Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ferdig studert, fått jobb, nå blir det bil! Men trenger hjelp (fra 100 000kr)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Siden det er mange år siden jeg har i det heletatt har tenkt på bil, og nå skal skaffe meg en, så vil jeg få mest mulig kloke tips.

 

Jeg har sett meg ut to modeller pga. de ser veldig pene ut og er stasjonsvogn. Utenom det så er jeg ganske blank. Disse modellene er:

- Audi A4 2008-2011 stasjonsvogn

- Volkswagen Passat 2008-2011 stasjonsvogn

 

Jeg ser etter en stasjonsvogn som er driftsikker og har relativt lite feil (men alle biler har vel feil i ny og ne).

Jeg har mest lyst på automat gir, men hvis manuell er et "bedre" valg, så har ikke dette så mye å si.

Utenom dette trenger jeg ikke den mest kraftfulle bilen. 4 hjulstrekk er heller ikke et must.

Av ekstra utstyr er jeg ikke kresen utenom air condition, som jeg tror har blitt en standard på de fleste biler.

Når det kommer til motor og valget mellom bensin og diesel, så har ikke dette så mye å si, driftsikkerhet er det som er viktig!

 

Så kanskje noen kunne ha veiledet meg til min første "voksen" bil? Og gjerne kom med tips rundt emnet bruktbil!

Budsjett: 100 000 - 150 000kr.

 

---

Tilleggsspørsmål:

Jeg tjener ca. 24 000kr pr. måned (utbetalt). Og har 16 000kr i faste utgifter. Er en bil til 100 000kr litt for mye å "bite over" som en første bil?

Jeg lurer også på hvor mye utgifter det er med bil (forsikring, avgifter etc).

Hvis jeg tar opp billån kommer jeg vel på rundt 1500kr i mnd, som er veldig overkommelig.

 

Tusen takk for at du leste,

Simon

Endret av Querke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier du leilighet\hus?

 

Om ikke ville jeg aldri brukt så mye på bil. Burde heller spare til bolig.

 

Mondeo 2004-2006 finnes det bøttevis av, så dem får du slengt etter det til en 20-40 tusen pluss.

Da har du en stor stasjonsvogn med automatgir og knallgod kjørekomfort.

 

Bil koster mye. Om du har 0% bonus vil forsikring koste 10tusen pluss i året.

Så har du drivstoff på kansje en tusenlapp i måneden.

Nye dekk? fort 7-10 tusen bare der. Oljeskift og service er en ting som må gjøre årlig og koster 5-10 tusen.

Automatgir? husk å flushe kassen. Koster mellom 4-8 tusen avhengig av hvilken olje kassen skal ha.

Og må du reparere noe så flyr tusenlappende enda raskere om du ikke reparerer selv (som jeg vil annbefale)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du velger manuell eller automatisk girkasse har aller mest med smak og behag å gjøre. I dag (nyere biler) kan man vel si de fleste automatkasser er raskere, mer effektive og gjerrige enn hva du får til med en manuell girkasse. Likevel er det mange som trives med manuell, sånn som meg. Selv kjører jeg automat (dsg) nå. Kjører du langt eller kort? Kjører du innom f.eks Oslo? Diesel er ikke så godt likt om dagen, og bensin er bedre på korte turer.

 

Det ser ikke ut som du er særlig kresen. Sånn generelt sett ville jeg sagt at du må gå for en japansk bil, en Toyota for eksempel. De fleste nye biler er ganske driftsikre uansett. 

 

Du kan jo ta en titt på leasing? Da får du i hvert fall et oversiktlig økonomisk regnestykke. Uansett er det greit at du samtidig legger inn sparing til en bufferkonto i regnestykket, for noe kommer til å skje med bilen og da blir du veldig takknemlig for de pengene du satte av hver måned frem til det gikk galt..

 

Lykke til! :)

Endret av Trouble
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører 2010 A4 quattro 1.8t med manuelt gir.

Jeg er veldig fornøyd med bilen, men det er en del svakheter med disse som er greit å vite om.

 

Så godt som alle bensinmotorene (1.8 og 2.0 tfsi) mellom 2009-2011 har dårlig registerkjede og stempelringer. Dette må byttes før eller siden og er veldig dyrt. Ikke kjøp A4 med bensin uten at det er rettet.

CVT automatkassene på disse skal man visst styre unna, mye feil på dem.

 

Siden du ikke sier noe om hva du skal bruke bilen til eller hvor mye du kommer til å kjøre så anbefaler jeg deg å kjøpe bil uten å ta opp lån. I forhold til hva man betaler så får man lite glede av bil, da mener jeg at det er bedre å spare pengene. Hilsen en som har billån.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å se på Opel Astra med 1,4 Turbo bensin, eller 1,7cdti. Her får du mye og pen bil for pengene.

Astran er komfortabel og driftsikker samt ar det er billige deler.

Feks: https://www.finn.no/92156325

 

Eller gå for en Ford Focus med 1 liters Ecoboost motoren med 125hk.

Focusen er meget kjøreglad og er også mye bil for pengene.

Temmelig driftsikker og delen til Ford er heller ikke dyre.

Feks: https://www.finn.no/92396956

 

Må du ha større plass kan du se på Insignina og Mondeo.

 

Mondeo : https://www.finn.no/92589105

 

Insignia med mye utstyr og automat: https://www.finn.no/90641282

 

Av de du selv lanserer så ville jeg valgt A4.

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Sett opp ett søk på finn.no med minimum og maksimum av budsjettet ditt og gå systematisk gjennom modellene. Les biltester av de du finner aktuelle, og les dem på nytt etter ett par dager.

 

Basert på hva du tenker kontakt forsikringsselskap og innhent ca pris på forsikring. Kalkuler inn bompenger, årsavgift, drivstoff og en sum pr mnd for service. Hør gjerne med verksted for pris på de ulike servicene siden de kommer enten du vil eller ikke.

 

Kanskje litt mye jobb men du får god oversikt over kostnadene med bil sett mot ditt disponible etter faste utgifter og eventuelt billån.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...