier der det har skjedd og det skulle ikke forundre meg at det er fortsatt noe som skjer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette med at få jenter søker seg til teknologien så veldig rart egentlig? Mulig det er gammeldags å tenke slik, men jeg tror det er slik fra naturens side at jenter/kvinner kanskje er mer interessert i mennesker, kjøtt og blod, og kanskje også estetiske fag enn teknologi.

Et program kan være et kunstverk. Man må bare ha lært endel først for å se det. Akkurat som endel moderne "kunst". ;)

 

Hvorfor skal vi på død og liv tvinge jenter inn i yrker de ikke er interessert i og ikke la de forfølge hva de selv brenner for?

Det er et problem hvis de ikke skjønner hva de velger bort. F.eks. så jeg en video fra england der jentene sa de ville velge kunstfag, fordi det var kreativt. IT-fag er i aller høyeste grad kreative fag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi på død og liv tvinge jenter inn i yrker de ikke er interessert i og ikke la de forfølge hva de selv brenner for?

Det er et problem hvis de ikke skjønner hva de velger bort. F.eks. så jeg en video fra england der jentene sa de ville velge kunstfag, fordi det var kreativt. IT-fag er i aller høyeste grad kreative fag.

 

Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

 

Du kan heller ikke syte og sutre fordi en prosjektleder forteller deg nøyaktig hvordan de vil ha det slik som mange (selv IT) designere sutrer og syter over.

 

Så skal vi pushe menn som er innenfor IT fordi de liker å skape over på kunstfag da, fordi de er underrepresentert der og det i aller høyeste grad er relevant?

Lenke til kommentar
Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

 

 

Tja, jeg jobber i bransjen og vil si jeg har relativt stor kreativ frihet innen rammene jeg jobber i. Dvs, jeg skal frem til et mål, men veien dit er ikke fastsatt. Målet kan også endre seg noe etterhvert, basert på erfaringer og idéer på veien.

Lenke til kommentar

Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

Jo, hvis man er selvstendig næringsdrivende, jobber i en startup med noen få andre, eller er forsker, og sikkert andre muligheter.

 

Selv når man har et fastsatt mål, så har man mer kreativ frihet enn når man er en kunstner som jobber på rema. ;)

Lenke til kommentar

 

Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

 

Tja, jeg jobber i bransjen og vil si jeg har relativt stor kreativ frihet innen rammene jeg jobber i. Dvs, jeg skal frem til et mål, men veien dit er ikke fastsatt. Målet kan også endre seg noe etterhvert, basert på erfaringer og idéer på veien.

 

Ikke i den vanlige IT-jobben.

 

 

 

Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

Jo, hvis man er selvstendig næringsdrivende, jobber i en startup med noen få andre, eller er forsker, og sikkert andre muligheter.

 

Selv når man har et fastsatt mål, så har man mer kreativ frihet enn når man er en kunstner som jobber på rema. ;)

 

Er man selvstendig næringsdrivende må du høre på kunden, spesielt, i enda større grad enn som ansatt.

 

Jeg jobber i startup nå og har mye kreativ frihet, men jeg vet fremdeles at resten av bransjen ikke er slik, og har et realistisk forhold til det. Mange kunstnere blir millionærer, hvorfor prøver dere å lokke de vekk fra denne muligheten?

 

Forskere er det ytterst få stillinger av, og er et punkt som ikke engang trengs å nevnes.

 

I de aller fleste jobber må du jobbe med andre mennesker og kan ikke ta full kreativt eierskap over hva de skal og ikke skal gjøre, det handler som regel om kompromiss.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal vi på død og liv tvinge jenter inn i yrker de ikke er interessert i og ikke la de forfølge hva de selv brenner for?

 

Fordi kvinner ikke selv vet hva som er best for dem? :p

Den kommentaren treffer blink. Det er helt greit å opplyse kvinner/menn hva studiene faktisk går ut på, men utover det, så må vi jo gå ut ifra at kvinner i dette tilfellet vet best selv. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal utjevne denne "ubalansen". Vi er skapt forskjellige fra naturen, og da vil det alltid være ubalanse i den ene eller andre retningen.

