Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av kvitevarer til kjøken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt vil jeg si: Gå for kjente merker og styr unna de billigste variantene. Miele er bra. Bosch/Siemens (samme opphav) og AEG/Electrolux/Husqvarna (samme opphav) er stort sett trygge valg. Så spørs det hva man ønsker av funksjoner, finesser og design. Noe finnes hos alle, men noen merker har sine egne "spesialiteter".

Lenke til kommentar

Støtter Mr D.

 

Miele har vært suverene innenfor vask og oppvask. Jeg har ikke hørt at de ikke er det fremdeles.

Electrolux (AEG, Husqvarna) har vært (er?) spesielt gode innen kjøl.

Jeg vet ikke om jeg ville vært spesielt merkebevisst innenfor komfyr, men billigmerkene er ofte ganske simple mekanisk.

 

Ole

Lenke til kommentar

Billigmerker er ikkje aktuelt. Det blir Miele, Siemens, Bosch, Electrolux, AEG osv. eller noko i den duren. Billigmerkene blir fort ekskludert når ein går litt opp i pris. Miele blir ofte nemnd som dyre, men det er kanskje mest samanlikna med lågare prisklassar. Kjem du opp i 10-15 000 for ein platetopp, så har alle dei store produsentane eit utval.

 

Det er mest spørsmål om kva ein skal velje av dei større merkene, eventuelt om det er særlege forskjellar. Platetoppane har kanskje mange fancy namn på funksjonar, men eg vil tru dei fleste fungerer likt på det meste. Det blir indusert magnetfelt og ting blir varmt.

 

Betjeningspanel og korleis dei er under praktisk bruk er interessant, samt hyppighet på feil og problem.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

En bredere topp anbefales hvis det er plass. Men jeg har ikke sans for fysiske brytere. Noen ganger er de i veien og mer jobb ved søl. Jeg vil anbefale løsninger tilsvarende Mieles "Direktevalg pluss" / Electrolux' "DirectAccess" hvor man velger styrke direkte uten masse trykking.

 

Og løsinger hvor platetoppen styrer ventilatoren kommer vel nå snart fra alle seriøse aktører.

Lenke til kommentar

Fleire har tipsa om utstillingsmodellar på Finn til god pris, og det var eit par ute no. Må følgje med der framover.

 

Hvis du har mulighet, så velg en ekstra bred topp. Personlig foretrekker jeg fysiske brytere fremfor touchpanel, men det finnes ikke så mange modeller som har det, og de er relativt dyre. Gaggenau, Miele, Siemens og Neff har det.

Og legg ekstra penger i stillegående oppvaskmaskin og vifte.

 

Hmm, kanskje. Dette er eit kjøken på 6 m², så det er allereie mangel på benkplass som det er. I tillegg bør ovnen vere breiare óg då.

 

Eg er glad i fysiske brytarar og knappar sjølv, men som du seier er det lite utval av sånt i desse dagar, og så blir det dyrt ja. Det er difor viktig at touchpanelet er bra og funksjonibelt. Har vore borti enkelte touchpanel som er håplaust treige i bruk.

 

Planen er å ha alt elektrisk på kjøkenet i noko lunde lik kvalitet. Kan fort bli Miele over heile linja.

 

En bredere topp anbefales hvis det er plass. Men jeg har ikke sans for fysiske brytere. Noen ganger er de i veien og mer jobb ved søl. Jeg vil anbefale løsninger tilsvarende Mieles "Direktevalg pluss" / Electrolux' "DirectAccess" hvor man velger styrke direkte uten masse trykking.

 

Og løsinger hvor platetoppen styrer ventilatoren kommer vel nå snart fra alle seriøse aktører.

 

Direktevalg pluss ser veldig praktisk ut. Det er greit å finne nokre funksjonar og eigenskapar eg vil ha for å avgrense utvalget litt.

 

Jeg vet at Miele platetopp kan styre viften av samme merke. En kjekk funksjon.

 

Takk for tipset, det høyrest jo snasent ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

AEG er vist det beste på oppvaskmaskiner, etter det jeg hørte og fant ut når jeg skulle ha ny.

Jeg kjøpte en slik og er fornøyd, at "alt" er i metall i stedet for mye plast er jo alltid en fordel.

