Gå til innhold

Lån til bil


Rayen99

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å ta opp ca 90.000 til bil, og jeg har allerede 50.000 i egenkapital.

Jeg er 20 år, og lurer litt på hvor "farlig" dette kan være, og er det verdt det?

Har hatt en litt "billigere" bil før, men var bare problemer, så vil derfor prøve meg på en som er litt mer solid, men økonomien strekker ikke helt til akkurat nå.

 

Har noen et par tips og triks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farlig er det ikke, så lenge du klarer å betale ned lånet raskere en bilen faller i verdi..

 

Men om du har lyst på en bil uten problemer, kan du jo prøve deg på noen gamle Mercedes fra 80tallet, Audi 80 91-94mod Disel, Toyota Corolla 88-92 mod.. Dette er gode biler som du får for en rimelig penge som har som regel få problemer... Det finnes vel kanskje mange andre gode tips også...

 

Men når Complexity nevner dette med bruk av bil ja, så bør man beregne ca 2,50,-  pr Kilometer... Kjører man 1000mil, så koster det deg 25 000,- kroner når man tar med verkstedsregninger og drivstoff etc gjennom ett år i snitt på en bil..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Har bare 30.000 på BSU dessverre.

Kan også nevne at jeg får 40.000 tilbake på skatten, også får jeg 20.000 i en annen anledning i august. Vil bare være sikker før jeg gjør noe slikt. Bilen skal også selges i slutten av august/september.

 

Grunnen til at jeg vil kjøpe bil er fordi jeg trenger den for å kunne få jobbet, da det er 2 timer med buss for å komme meg til jobben. Er garantert minst 6 uker jobb i sommer, men er det verdt det?

 

Takk for svar :)

Endret av Rayen99
Lenke til kommentar

Har bare 30.000 på BSU dessverre.

Kan også nevne at jeg får 40.000 tilbake på skatten, også får jeg 20.000 i en annen anledning i august. Vil bare være sikker før jeg gjør noe slikt. Bilen skal også selges i slutten av august/september.

 

Grunnen til at jeg vil kjøpe bil er fordi jeg trenger den for å kunne få jobbet, da det er 2 timer med buss for å komme meg til jobben. Er garantert minst 6 uker jobb i sommer, men er det verdt det?

 

Takk for svar :)

Å kjøpe en dyrere bil bare for å reise fra og til jobb i 6 uker er ikke verdt det.. Da bør du jo kunne leve godt med en rimeligere bil som er nylig EU godkjent..

Lenke til kommentar

 

Har bare 30.000 på BSU dessverre.

Kan også nevne at jeg får 40.000 tilbake på skatten, også får jeg 20.000 i en annen anledning i august. Vil bare være sikker før jeg gjør noe slikt. Bilen skal også selges i slutten av august/september.

Grunnen til at jeg vil kjøpe bil er fordi jeg trenger den for å kunne få jobbet, da det er 2 timer med buss for å komme meg til jobben. Er garantert minst 6 uker jobb i sommer, men er det verdt det?

Takk for svar :)

 

Å kjøpe en dyrere bil bare for å reise fra og til jobb i 6 uker er ikke verdt det.. Da bør du jo kunne leve godt med en rimeligere bil som er nylig EU godkjent..

Skal ikke ha bilen bare for jobb, er ganske avhengig av bil generelt da vi bor litt øde til, og dama bor 30 min unna med bil. Skjønner hva du mener, men vi har hatt så uflaks med alt av bruktbiler, selv av den solide varianten

Lenke til kommentar

Dette varierer etter bil, hestekrefter, Co2-utslipp, alderen din.

 

En typisk ungdomsbil/rånebil er gjerne dyrere forsikring på, spesielt når eier er ung. Selv har jeg gått for en driftssikker stasjonsvogn som egner seg som familiebil skulle den dagen komme. Betaler vel i underkant av 4000 i året på bil med 70% 2. år kasko

 

Så for å finne ut dette kan du sjekke kalkulatorer på nett.

 

Veiavgiften er ganske enkel: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/arsavgift/

 

Men bilforsikring må du regne ut selv: https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/

 

Det kan være lurt å konferere med familie eller noen andre som har erfaring rundt feltet. Forsikringer kan være innviklet.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Som skrevet ovenfor her er forsikringen veldig forskjellig fra sted til sted, med dyrere bil kan det jo også være greit og ha kasko, noe som gjør det vesentlig dyrere..  Men kanskje ett krav å ha om man skal få lån med banken..