 

Det samme vil jo gjelde for menn som velger "kvinneyrker" hvis jeg får lov til å bruke det uttrykket. Kvoteringer som virkemiddel er til å spy av og ikke riktig fremgangsmåte for utjevning. Legg gjerne til rette for begge kjønn i alle yrker, men la kvinner være kvinner og menn være menn. De naturlige unntakene i mellom er samtidig kjempefint som skaper mangfold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler mindre om "hva som er best for dem" og mer om "tilrettelegge for [begge] kjønn".

 

Det er allerede gode muligheter til å gjøre karriere som kvinne i disse miljøene, bare det å være kvinne i mannsdominerte miljøer gjør at man skiller seg ut, på godt og vondt. Og det er ingen tvil om at det hadde vært bedre for fagfeltet om det var flere kvinner representert her, så jeg ser på det som et rent kvalitetstiltak og ikke minst sosialt tiltak å få høyere representasjon.

 

Men jeg tror raskt det kan bli slitsomt å være en kvinne i disse miljøene også, inntil balansen blir bedre og vi blir vant til å omgås den type mystiske mennesker i arbeidssammenheng.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal vi på død og liv tvinge jenter inn i yrker de ikke er interessert i og ikke la de forfølge hva de selv brenner for?

Det er et problem hvis de ikke skjønner hva de velger bort. F.eks. så jeg en video fra england der jentene sa de ville velge kunstfag, fordi det var kreativt. IT-fag er i aller høyeste grad kreative fag.

 

Det er kreativt fag ja, men du har ikke kreativ frihet. Alle ingeniør fag er kreative fag, men ingen av de gir deg kreativ frihet.

 

Du kan heller ikke syte og sutre fordi en prosjektleder forteller deg nøyaktig hvordan de vil ha det slik som mange (selv IT) designere sutrer og syter over.

 

Så skal vi pushe menn som er innenfor IT fordi de liker å skape over på kunstfag da, fordi de er underrepresentert der og det i aller høyeste grad er relevant?

 

 

 

Kreativ frihet? Akkurat hva er det? Mangel på spec? I såfall fins det mye kreativ frihet i bransjen :o)

 

De fleste som skal leve av kreative fag må forholde seg til at noen betaler og har forventninger til resultatet.

Lenke til kommentar

er ikke oppfinneren av programmering en kvinne da?

 

 

jeg tror kvinner rett og slett ikke er opplyste om temaet. kanskje hvis de hadde fått en introduksjon for fagene at de hadde tenkt annerledes på skolevalg?

Lenke til kommentar

Kvinner har ræva selvtillit. De tørr ikke ta annen utdanning enn sykepleier. Når man vokser opp med at alle kvinner vil bli gode sykepleiere ( noe som ikke er sant), så vil mange jenter/ kvinner ta den utdanningen. Det er tradisjon, det oppleves som trygt og noe man klarer.

 

Jeg vokste selv opp på en VGS der gutta fikk gjøre "mannlige" ting mens jentene ble satt til å koste og annet forfallende arbeid. Jenter/ kvinner har ikke selvtillit til å tro at de klarer ting som "avanserte" pc greier

 

Jeg var selv langt inne i 20-årene før jeg trodde at jeg kunne klare en fysikk-utdanning. Før det vurderte jeg biologi fori det virket enkelt og noe alle kunne klare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinner har ræva selvtillit. De tørr ikke ta annen utdanning enn sykepleier. Når man vokser opp med at alle kvinner vil bli gode sykepleiere ( noe som ikke er sant), så vil mange jenter/ kvinner ta den utdanningen. Det er tradisjon, det oppleves som trygt og noe man klarer.

 

Jeg vokste selv opp på en VGS der gutta fikk gjøre "mannlige" ting mens jentene ble satt til å koste og annet forfallende arbeid. Jenter/ kvinner har ikke selvtillit til å tro at de klarer ting som "avanserte" pc greier

 

Jeg var selv langt inne i 20-årene før jeg trodde at jeg kunne klare en fysikk-utdanning. Før det vurderte jeg biologi fori det virket enkelt og noe alle kunne klare

det er din subjektive erfaring, min erfaring er ikke slik. jenter har masse selvtillit dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...