 

Ang platetopp vil jeg anbefalle en med auto-koke-funksjon, som holder vannet kokende men ikke så mye at det koker over. Vet ikke hva funksjonen heter men er gull verdt for min del, for jeg hadde problemer med at det enten kokte over eller ikke kokte.

Lenke til kommentar

AEG er vist det beste på oppvaskmaskiner, etter det jeg hørte og fant ut når jeg skulle ha ny.

Jeg kjøpte en slik og er fornøyd, at "alt" er i metall i stedet for mye plast er jo alltid en fordel.

Miele og Asko er vel best på oppvaskmaskiner. AEG er bra maskiner, men har like mye (lite) stål innvendig som tilsvarende maskiner. Mer stål enn billigmaskiner med plastbunn, men spylearmer og innvendige vannrør er plast som nesten alle andre. Oppvaskmaskinene som skiller seg ut med mer stål innvendig er Asko.
Lenke til kommentar

Merkene som er nevnt i tråden her er alle solide, og har helt klart gode produkter. Utfordringen er å finne frem i mylderet av nesten identiske produkter. Flere produsenter har dessverre begynt med ulike navn på samme produkt som selges til ulike kjeder. F.eks får Elkjøp/Lefdal modellnummer AB-1234, mens Expert får AB-1235. I praksis like produkter, men gjøres for å hindre konkurranse og prissammenligning. Veldig forbrukerfiendtlig. Legg merke til dette neste gang du sjekker på Prisguide/prisjakt, svært mange modeller er "eksklusive" til én importør, mens i praksis har andre importører fått et annet modellnummer.

 

Bosch/Siemens og AEG/Electorlux(/Husqvarna) har mange identiske modeller hvor det kun er ulikt modellnummer, logo og kanskje ulikt design på knapper. Forsøk å finne begge for å kunne sammenligne pris bedre. 

 

Alle de nevnte merkene har billigmodeller som jeg ville holdt meg unna. Dessverre har også Miele bukket under for denne trenden etterhvert, selv om det spesielt gjelder de andre merkene.

 

Til sist vil jeg anbefale å sjekke historikk på prisguide/prisjakt. Det er mange modeller som er på "tilbud" hver måned, og da er det i mine øyne aldri tilbud.

post-91287-0-09650600-1492365648_thumb.png

EDIT: Bildet er tatt fra WAT284E9SN som er eksklusiv for Lefdal/Elkjøp. Expert har fått WAT284M9SN, Euronics har fått WAT284B9SN, jeg gjetter på at WAT284P8SN tilhørte Tretti/CDON. Dette er mafiavirksomhet, Bosch' egen sammenligning viser at produktene er identiske (greit, det er noen ulike produktnavn, men disse ruller fra samme samlebånd). Veiledende pris er 10.500,- og de selges stadig for 4.000

 

 

Selv har jeg stort sett Siemens (vaskemaskin, platetopp, ventilator, kjøleskap, ovn og micro), mens jeg valgte Asko oppvaskmaskin da de så ut til å levere samme kvalitet som dyrere Siemens maskiner til penere pris.

Endret av Mixy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merkene som er nevnt i tråden her er alle solide, og har helt klart gode produkter. Utfordringen er å finne frem i mylderet av nesten identiske produkter. Flere produsenter har dessverre begynt med ulike navn på samme produkt som selges til ulike kjeder. F.eks får Elkjøp/Lefdal modellnummer AB-1234, mens Expert får AB-1235. I praksis like produkter, men gjøres for å hindre konkurranse og prissammenligning. Veldig forbrukerfiendtlig. Legg merke til dette neste gang du sjekker på Prisguide/prisjakt, svært mange modeller er "eksklusive" til én importør, mens i praksis har andre importører fått et annet modellnummer.

 

[...]

 

Godt poeng. Eg ser det går opp og ned med Miele-produkter óg, men ikkje like ofte som enkelte andre kanskje.

Lenke til kommentar

Ingenting i veien med å ha tilbud, man kan finne gode kjøp! De nevnte kjedene (Elkjøp/Lefdal/Expert) som insisterer på å skulle ha en 16+-siders avis med tilbud hver uke, i tillegg til ekstra rundt alle høytider/kampanjer/åpninger etc. Da blir det mange av produktene som går igjen, og tilbudsprisene er ikke lenger noe godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Bosch' egen sammenligning viser at produktene er identiske ...