 

Husker en kompis som var 19år gammel, kjøpte seg en Toyota MR2 til 120 000,- med hel kasko skulle forsikringselskapet ha latterlige 43K i året :p Så det er noen hinsides priser på noen biltyper... Ellers så varrierer det stort fra selskap til selskap, så man må ta en ringerunde for å få best mulig pris...

 

Anbefaler å tjene opp bonus med billig bil i startfasen som bileier, så får man vesentlig bedre priser når man har opparbeidet seg en bonus...Og ikke minst aldersbonus om det kan kalles det..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir til sjuande og sist du sjølv som må vurdere om du har økonomi til å ha bil. At det er vanlig å i snitt bruke 2000 kr/mnd på bil er ikkje å ta i - forsikring og årsavgift er fort 10-12 000 i året. I tillegg kjem service, drivstoff, kjøp av dekk, reparasjon på verksted mv.

 

Er enig i tanken om å kjøpe noko litt meir solid, men då bør du planlegge å beholde den - at du har behov og råd etter sommaren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

med bil har jeg operert med kan jeg ikke kjøpe den kontant har jeg ikke råd til den , kjenner flere som har betalt på billån på biler som ikke lenger finnes . 

 

uten om driftutgifter ville jeg beregnet rundt 20.000 i året på vedlikehold og uforutsette utgifter , min erfaring er at i snitt ligger man rundt dette selv om man ikke har en gammel bil , min er 2006 og det dukker alltids opp noe og fikse.

Lenke til kommentar

Dette varierer etter bil, hestekrefter, Co2-utslipp, alderen din.

 

En typisk ungdomsbil/rånebil er gjerne dyrere forsikring på, spesielt når eier er ung. Selv har jeg gått for en driftssikker stasjonsvogn som egner seg som familiebil skulle den dagen komme. Betaler vel i underkant av 4000 i året på bil med 70% 2. år kasko

 

Så for å finne ut dette kan du sjekke kalkulatorer på nett.

 

Veiavgiften er ganske enkel: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/arsavgift/

 

Men bilforsikring må du regne ut selv: https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/

 

Det kan være lurt å konferere med familie eller noen andre som har erfaring rundt feltet. Forsikringer kan være innviklet.

Planen er å kjøpe en litt mer ordentlig bil, er ikke helt typen som ser etter rånebiler med anlegg og hestekrefter! Skal høre litt med de hjemme, høre hva de har å si.

Lenke til kommentar

Som skrevet ovenfor her er forsikringen veldig forskjellig fra sted til sted, med dyrere bil kan det jo også være greit og ha kasko, noe som gjør det vesentlig dyrere.. Men kanskje ett krav å ha om man skal få lån med banken..

 

Husker en kompis som var 19år gammel, kjøpte seg en Toyota MR2 til 120 000,- med hel kasko skulle forsikringselskapet ha latterlige 43K i året :p Så det er noen hinsides priser på noen biltyper... Ellers så varrierer det stort fra selskap til selskap, så man må ta en ringerunde for å få best mulig pris...

 

Anbefaler å tjene opp bonus med billig bil i startfasen som bileier, så får man vesentlig bedre priser når man har opparbeidet seg en bonus...Og ikke minst aldersbonus om det kan kalles det..

Jeg tenkte at siden bilen egentlig skal selger etter 3/4 mnd så setter jeg den på foreldrene mine, noe de har sagt er greit, eller er dette ugunstig? Har en kamerat sånn kamerat selv, han endte med å bruke mer på forsikring enn bilen

Lenke til kommentar

Det blir til sjuande og sist du sjølv som må vurdere om du har økonomi til å ha bil. At det er vanlig å i snitt bruke 2000 kr/mnd på bil er ikkje å ta i - forsikring og årsavgift er fort 10-12 000 i året. I tillegg kjem service, drivstoff, kjøp av dekk, reparasjon på verksted mv.

 

Er enig i tanken om å kjøpe noko litt meir solid, men då bør du planlegge å beholde den - at du har behov og råd etter sommaren.

Problemet er at det fort kan bli litt dyrt å beholde den etter sommeren, da jeg studerer! Får se mitt hva jeg gjør, er lettere sagt enn gjort :)

Lenke til kommentar

En jeg kjenner sa en gang at det beste bilholdet, økonomisk, er å kjøpe en 2-3 år gammel bil, ha den i 2-3 år, selge den, og gjenta prosessen. I den tidsperioden er det lite problemer med bilen, den taper seg minst i verdi, og garantien gjelder fortsatt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

med bil har jeg operert med kan jeg ikke kjøpe den kontant har jeg ikke råd til den , kjenner flere som har betalt på billån på biler som ikke lenger finnes .

