Gå til innhold

Hvordan tror dere situasjonen er i Syria om 5-10 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på om store militærmakter som USA og Russland fortsetter å involvere seg i Syria eller om de trekker seg ut og konflikten blir værende mer lokal. Uansett tror jeg det vil bli kaos og borgerkrig i årevis framover uansett om Assad blir sittende med makten eller ikke. Bare se hvordan det har gått i Afghanistan, Irak og Libya...

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil forbli i krig om 5 år. Både Iran og Saudi Arabia har sterke interessert der, for ikke å snakke om Tyrkia, og i motsetning av vesten som ikke har mage for krig, så kan de godt fortsette med proxy kriger i lang lang tid, godt drevet av ideologi. I beste fall deles landet opp etter identitet (shia,sunni, kurder osv). Frykter for situasjonen til kristne, og alawitt grenen av Islam som Assad hører til.

 

Hørte en gang en historiker som ble spurt om han ikke var for pessimistisk i sine antagelser. Husker at han svarte at når det kom til midtøsten, så fikk pessimisten alltid rett  

Lenke til kommentar

Det der var en ganske interessang statestikk. Har du noe kilde til den? Hadde vært interessangt å lese. Leste selv for noen år siden at ifølge FN var det nå færre kriger blant nasjoner enn noen gang, men flere borgerkriger og de krigene og konfliktene som fantes var stadig vanskligere å løse.

 

En sak med borgerkrigen i Syria er jo at det er langt fler enn bare to parter og alle partene har forskjellige mål.

Lenke til kommentar

Det der var en ganske interessang statestikk. Har du noe kilde til den? Hadde vært interessangt å lese. Leste selv for noen år siden at ifølge FN var det nå færre kriger blant nasjoner enn noen gang, men flere borgerkriger og de krigene og konfliktene som fantes var stadig vanskligere å løse.

 

En sak med borgerkrigen i Syria er jo at det er langt fler enn bare to parter og alle partene har forskjellige mål.

Litt upresist, men slik jeg har sett det beskrevet brenner de fleste ut innen dette.

Akkurat hvor man setter strek for hva man kaller "de fleste" er jeg ikke kjent med. 75%, 95%, aner ikke.

 

Siden du spurte søkte jeg opp en artikkel som snakker om gjennomsnitt på 10 år, og en wiki som snakker om 4 år.

Forståelig nok er gjennomsnittlig varighet kortere enn perioden "de fleste" slutter innen. Hvis gjennomsnittlig varighet etter WWII er 4 år, så burde det ihvertfall være en trygg antagelse at de fleste (ikke alle) er over ila. 10.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...