Du burde sjekk litt mer før den påstanden. De er temmelig like, men de er ikke identiske.

- Det er oppgitt forskjellig vekt, kun 2 er like tunge.

- WAT284P8SN er oppgitt 8 kg kapasitet, mens de andre er 9 kg.

- WAT284B9SN har litt andre programmer enn de andre maskinene.

- WAT284P8SN er oppgitt 1 dB lavere støy ved sentrifugering.

- Det er noe forskjell på design (logo, programvelger, farger på dør). Ikke mye, men ikke identiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... Bosch' egen sammenligning viser at produktene er identiske ...

Du burde sjekk litt mer før den påstanden. De er temmelig like, men de er ikke identiske.

- Det er oppgitt forskjellig vekt, kun 2 er like tunge.

- WAT284P8SN er oppgitt 8 kg kapasitet, mens de andre er 9 kg.

- WAT284B9SN har litt andre programmer enn de andre maskinene.

- WAT284P8SN er oppgitt 1 dB lavere støy ved sentrifugering.

- Det er noe forskjell på design (logo, programvelger, farger på dør). Ikke mye, men ikke identiske.

 

 

Og hvis du demonterer de finner du akkurat samme delene.

 

EDIT: Poenget mitt er at dette gjøres av markedshensyn for å slippe konkurranse på pris, ikke fordi markedet ønsket 4 nesten identiske modeller med 1dB ulikt støynivå. 1dB er kun målbart, ikke hørbar forskjell. Det samme gjelder vekten. Ulike programmer er kun softwareforskjeller.

 

EDIT2: At P8SN kun har 8kg kapasitet kommer ikke frem av sammenligningen jeg linket til. De har samme motor og samme trommel. Da blir det kunstig at de skal ha ulik kapasitet.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på kundeservicen hos de dyrere merkene og ha det litt i bakhodet når du velger. Alle er solide, men hvis det skjer noe så er det ofte stor'ish forskjell på hvor raskt de hjelper deg og hvor mye/lite de krangler.

 

Husker ikke hvem av merkene det var, men har lest flere steder at de kom nesten på dagen og byttet del(er) med en gang, kan det ha vært Bosch?. Orker ikke lete opp nå så du får undersøke litt selv :)

Lenke til kommentar

Service varierer fra landsdel til landsdel, og fra uke til uke alt ettersom hvor lang kø de ulike sericeparnerne har.

 

Noen er sikkert javnt over bedre enn andre, men det er vanskelig å få et inntrykk av dette basert på googling eller en telefon til produsentene.

Lenke til kommentar

Service er jo fint, men som du skriv er det veldig individuelt kven ein kjem borti. Nokon er kjempenøgd med Bosch-service, andre synest det er håplaust. Dei fleste får ikkje behov for service, og det er ofte dei som ikkje er nøgd som skriv om det på internett, så det bekymrar meg ikkje så veldig. Eg er elektrikar og jobbar i industrien, så eg har litt peiling på korleis ting fungerer. Ikkje at eg nødvendigvis kan skru sjølv, men litt diagnostisering og sånt hjelper. Ikkje alltid det er behov for service sjølv om noko ikkje fungerer.
 
Her er ei liste eg satte opp med Miele-utstyr.
 
[table]

PlatetoppMieleKM 6328-116,495 krSteikeovnMieleH6167BP14,995 krOppvaskMieleG6635SCUXXLWH14,995 krVentilatorMieleDA 34665,955 krKombiskapMieleKDN 37132 ID12,795 krSum[/td][td]64,235 kr
[/table]
 
Platetoppen har gjengjenning av gryterstørrelse, displaytouch pluss og litt sånt.
Ovnen har pyrolyse for enkel reingjering, rister på hjul og går til 300C.
Oppvasken er XXL, med bestikkskuff og plass til litt ekstra i høgden.
Ventilatoren kan prate med platetoppen og justere avtrekk automatisk.
Kombiskapet er...kaldt... og har no frost.
 
Dette er prisar henta rett frå Elkjøp, der ovnen er på tilbud visstnok. Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...