 

uten om driftutgifter ville jeg beregnet rundt 20.000 i året på vedlikehold og uforutsette utgifter , min erfaring er at i snitt ligger man rundt dette selv om man ikke har en gammel bil , min er 2006 og det dukker alltids opp noe og fikse.

Hvis det er ca 20.000 i året, ligger den ca på 5/6.000 etter 3 mnd. Føler at det er mer gunstig å heller bruke det, enn å kjøpe en evt billigere og eldre bil, også plutselig få en reprasjon på 20.000 som jeg gjorde på min forrige bil

Lenke til kommentar

 

Som skrevet ovenfor her er forsikringen veldig forskjellig fra sted til sted, med dyrere bil kan det jo også være greit og ha kasko, noe som gjør det vesentlig dyrere.. Men kanskje ett krav å ha om man skal få lån med banken..

 

Husker en kompis som var 19år gammel, kjøpte seg en Toyota MR2 til 120 000,- med hel kasko skulle forsikringselskapet ha latterlige 43K i året :p Så det er noen hinsides priser på noen biltyper... Ellers så varrierer det stort fra selskap til selskap, så man må ta en ringerunde for å få best mulig pris...

 

Anbefaler å tjene opp bonus med billig bil i startfasen som bileier, så får man vesentlig bedre priser når man har opparbeidet seg en bonus...Og ikke minst aldersbonus om det kan kalles det..

Jeg tenkte at siden bilen egentlig skal selger etter 3/4 mnd så setter jeg den på foreldrene mine, noe de har sagt er greit, eller er dette ugunstig? Har en kamerat sånn kamerat selv, han endte med å bruke mer på forsikring enn bilen

 

Ja, da er det vel de som tjener inn bonus også da, evnt taper bonus om ulykken skjer... Så det er jo en mulighet.. Men på sikt vil du trolig tjene mer på å ha en rimeligere stående på deg selv, da du får som regel 10-20% billigere forsikring hvert år om du er ulykkes fri.. Så når du først skal kjøpe en ny dyrere bil vil du få opptil 70% rabatt på forsikringen som ulykkesfri kunde..

Lenke til kommentar

En jeg kjenner sa en gang at det beste bilholdet, økonomisk, er å kjøpe en 2-3 år gammel bil, ha den i 2-3 år, selge den, og gjenta prosessen. I den tidsperioden er det lite problemer med bilen, den taper seg minst i verdi, og garantien gjelder fortsatt.

Er det som er planen, ser på en 2014 akkurat nå!

Lenke til kommentar

 

 

Som skrevet ovenfor her er forsikringen veldig forskjellig fra sted til sted, med dyrere bil kan det jo også være greit og ha kasko, noe som gjør det vesentlig dyrere.. Men kanskje ett krav å ha om man skal få lån med banken..

 

Husker en kompis som var 19år gammel, kjøpte seg en Toyota MR2 til 120 000,- med hel kasko skulle forsikringselskapet ha latterlige 43K i året :p Så det er noen hinsides priser på noen biltyper... Ellers så varrierer det stort fra selskap til selskap, så man må ta en ringerunde for å få best mulig pris...

 

Anbefaler å tjene opp bonus med billig bil i startfasen som bileier, så får man vesentlig bedre priser når man har opparbeidet seg en bonus...Og ikke minst aldersbonus om det kan kalles det..

Jeg tenkte at siden bilen egentlig skal selger etter 3/4 mnd så setter jeg den på foreldrene mine, noe de har sagt er greit, eller er dette ugunstig? Har en kamerat sånn kamerat selv, han endte med å bruke mer på forsikring enn bilen

Ja, da er det vel de som tjener inn bonus også da, evnt taper bonus om ulykken skjer... Så det er jo en mulighet.. Men på sikt vil du trolig tjene mer på å ha en rimeligere stående på deg selv, da du får som regel 10-20% billigere forsikring hvert år om du er ulykkes fri.. Så når du først skal kjøpe en ny dyrere bil vil du få opptil 70% rabatt på forsikringen som ulykkesfri kunde..

Kan hende jeg kjøper en billigere bil, men får se litt! Setter stor pris på hjelp ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...